|
|
|
|---|---|
|
Följande har hänt: Var för en vecka sedan och köpte mig en E36, BMW 316, 4dr sedan, 1993 & Svensksåld. (Bilen köptes med ett halvt uppbrutet lås på passagersidan, stöldförsök) Idag råkade jag vrida nyckeln 2 hack (Förardörren) till höger.. Men till vänster var det döpall.. Med hjälp av en metallremsa fick jag upp passagerardörren. Då brakade h#?*%tet loss.. ALLA dörrknoppar "fjädrar" både upp och ner.., oavsett om jag kopplade bort minus- polen., men ingen av dom 3 resterande dörrarna går att öppna. River bort passageradörrens innerpanel.. Börjar kolla och peta.., Resultat: Passargerardörrens lås knapp fjädrar.., men dörren är nu alltid i upplåst läge + att vänster bakdörr och koffert nu har samma problem. (fjädrande dörrknoppar & upplåst läge) Däremot är höger bakdörr, förardörr + tanklock konstant låst.. I ren ilska tar jag, den enda nyckel jag fick med bilköpet, och vrider tillsammans med en tång fram & tillbaka i förardörrens lås.. Resultat: Döpall åt båda håll numera.., men nyckeln är hel och fordonet går att starta & att köra... TLL FRÅGAN: VAD HÄNDE NÄR JAG VRED 2 HACK MED NYCKELN TILL HÖGER I FÖRARDÖRREN ?? | |
|
Det som du har gjort är att låst bilens dörrar till "Dead Lock" läget. Då låser man först till första läget på låskolven, och så vrider man förbi det lilla motståndet så att nyckeln blir vågrätt. Då går det normalt inte att öppna någon av dörrarna inifrån heller. Har för mig att denna funktion är standard på BMW med centrallås. Frågan är ju bara vad som hänt, ifall du nu lyckats och öppna dörren trots att den var deadlock spärrad. Motorer e precis som groggar En sexa e bättre än en fyra |
|
| det är troligtvis en stöldskydds funktion, har det på min bil, två tryck så kan dom slå sönder ruterna men ändå inte öppna dörrarna inifrån. | |
|
OK.. Men bilen har inga elhissar eller fjärrstyrt c-lås.. Hade det varit larm kanske bilen inte hade startat.. Går det att koppla bort "dead-lock" ? Nu gäller det att byta ut 2 låskolvar med andra ord.. Någon som har låskolvar, komplett med nyckel, och ett handtag till dom främre dörrarna till ett BRA pris ? Så tjoa till... |
|
|
Du nämnde "koppla bort minuspolen på batteriet". Hur länge? Jag hade problem med startspärren på min E36:a. Den ville inte starta bara. Jag fick koppla ur batteriet i 10 minuter tror jag det var för att "nolla" felen och kunna försöka starta bilen igen. Har du haft batteriet urkopplat så pass länge och sen försökt låsa igen? Vad händer när du drar i hantagen från insidan? |
|
|
Har t.o.m haft minus-polen frånkopplad över natten utan resultat.. Får fortfarande samma problem.. Den nyckel jag fick med, fungerar bara i tändningslåset numera. Troligtvis är det tidigare bytt lås på bilen, tändlåsnyckeln (en Silca) fungerar inte i handsfacket eller kofferten. Ringde på olika annonser (som var i närheten) på nätet.., men att få tag i låscylindrar MED nyckel gick inte.. Skrotarna var hutlöst dyra.., 300-500kr/sida.... Ska ragga tag på ett elschema.., och kika i passargerardörren.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.