AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.444

Köpa en Fiesta -06 utan AC?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det omöjligt att sälja den sen eller vad tror ni?
Det är en 1,6 tdi som är miljöbilsklassad, vilket är ett plus.

Själv avfärdade jag den först men kan man få loss den billigt så...

______

Foto Länk
Klart det är möjligt, allt beror ju på vad det är för pris vi talar om?
Säljaren måste ju vara medveten om att det sänker priset radikalt, varför lagar han det inte tro?
Sitter här sj nu med 2st bilar med def. AC, en 9-5 från 99 och en clio -05:a.
Ska felsöka min clio snart, lite nyfiken vad som har hänt en så pass "ny" bil ändå!.

Så klart du kan köpa den.....om du får den till ett "bra" pris

Mvh
Henke
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Den är alltså inte trasig, utan såldes ny utan AC.

______

Foto Länk
Haha, ok. Då pratar vi helt andra bullar......tog för givet att den va pajj.Trodde knappt det såldet bilar utan AC men.
Men då säger jag såhär: Jag köper inte en så pass ny bil utan AC om den inte är snoooor billig!

Mvh
Henke
Kolla upp vad det skulle kosta att eftermontera AC i en fiesta. Du skall ju inte betala mer än priset för en jämförbar bil med AC minus kostnad för eftermontering.
Kan tänka mig att eftermontering kostar mellan 10 o 20'

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Eller så köper man en med AC istället...

weeeman: Vill du verkligen ha en bil utan AC?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
AC är ju väldigt skönt när det behövs...
Lite svårt när det finns så få -06'or till salu, men den ligger ca 15' under närmsta 06'a.

Tänkte kolla på den till helgen och se hur den känns, gillar jag bilen är det bara att pruta tills man kan leva med att den saknar AC.

Eftermontering känns dyrt om man inte får tag på ett komplett kit från en skrot till fyndpris. Även om det bara är Ford Fiesta och ingen teknikspäckad BMW så är det ju ändå en modern bil med all jäkla elektronik som hör till.

______

Foto Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fiestan har oförsökämt låg förbrukning och låg skatt(1600kr/år) så varför inte om priset är rätt. Fler och fler "miljöbilar" i de mindre storlekarna säljs nuförtiden med A/C som extrautrustning i s t f som fabriksmonterad standard. A/C drar dessutom bränsle även om det är himmelskt skönt:)
Ett test: Länk Mvh
Asken
Antar att det är denna du menar Länk
Ser lite sportigare ut än standard Fiestorna, kanske därför AC saknas, det väger och tar kraft:)
Allvarligt talat går det faktiskt att överleva utan AC, det är inte så många dagar per år som det är så varmt.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dessvärre är den jag kollar på äldre än den i testet, men skatten ligger på 2000:- och förbrukning 0,45 blandat.

Asken har du kvar din pruttgasbil? Var först inne på en sådan, men dessa är ju ovanliga. Men en 316g (tankad med biogas så klart) kanske inte kommer så långt efter en nyare miljöbil när det gäller totalkostnader? Samt att biogas är mer klimatneutralt än fossil-diesel. Dessutom lokalproducerat och inte shejksponsrande.

______

Foto Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Weeeman: Jopp. Med biogas blir klimatpåverkan upp till 91% lägre än med bensin plus att man åker billigt. Fördelen med 316g är att man har s t o r b i l s k ä n s l a:) detta i och med att E36 och alla BMW för den delen är byggda som de är byggda och E36 är en ganska enkel konstuktion. Stort bagageutrymme och både biogas och bensintank gör den till en framtidsbil, som vanligt så producerar ju BMW framtiden före den inträffar:) De fel som kan inträffa på en 316g är rent generellt relativt lättordnade. Rekommenderas.
Mvh
Asken
Med först godkända privatimporterade gasdrivna bilen i SE?:)
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beror väl lite på vad du ska ha bilen till. Ska du pendla med den så är du väl ändå ledig under sommarmånaden och kan glida i någon av dina svala bilar.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Jag tror faktiskt inte att Fiestan är miljöbilksklassad då den saknar partikelfilter. Miljöklassen ska vara 2005PM och förbrukningen under 4,5l/100km. Ska framgå i registreringsuppgifterna om bilen uppfyller kraven för miljöbil. Det står då sä här: FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE

Kolla uppgifterna med Transportstyrelsen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Fiestan är nu avskriven, det skall testas gas-compact istället :)

Och som erc säger är Fiestan tydligen klassad som 2005 och uppfyller inte kravet för partikelutsläpp enligt miljöklass 2005PM.

______

Foto Länk
Endast kört med AC i 2mån utav 3år. Nu har jag svart bil med svart skinnklädsel, bara att veva ner och köra med t-shirt eller skjorta!

Men visst, har bilen stått i solen får man lida för soppans skull ;)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det värsta är när man har skinn i en bil utan AC, körde en 15 mils tripp med denna kombination under sommarens varmaste dagar. Det går inte precis att veva ner rutan för då blir man ju döv istället.

Aldrig mer! Allt som hade kontakt med skinnsätet var väldigt svettigt...

______

Foto Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.