|
|
|
|---|---|
| Hej jag var iväg och köpte mig en bmw 540ia -94:a (E34) igår, bilen befann sig ca 40mil ifrån mig så det var en lång resa. Men när vi kom fram och skulle titta på bilen så hitta vi lite fel osv men det slutade med att vi tog bilen iallafall. Men nu har jag märkt att det läcker lite olja underifrån bilen. Kommer typ ifrån mitten av bilen. Väldigt svårt att se vart det kommer ifrån. (har inte varit under bilen och tittat än) Men oljan är lite rödaktig. Är det från växellådan eller kan det komma från servon eller något annan stans? Blir ju lite orolig när det läcker olja. Det är inte mycket som har kommit ut men ändå lite grann. Frågan är ju om det kanske inte finns så mycket olja kvar. Det vet man ju inte. Automaten fungerar dock hur fint som helst. Och växlar som den ska. Var brukar det vara vanligast att dom läcker de här bilarna? Det konstiga är att bilen gick igenom besiktningen för 2veckor sedan. Tycker de borde ha sagt något om bilen hade läckt olja. Eftersom det är ganska kletigt under bilen. Detta såg jag givetvis när jag tittade på bilen, men låg under och tittade i ca 15min men var inget som droppade då, så trodde att det var gammal olja.. | |
| Rätt lätt att konstatera om det är servon, även om jag gissar på växellådan. Skruva upp locket till servobehållaren och kolla om det fattas samt vad det är för färg på oljan. | |
axelsson |
tjenare. kolla om det är blött vid broms pedalen (inne i bilen alltså) känns bromsen svampig eller så? det är säkert bara ett slang klammer till servot som sitter dåligt, eller så kanske din broms / cylinder lr slavcylinder håller på att ge vika. EDIT: såg att du skrev mitten av bilen, och då blev det genast konstigt. |
| Tjenare det är inte blött vid broms pedalen vad jag har kunnat se iallafall. Dock tar bromsarna riktigt dåligt. Och det kom även upp att det var dåligt med bromsvätska på check controlen. Så det kanske har något med bromsarna att göra? Kanske är någon slang eller bromsrör som börjat läcka? Sen att det är i mitten av bilen kan jag inte svara helt säkert på. Kan ju vara så att oljan har rört sig när man kört och så ser det ut som det kommer i från mitten men igentligen så är det kaske framifrån. Har inte haft tid att kolla upp det riktigt med ska kolla lite idag om jag har tid. Något är ju galet med bromsarna iallafall eftersom dom tar dåligt samt att det har försvunnit bromsvätska. Men det kan ju även vara servon eller något annat det vet man ju aldrig. | |
axelsson |
okej. då har du felet vid bromsarna iaf! fast ja tror inte någon bromsslang läcker, får då hade de sprutat utav bara fan olja hela tiden överallt. (erfarenhet) därimot har jag erfarenhet av att broms cylindrarna/cylindern spricker och läker olja och medför dålig bromsverkan. På en manuell bil så är kopplingsoljan och bromsoljan samma olja om de nu ger nå. om du kommer fram till att broms cylindern är sprucken så byt båda. för den andra kommer mest troligt ge upp strax efter! lycka till |
|
Ja jag tror också felet ligger i bromsarna. Nää det jar du nog rätt i, men är det svårt att byta broms cylindrarna då eller? Nu är ju detta en automat så då är det kanske inte samma olja? Okey ja det är nog bäst att byta båda på samma sida av bilen. Nu gäller det bara att få fram att det är det som är dåligt/läcker. |
|
axelsson |
jajjemensan, jadu, jag böt själv dom där 2 en gång för länge sedan på en e34. dock en -89a. de var inte så svårt alls. men som sagt kolla upp så de är dom! Lycka till, hör av dig om hur det gick med felsökningen! |
|
Röd olja låter som ATF, växellådsolja med andra ord. Oljan som SKA va i servostyrningen är inte röd, dock kan någon mkt väl hällt i vanlig ATFolja där oxå. Annars är de lådan som läcker. |
|
axelsson |
min redline servo olja är röd.... |
