AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.270

Skillnad mellan Sapphire (475) och Cosmos (303) schwarz metallic?

Någon som kan förklara skillnaden mellan E39 färgerna Sapphire (475) och Cosmos (303) schwarz metallic? Har googla efter bilder på bilar i de olika färgerna men jag kan inte riktigt se skillnaden.

Helst skulle jag vilja se en bild med båda färgerna sida via sida, någon som har det?

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Äntligen en fråga som passar mig som handsken, jag är nämligen helt pervo på olika kulörer. :) Min 540 är safirsvart, och för ett par dagar sen var polaren och hälsade på med sin E39 som är Cosmossvart. När dom står bredvid varann ser man verkligen att Safirsvart är mycket svartare. Cosmos är lite gråaktig i jämförelse. Diamantsvart är ännu "blaskigare", gråaktig. Safir är BMWs "svartaste" metallic, och en av dom allra svartaste metallic som finns. Tittar man nära, så man ser metallic-kornen så ser man att i Safirsvart finns blå och gröna korn, men i Cosmossvart är det bara silverkorn.

Svartast är dock solidsvart (ej metallic). Min 740iA var original Cosmos, men jag lackade om den solidsvart, ett riktigt lyft.

Honda har en fin mc-lack metallic som är riktigt svart också, och Chrysler har också en fin på sin 300C. Med "fin" menar jag att den ser riktigt svart ut trots att det är metallic. Kornen i metallic reflekterar ju ljuset, och av den anledningen kan aldrig en metallic bli lika svart som solidsvart, kommer alltid att se lite "grå" ut om den står bredvid en solidsvart.

Svartast av allt sägs av en billackare som jag litar på vara solidsvart med ett litet stänk blått i. Det blåa lurar ögat, och gör att det blir ännu djupare, svartare.

Kolla in BMWs Carbonschwartz också (har inte färgkoden i huvudet), specialkulören som bara fanns på M-modeller. Det är en svart metallic som lyser blå i solen. Jag tycker den är fin, men det är klart: riktigt svart är den ju inte.

Lasse, tack för ett uttömmande svar. Anledningen till min fråga är att jag letar huv till en cosmos svart E39, men hittade bara en Safir svart. Enl ditt svar skulle det inte se bra ut om jag satt en safir huv på en i övrigt cosmos svart bil, eller hur?

Om du är intresserad av BMW kulörer kan du läsa detta Länk . Där ser du bl.a att Carbonschwarz har kod 416....

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Tack för länken. Och nej, det lär inte se bra ut med en Safirsvart huv på en Cosmossvart bil. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.