|
|
|
|---|---|
|
Hej, vid byte av "nedre främre" bärarm vänster fram på min BMW e39 540 1997:a fick vi med en bussning i aluminium när vi lossade själva spindeln från stommen där hjul-lager bla sitter (vet ej rätta benämningen). Vi försökte lossa på "alu-bussningen" från själva spindeln med en avdragare men då sprack den. Försökt kolla på realoem om den fanns där men hittade inte den på skisserna.. Nu till min fråga, går den att beställa separat och vet någon pris? Hoppas till tusen att den går att beställa separat... Tack på förhand om någon där ute vet och vill svara //Andreas | |
|
Försök att lokaliser delen på någon av länkarna så får du säkert ett svar. Länk Länk Pierre Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta. |
|
|
Sitter den inpressad i spindeln på det gråmarkerade stället ?? Länk Vad menar du med att ni "försökte lossa alubussningen från spindeln" ?? Det är väl där den ska sitta ? |
|
|
Antar att det är nummer 6 du menar i denna bild: Länk Den går att köpa separat. Kostar exempelvis 329kr hos Länk |
|
|
turbofritte: ja, det är du som hittat vad jag menar. Det sitter en alu-bussning där som är konisk och denna följde med den gamla spindeln/bärarm vi tog lös. Såg då att denna bussning jag nämner följt med ner från själva stommen och satt som berg på gammla spindeln, och det var när vi vi försökte få lös denna "bussning" (för att flytta över den till den nya bärarmen/spindeln) eller vad det nu heter som den sprack. Hittar den inte på realoem heller och detta gjorde mig nervös att den inte går att köpa separat. Men jag skall ringa BMW imorn så fort jag vaknar för att kolla läget. Får ursäkta om jag skrivit lite luddigt tidigare. Tack på förhand! |
|
|
Ja den konstruktionen är inge vidare , jag har bytt bärarm på bägge sidor och fått med den bussningen varje gång !! Ooch som du skriver så sitter den som f*n ! Fast är verkligen din gjod i alu. ? Min var definitivt av en hårdare metall då jag brukade en hel del våld på den och den höll. Jag hittar inte heller den på realoem vilket inte är något bra omen , men prova ringa BMW så får vi hoppas den går att köpa lös. |
|
|
Turbofritte: Jodu, den sitter som f*n.. Har nyss pratat med BMW för att få dödsdomen. Bussningen går ej att köpa separat! NEJ! Trodde fan inte det var sant när han sa det. Så 2200:- kostar kalaset då jag åker på att köpa en helt ny "hjul-spindel" som han på BMW kallade det.. Känner mig inte så glad nåmer. Men tack för allt! |
|
| Spindeln är i alu. Bussningen är väl i stål för att konan skall hålla. Hur som helst är det ju tråkigt när saker delar sig på "fel" ställe. | |
| borde ju gå att svarva till en sån kolla med lokala svets,mek,svarv firmor dom kan säkerst hjälpa | |
|
Lät inte roligt det där .... men som sagt kolla med nån mekanisk verkstad ELLER med bilskrotarna. Om både du och jag fick med oss bussningen ut så kanske skrotarna oxå är medvetna om problemet när dom demonterar E39:or och kanske har/kan banka loss hylsan åt dig :) Om inte annat så lär ju spindeln vara billigare på skroten än på BMW ! Dåligt av BMW att inte ha den som reservdel !!!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om man använder en brytgaffel och en hammare istället för avdragare så följer nog inte bussningen med. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Kanske kan vara till hjälp Länk | |
|
Nu är "bussningen" lös från spindeln iaf, jag hamnade lustigt nog på en AUDI märkesverktad där dom hjälpte mig att pressa lös den, haha. Och den är INTE av aluminium som jag först trodde vid snabb kontroll. Tänkte tacka för alla tips och länkar jag fått. Nu gäller det bara att få tag i nån svarvkunnig människa här i stan som kan göra en ny åt mig (alternativt laga den gamla), det får bli nästa utmaning med tanke på att det är helg... Tack än en gång allihopa här på autopower! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.