|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hur kan det komma sig att det tar olika lång tid att få upp oljetrycket beroende om jag parkerat i uppförsbacke eller nedförsbacke. Det tar längre tid när jag står i nedförsbacke. Nedför typ 4sek och plant/uppförsbacke typ 2sek. Är det något som kärvar när nosen står lite lägre? /Johan | |
|
Hej! Är det en brant nedförsbacken du syftar på? När är oljan bytt senast? Jag utgår ifrån att du kolla oljenivån och att den är vid övre strecket på stickan. Mvh Asken |
|
|
Inte jättebrant nedför bara lite lätt lut. Jag byte olja och filter för ett par dagar sedan och nivån är närmare den övre markeringen. /J |
|
|
Vet du vad det var för viskositet på oljan innan du bytte jmf med den du hällde i? Vad för olja hällde du i? Det finns en del skrivet om olika oljeviskositeter i instruktionsboken i förhållande till driftstemperarurer, kolla där. Det borde inte vara någon större skillnad. Mvh Asken |
|
|
Beroende på lutningen kan röret mellan oljepump och pickup vara mer eller mindre oljefyllt. Vad är det för bil/motor? |
|
|
Bilen är en e36 323 touring -98 vilket jag självklart borde skrivit i första inlägget. Jag vet inte vilken olja det var i bilen innan. Anledningen till att jag byte var att det tog 4 sekunder att få upp oljetrycket. Vilket jag tycker är i längsta laget. Så monterade ny oljetrycksgivare, nytt filter och olja (5W-50). Grejen är ju den att när oljefilter behållaren var tom efter bytet så tog det ca 5-6 sekunder innan det blev tryck. Så det är väl den tiden det tar att fylla upp behållaren och få ut olja i hela systemet. När det väl finns oljetryck så kan jag stänga av motorn och starta om den så slocknar oljetrycks lampan direkt. Det tar dock längre tid om bilen fått stå ett dygn. Den tiden verkar då skilja lite om den står i uppförs eller nedförs lut. Dessa fel kan kanske vara relaterade till varandra. /J |
|
|
Det kan också vara så att en backventil inte fungerar. Ventilen är till för att oljan skall hållas kvar i filterhuset. Dessutom, i filterhuset finns också en ventil som skall öppna en passage till tråget när filterlocket skruvas bort (mindre oljeslabb vid filterbyte). Om den är trasig blir det dåligt oljetryck plus att oljan rinner tillbaka efter avstängning. |
|
|
Det där låter som något av de troliga felen. Finns det någon beskrivning på hur denna backventil bytes (sprängskiss var den sitter) ? Om ventilen i filterhuset är trasig så antar jag att man får byta hela filterhuset? När jag byte oljefilter nu så torkade jag helt rent där filtret sitter. Enda hålen ner var på högre bakre delen där filtret sitter om man står framför bilen så att säga. Är det där ventilen sitter ? Sedan var det hållet i mitten som är fanns och där sitter ju pinnen med oringarna. De oringarna kontrollerade jag och de var de inget fel på. /J |
|
| Filterhusets "ventil" är pinnen mitt i locket om det är ett plastlock. På pinnen sitter det två små oringar som tätar mot/i kanalen som leder till tråget. Det har hänt att dessa "pinnar" gått av. Se pos 5 här: Länk Backventilen har jag inte hittat, kanske sitter den integrerad i filterhuset? | |
|
Ok, jag kontrollerade att o-ringarna som du pekade på i länken, de var i bra skick. Nummer 3 på bilden i länken ovan. I locket sitter en del som kan röra sig typ 4-5mm kanske. Hur enkelt skall denna del röra sig ? Den gick förhållandevis enkelt att röra in och ut. Skall den fara fram och tillbaka super lätt ? Alltså är o-ringarna hela (nummer 5 på bilden) och ser bra ut men det tar fortfarande lång tid att få upp trycket så finns det bara en lösning och det är att byte hela filter huset. Det känns dyrt och ganska drastiskt. /J |
|
|
Den pinnen (eller delen) kan röra sig lite när locket är borta, det blir tajt när locket skruvas dit med filterinsats. Hur långt har bilen/motorn gått? Kanske prova med ett annat beg filterhus? mvh/ Anders |
|
|
Den har väl rullat 22000 mil. Brukar det vara fel på filterhusen ? Får kanske försöka ragga ett på någon skrot. Ser ju inte helt enkelt ut och byta det. Jaja. Tack för alla svaren. Någon som kanske vet hur svårt det är att byta eller har ett liggande. /Johan |
|
|
Du kan ju hjälpligt testa om backventilen fungerar. Efter att motorn stått tills den har kallnat, skruva av locket och inspektera insatsen. Dyper den av olja borde den varit oljeindränkt tills locket skruvades av. Är den näst intill droppfri, ja då kan man kanske misstänka backventilen. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.