| Jag har kollat lite snabbt och det kan nog inte vara servo eller bromsvätska som läcker ut eftersom de oljorna inte var röd. Så då är det kanske automaten som läcker:S Men det ser ut som det är för långt fram på bilen för att vara ifrån automat lådan. Men ska försöka hissa upp bilen och kolla lite nogare vart det kan komma ifrån. Svårt att se. Det är ju inte mycket den läcker efter 40mil resa så läckte den 2st små droppar på 1dygn. Men det läcker ju ändå vilket är ganska så jobbigt. Så måste försöka hitta läckan och stoppa den. | |
|
Hej igen! har nu kollat upp det lite mer under bilen och kom fram till att det INTE är RÖD olja som läcker. Utan det är en brun/svart, alltså kan det vara servo olja motor olja eller bromsvätska olja. Eftersom alla dessa var i samma färg i min bil. Har lokaliserat läckan någotsånär. Men eftersom jag inte har tillgång till lyft eller någonting så är det svårt att titta under bilen. Men det ser ut som det läcker precis framför växellådan går något svart stag eller nått där som är väldigt oljigt. Sitter även en plastkåpa där och jag antar att det är väldigt oljigt bakom den plast kåpan. Nu tänkte jag höra vad är det som sitter bakom den plast kåpan. Det är alltså inte den främre kåpan jag pratar om nu. Den har jag redan skruvat loss och tittat vid och där såg det inte ut att läcka i alla fall. Finns det någon som redan nu vet på ett ungefär vad det kan vara som läcker lite? Hittade en bild här på autopower så använder mig av den för att ni ska förstå lite bättre (Hoppas det är ok för ägaren till bilden) Har ringat in området för att ni ska kunna se. Är väldigt tacksam för tips och svar! Länk |
|
|
det är ett stag till styrningen.. jag sätter en femma på att det är servon som läcker.. jag har aldrig varit med om en servostyrning som INTE läcker så det är väl inte så konstigt att jag tror att det är den kanske.. |
|
| aha okey där ser man. Har också hört att det är vanligt med att servon läcker. När jag vrider ratten fullt så låter det nästan som om att det pyser lite. Kanske är en läcka på någon slang eller så? Brukar det vara lätt att fixa? Samt är det dyrt? Någon som vet? Svårt att göra själv? | |
|
axelsson: Då har du fel servoolja, Pentosin CHF 11S ska de va i E34. och om jag inte missminner mig så ska den va gulaktig i färgen. |
|
axelsson |
Japmax jag har inte fel. dessutom syftade jag på min min e39a. =) |
|
Ok.. då förstår jag. Men det ger ju tyvärr missvisande uppgifter till TS. |
|
|
Du kan ju börja med och känna längs med sidorna bak på motorn och känna efter om det läcker från topparna kanske? På 535:an är de vanligt att de läcker vid toppen o rinner ner längs sidan. De skulle kunna va packboxen mellan motor och låda som är dålig? Eller oljetrågspackningen? Kanske värt o ta ner tråget o kolla packningen och kolla oljepumpsbultarna om det inte redan är gjort. Vad ni än säger om oljor i servo och låda så kommar alltid ATF olja och vara den bästa oljan. Hade stora problem med min servo på e34:an innan men efter jag bytte till ATF så blev den nästintill perfekt. Lyft upp bilen i framvagnsbalken och lägg under 2 hjul på var sidan bakom framhjulen och kryp in under och kolla noga. Beemer 4 Life! |
|
|
Det är lite olika på e34 vilken olja det skall vara i styrservon. Det beror på om den har nivåreglering eller inte. Det står på locket till styrservon vad den skall ha ATF eller Pentosin CHF 7/11s Lars |
|
|
Min skulle va CHF i och de hällde jag i först men de funka värdelöst så jag kan inte rekomendera annat än ATF. Beemer 4 Life! |
|
| Vad du än säger TheMan så har jag kört på den oljan Bmw hänvisar till och jag har aldrig haft problem med den. Så jag har ingen anledning att använda lr rekomendera ATF i Bmws styrsnäcka till E34. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.