AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.774

Ny vindruta, finns det originalrutor?

al
25
albinson
325 Touring 2007
Fick en skada på vindrutan och bytte den igår. Den gamla var märkt med BMW och den nya är en där det bara står pilkington. Har jag fått en originalruta eller en "standardruta"?

Har BMW originalförsäkring och då ska det ju endast monteras originaldelar...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du har fått en OEM-kvalitet ruta och den motsvarar en mig veterligt en BMW-ruta. Det går att få tag på en ruta med BMWloggan på men då måste glasmästaren beställa en ruta från den lokale BMW-handlaren och du som kund få särskilt påpeka detta. Det viktigaste vid rutbyte är att det är en någorlunda erfaren glasmästare som kan sin profession så det inte blir ett hafsarbete.
Mvh
Asken
Gemini__
Asken: Vet du om det blir någon merkostnad (för glasmästeriet och i slutändan mig) om man låter glasmästaren beställa från BMW? Tänkte om du möjligtvis har erfarenhet av just detta.

Var in till Ryds-glas här i min närhet och frågade just om originalrutor märkta med "BMW-logga", fick mest en skum och undrande blick tillbaka. Inget de kunde ordna fram.

Blir väl att höra runt efter andra glasmästare som har känsla för detaljerna.

Mvh:
Thomas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vilka rabatter en BMWverkstad ger glasmästaren och vad det ställe de handlar de flesta av sina glasrutor lämnar för rabatt har jag ingen aning om men visst kan du säga till din glasmästare BMWruta end of story, de kan ju alltid tacka nej till jobbet.

Min erfarenhet är att kontaktar man den lokala BMWverkstaden och frågar vilken glasmästare de använder alternativt ber de byta rutan(beroende på verkstad om de ordnar själva eller outsorcar) så får man för det mesta tag på fackfolk som har erfarenhet av att byta rutor på just BMW. Självriksen är ju beroende på vilket bolag man har.

Exvis på E38 kan det börja vissla om man inte lägger lite silicon i nederkant längst ned på Astolparna, på vissa modeller om de är säg 10 år gamla kan det vara bra att byta täcklisten i nederkant emot motorn för den torkar ut.(täcks inte av förs) Sånt kan de som jobbat fackmannamässigt. Vissa modeller kan man få klimatkomfortruta, underbar uppfinning.
Vh
Asken
Gemini__
Ja, den där täcklisten har nog gjort sitt på min E38. Har originalrutan kvar, beror i mångt och mycket på de historier man hör om den urusla kvalitén (och svårigheten att få 100%-ig inpassning på just E38:an) av dagens rutor.

Ska nog byta till våren iaf. Får ta och kontakta den lokala BMW-återförsäljaren för närmare info om kompetent folk inom glasbranschen, bra tips där.

Mvh:
Thomas

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag bytte min framruta på min e90 för två månader sedan. Jag kollade med försäkringsbolaget vilken glasmästare jag skulle vända mig till och de hänvisade till Carglas. Jag har bytt framruta på min förra BMW e36 hos Carglas och då fick jag som du beskriver en ruta utan BMW-loggan, det var dessutom en annan nyans på glaset. Inte nog med det, de bröt av en kant på plasten nere vid vindrutetorkarna och rutan ahde ett litet "fönster" nere i det svarta för att man ska kunna se chassie nr, men min bil hade inget chassie nr där, bara ett fönster där jag såg rakt in.

Sammanfattningsvid blev jag INTE nöjd med PIRAT-rutan.

Denna gången bokade jag först en tid hos Carglass, kom sedan att tänka på den förra rutan och ringde mitt försäkringsbolag och frågade om jag kunde byta den hos BMW istället. Inga problem, bokade en tid hos BMW och fick sedan EXAKT en lika dan ruta som jag ahde innan. INGEN skillnad och det ska det ju heller inte vara, den befintliga rutan ska bytas ut till en lika dan och inte en billigare sort.

När jag pratade med Carglas kunde de INTE köpa in en BMW ruta, den kunde man BARA och ENDAST få hos BMW. Mitt försäkringsbolag (Atava, dotterbolag till Trygg Hansa) har en fast självrisk på 1800kr för glas, så det blev alltså ingen prisskillnad för mig. Jag fyllde bara i ett papper hos BMW när jag lämnade bilen och sedan skötte dem resten.

Mitt tips: Byta rutan hos BMW!!!!

Min gammla bil: Länk
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Bytte nyss till "OEM" -ruta. Blev perfekt även med sensor.
/J

Surf Or Die!!!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
P.S.

OEM står för Original Equipment Manufacturer , och
innebär att det är med största sannolikhet de (t.ex. Pilkington)
som tillverkar BMW's originalrutor, alltså bara loggan och priset
som skiljer...
/J

Surf Or Die!!!
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag tror säkert OEM ä'r lika bra, men en ny ruta till en 12 år gammal bil (min förra bil) blev inte bra. Eftersom jag endå betalar samma summa till försäkringsbolaget så kan det lika väl vara en BMW-logga på tycker jag, väntetiden i mitt fall var dessutom kortare hos BMW.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
I see your point...
Egentligen åkte jag bara in för att kolla pris hos den lokale glas-snubben, och plötsligt var tid bokad och snart nog rutan bytt. Hann inte ens tänka BMW...och det hade klart sett mer koscher ut med originalruta, perfektionist som man är :)
/J

Surf Or Die!!!
Transocean
Bytte ruta hos BMW, det blev en visselpipa från Pilkington, BMW byter inga rutor utan ringer en bilglasfirma som kommer och monterar. Rutan fick tätas om två gånger innan det blev tyst.
Tackar gud att det finns märkesverkstäder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.