AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.190

BMW slutar med F1

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Det går tydligen inte tillräckligt bra med försäljningen av vanliga bilar så BMW måste sluta upp med F1 vid årsskiftet.

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kostar mycket och ger förmodligen lite. F1 ligger väl kanske inte heller riktigt i BNWs nya EfficientDynamics linje. Snackades det inte även om att en massa stall skulle skapa en egen serie? Mitt F1 intresse är iofs svalt så jag kanske är helt ute och cyklar.
BMWs F1-satsning var en treårssatsning om man ska tro på det som skrivits kring avhoppet och det har inte precis varit en lyckad satsning. Att driva F1-stallet har kostat ett antal miljarder och pga uteblivna vinster har det inte genererat nån positiv press direkt, dessutom har regelverket begränsat teknikvutvecklingen. Att den vikande försäljningen har påverkat beslutet tror jag definitivt men jag tror inte att det är det som avgjort beslutet. Skulle gissa på att de gjorde en uträkning på vad det kostar att driva stallet och hur mycket PR samt teknisk innovation de får ut av det och kommit fram till att det inte är försvarbart. Speciellt inte nu när de hade varit tvungna att skriva på ett kontrakt som gäller ända fram till 2012.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
När jag såg denna artikel blev jag riktigt besviken: Länk

Har alltid hållit på BMW Sauber och Kubica. Utan BMW i F1 minskar i alla fall mitt intresse för sporten rejält även om BMW inte haft några framstående resultat senaste året...

BMW 4 Life
BCR
Inte en dag för tidigt.
Formel 1 racing har de senaste åren varit riktiga sömnpiller, jag orkar inte hålla mig vaken ett helt race...
WTCC eller STCC är hundra gånger bättre racing och betydligt mer underhållande.
Och hur kul är det när man bygger bilar som har fler likheter med rymdfärjor än de bilar som fabriken bygger för serieproduktion.

Formel 1 har skjutit sig själv i foten genom att man reglerat sönder sig själv. KERS är visserligen "miljöinriktat" men ett spel för galleriet.

Bättre om BMW satsar på standardvagnsracing som huvudinriktning!

Det som är desto roligare är att BMW nu ger sig in i Superbike med nya BMW S1000RR.
Hårigare farkost får man leta efter, se bifogad länk:
Länk

/Håkan
oo=00=oo
bra och skönt för bmw att slippa bli förnedrade igen år efter år av mercedes.
oj,oj,oj vad dom gror sig nu med slr : n i mörkret.hehe .
alla med inbilsk ilska vet vad det innebär i framtiden.
=framgång.
Tyvärr så är bmw i dagens ljus med plast karosser typ e 61 helt fel ute,
E30 var tydligen deras bästa modell förutom e31 som var en pärla och kommer stå sig bi i många många år

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Som jag skrev i den andra tråden tycker jag inte att det här gör någonting. Håller BCR om att F1 inte riktigt är vad det har varit. Det här året har jag börjat följa DTM istället vilket jag tycker är en riktigt trevlig serie. Synd bara att det är så få märken men det kanske BMW kan ändra på nu? =)
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Tråkigt att BMW hoppar av F1.

Nu har dom tid att satsa på DTM.
Skulle vara väldigt intressant och se BMW stångas med Benz och Audi.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Skulle vara kul med en 4WD 1:a i Rally VM istället.
fredde 7
F1 var som bäst på 70-talet...men ingen tidsmaskin är uppfunnen så låt oss hålla tillgodo med 2009.
Att BMW hoppar av är nog den sämsta marknadföring de gjort."vi försökte, men misslyckades " gör de så när de bygger bilar också så är det ju bara att börja konkurera med Hundai. Aldrig ngn ny BMW för mig.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Samtidigt kan det ju sticka i ögonen om man plöjer ned milliarder i F1 samtidigt som 1000-tals får lämna jobbet.Speciellt som F1 är i princip död på en av BMWs viktigaste marknader, USA.
Bättre att lägga pengarna på standardbils- och GT-racing, som är mycket billigare.
Och med tanke på allt bråk som varit kring F1 sista tiden, så har ju BMW knappt fått någon negativ press för sitt avhopp.
Personligen kommer jag inte ha några problem med att köpa BMW nästa gång också.

Sen börjar faktiskt Hyundai att komma med rätt så fina bilar.
Ta t.ex. Genesis,som också finns med V8.
Länk
fredde 7, så det faktum att BMW väljer att spara in på nånting som egentligen är ett stort PR-jippo istället för att sparka ingenjörer och de fabriksarbetare som bygger den nya BMWn, som du inte kommer köpa nu, är en negativ sak?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag tycker det är synd att BMW lämnar F1. Men så länge de fortsätter göra världens snyggaste bästa bilar för gatan kommer jag fortsätta att köpa. :-)

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.