AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
956

BMW lämnar Formel 1.

Vad tycker ni om att BMW lämnar F1 efter den här säsongen?
Det har inte gått något vidare för BMW i F1. Dock lär de komma tillbaka iallafall om man ser till historien.
Sorgligt, verkligen dåliga nyheter. Blev överraskad som bara den när jag läste om detta idag. Lika överraskade var tydligen gubbarna i BMW Sauber teamet. Men man måste göra så som bossarna bestämmer. Det är väldigt tuffa tider och de miljoner som spenderas på F1 programmet kan användas i andra syften. Typ överlevnad som självständig biltillverkare. Men så illa är det nu inte, tydligen säljer BMW bättre i USA än sina konkurrenter som Audi, Benz och Lexus.

Det ska dock vara klart att det är inte 100% säkert att BMW Sauber upphör efter 2009, FOTA har en del att säga och det är inte omöjligt att ett ekonomiskt kompromiss hittas som gör det möjligt för stallet att fortsätta. Följderna skulle vara rätt allvarliga eftersom Renault och Toyota går i samma tankar. Att bli av med tre duktiga stall inom kort skulle skaka om F1 rejält, speciellt som BMW och Renault hade väldigt starka positioner i FOTAs kamp mot FIA och pervot Max Mosley. Så vi får se hur det ser ut framöver.

Att det sen inte har gått nåt vidare för BMW i F1 är inte sant. Sen stallet bildades i 2006 har de uppnått anmärkningsvärda resultat, men i år har det gått snett eftersom BMW satsade stenhårt på KERS systemet vilket visade sig vara felaktig strategi. Hela bilen var uppbyggd kring KERS och att ändra på bilen radikalt mitt i säsongen då man inte ens får testa bilar längre är inte det lättaste.
Som bekant har BMW många segrar och ett världsmästerskap under bältet som motortillverkare.

Oj, nu blev det en hel bok, men jag engagerar mig i frågan som synes!

Vorsprung durch freude am fahren
Länk någon?
Länk men den är på engelska.

Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Bra!
Hade gärna sett BMW i DTM som jag tycker är en betydligt trevligare serie idag.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När jag läste så kändes det som att det redan va helt klart att man lämnar F1 efter denna säsong.
Bmw egen kommentar va ju att "vi har inte uppnått dom resultaten vi ville på dessa år,och kommer därför inte fortsätta att satsa på F1,utan lägga det på dom serier vi är framgångsrika i"

Men som sagt,är ju inte alltid man berättar precis som det är i början,speciellt inte i F1 där det ska smygas med allting hela tiden :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.