|
|
|
|---|---|
Juventini |
Hej! Jag körde min ELM327 föf första gången igår och fick felkoden P0170 fuel trim. Vad betyder det? Sen undrar jag om det finns något bättre program än scantool som följde med enheten? Tacksam för svar! |
|
Någon av lamdasensorerna (syresensor) ger fel signal. Det är normalt (ej alltför gammal bil) en eller flera sensorer före katalysatorn och motsvarande sensorer efter katalysatorn. Motorns blandning bestäms utifrån utifrån sensorn före kat, sensorn efter kat används till att verififiera katalysatorns funktion. Går motorn bra i övrigt och ger fina avgasvärden är det troligen sensorn efter kat som felar. Katalysatorn kan också vara slut men det borde synas på avgasvärdena. |
|
|
Får du ingen varning vid körning kan det kanske vara gamla felkoder som inte är nollade. Lite osäker på detta, någon annan kanske vet mer. Berätta också vad det gäller för bil. |
|
Juventini |
Bilen går trögt kall, stryps vid gaspådrag rejält. När motorn blivit varm så går han fint. Vet je vad det beror på. Har provat att koppla ur LMM och då går han fint direkt vid kall motor, dvs då uppstår inte detta problem. Hör även att det skramlar lätt vid avgasystem under förare för att sedan tystna vid varmare motor. |
| Det kan mycket väl vara LMM som är orsaken. Läck på avgassidan före lamdasensorerna göra att sensorernas mätning blir fel. | |
|
Edit: Det skall stå: Läck på avgassidan före lamdasensorerna kan innebära att sensorerna ger fel mätvärden till motorstyrningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.