|
|
|
|---|---|
|
Nu börjar jag bli less min kära bil , 520i touring -99:a . Symptomen är följande : vid start av kall motor inga problem , går hyffsat bra på låga varv kanske lite ryckig. Problemen kommer som ett brev på posten när motorn blivit varm. Ståendes på tomgång så flackar tomgången och det låter som om motorn ska stanna , när man sedan ska iväg så får man jobba med gasen för att få den att orka. När man väl har fått varv på motorn så går det fint. Att ligga på 90-100 km/h är inga problem , tar ca 0,85/mil , men akta sig om man tänkt att göra omkörning.....slö rent utsagt som en trött packåsna!! Å "huckrar" precis som om den inte går på alla cylindrar. Det jag har kollat upp och bytt är följande : bränslefilter , luftfilter , tändstift , en sprucken luftbälg från luftmassamätaren (som jag hade stora förhoppningar skulle lösa mina problem....men icke). Så vad göra , någon som har tips? Kan oxå tillägga att jag haft in den på verkstad där dom kollade om felkoder men inga fann. Fick tipset om luftbälgen...... | |
| Jag skulle titta på insprutningen nästa, kanske kommer det inte tillräckligt med bensin till tändstiften? | |
|
VEVAXELGIVARE SAMT KAMAXELGIVARE. DESSA BEHÖVER EJ GE FELKODER. MVH MIKA schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Har haft funderingar just angående kamaxelgivare , vevaxelgivare.....så dom behöver alltså inte ge felkod. Hmmm...hur pass bökigt är det att byta dessa då? Klara man av det själv? Har inte skruvat nåt i Bmw tidigare , har varit mest i gamla Volvos å pillat. |
|
Proctologist |
Det räcker som info för mig att dessa givare ej måste ge felkoder för att va felande ska byta dom och kolla över slangar och se om bilen vaknar till liv bättre :) |
|
inga större problem att byta själv. tog mindre än en timma för att byta bägge givarna. jag gjorde så här. tog bort oljefiltret för mer plats. samt vanosen.vevhusventilation.sedan kylfläkten samt fläktkåpa. .. kom på att du har nog dubbla givare på kamaxeln. jag tror att du har dubbelvanos.då byter man själva givarna bara. det kan vara en annan procedur där för demonteringen. sök i forumet på kam resp vevaxelgivare så hittar du säkert demonteringsanvisningar. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
kostar ca 1000 kr styck schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
köp orginal från bmw det garanterar funktionen. många har handlat såkallade pirat. å dessa har ej fungerat till 100% schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Tack för tipsen Mika. Ska kolla upp dessa efter helgen. |
|
Proctologist |
Men då finns det en chans att bilen kan ha en felande vevaxelgivare även fast den ej ger felkod i carsoft (e39 523) Även bmw har läst av bilen ingen felkod enligt dom på någon givare då dom läste bilen, fick upp samma felkod på en annan grej dom som jag fick av carsoft det som är lite lustigt om nu vevaxelgivaren är dålig borde bmw inte få fram den som felande.... |
|
Jag har samma fel på min 523-98, har bytt kamaxl givaren ( köpt på motornord) ingen skillnad var till M-Bilar i går gjorde en diagnos Kamaxl givare fel kodade ?!? Skickade tillbaka den till Motornord och beställde en vevaxlgivare åxo. man törs ju inte åka utanför buss linjerna pga. att den stannar ibland och det tar 10 minuter innan den går att starta igen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.