|
|
|
|---|---|
|
Nu har han fått ett nytt ryck 750n. Helt ny lack och ny inredning gjorde den visst inte på bättre humör. Har hört att den missar lite på tomgången (11 cyl) ibland. Igår behagade han lägga av totalt, i fart! Körde genom en kurva i 25-30, gick på gasen ur svängen, motorn hackar till och stannar helt! Kör åt sidan, drar på starten och han startar direkt på 12 burkar nu. Tar mig hem utan problem, men märker att han rycker lite på tomgång väl hemma i garaget. Samma sak hände min farsa för nån vecka sen. I stadstrafik och när han svängde. Bara la av. Ju länge tid i stadstrafik desto större risk för stopp. På landsväg och varvtal över 2000 känns han normal, bra kraft och snabbt svar i omkörningar. Vad fasen kan det vara nu då? Tog kompressionsprov i höstas innan avställning, det var fint runt om. Har även bytt båda bränslepumparna på den. Stiften togs vid senaste Inspektion, mindre än 1500 mil sedan. Kan man misstänka tändfördelarna? Bilen är gjord i dec -87, har rullat 29000 mil och har aldrig haft bytt några andra tänddelar än stiften. Vad säger expterna på 12-cyl? Känns felet igen? Kan tilläggas att den förvaras kallt under vinterperioden, så kan ju vara möjligt att fukt trängt in nånstans, men var?? Internationellt E34 M5 register Länk | |
|
Hej. Är soppanfilter bytt? Bilen blev visst på bättre humör, den bara visade på hur oändligt mycket humör en oändligt stor motor kan besitta och visa då den känner för det:) Du är nog inne på rätt tankespår. Rotor, fördelare och tändfördelare:) Kikar du lite där under locket på den så gissar jag att det finns småsmulor av delar alt spår i locket efter rotorn. Har sett mer än en M70 med det symptomet på lägre miltal. Lycka till! Asken |
|
|
Några tankar: Kan ju vara värt att läsa av felkoder också. Vevaxelgivare kan bli dåliga med åren. Eftersom bilen totaldör i svängar känns det inte som att det hänger ihop med att den missar lite på tomgång, utan jag tänker mer på att det kan vara dålig kontakt/ärg någonstans och att det rör sig i kablaget när du svänger. Kolla jordkabel till motor och ev även pluskabeln från batteriet till motorn, så allt är åtdraget. Tyvärr sitter väl allt detta taskigt till så man kollar allt annat först. /Mats J |
|
| Jag har en 728ia-97. Min hade liknande symptom. Kan vara kam eller vevaxelgivare. På min var det något av det, Minns nu inte om det var kam elller vevaxelgivare. Bytte bägge. Efter det har den gått bra. | |
|
Tror som Mats J på nästan avbrutet kablage/jordkabel nånstans, men kolla gärna hur rotor och fördelare mår samtidigt. Mvh |
|
|
Dök ner och letade bland jordpunkter och kablage, både i motorrummet och under baksätet. Men allt såg fräsch och helt ut samt satt fast ordentligt. Den stannade ytterligare några gånger och märkte att den lät lite seg på starten efter dessa stopp. Tänkte om det kunde vara nåt galet med generator eller batteri. Visste att batteriet hade några år på nacken så chansade och köpte ett nytt Varta. Nu går han bra igen! Har visserligen bara kört 15 mil, men mycket stadstrafik och massor av svängar. Har inte dött eller hackat. Så hoppas detta var felet. Generatorn var dessutom renoverad för 3000 mil sedan, så borde inte ha gett sig ännu tycker man. När den är kall på tomång så missar han en aning fortfarande, men det är väl antagligen avhjälpt med att byta ut de 21 år gamla tänd-delarna. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Hmm, även om batteriet är på upphällningen så skulle bilen knappast kunna dö om generatorn funkar bra... kolla hur mycket volt generatorn laddar; under ca. 13,6 volt vid 1500 varv gör att det nya batteriet kommer att långsamt tömmas. Mvh |
|
|
OK, får ta det testet då tror jag. Kanske var en förhastad slutsats med batteriet! Märkligt om generatorn redan gett sig dock, men inget är väl omöjligt med de här bilarna. Men borde inte laddningslampan ha lyst innan den dog då? Den har varit släckt hela tiden. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.