|
|
|
|---|---|
|
Bor i Malmö men har nu kört till huvudstaden... När jag satte bilen igår kväll efter helt normal körning pös det från motorn. Öppnade huven och såg att det fanns vatten på bland annat luftburken. Verkade vara ett j-vla tryck i systemet och det lät som den kokade. Temperaturmätaren står rakt upp precis som den brukar?? Nu på morgonen när motorn var kall slog jag på 3 liter vatten och då gick indikatorn (flottören) i kylaren i normalläge. När jag startade upp motorn gick vattnet ner igen. Vad händer med min fina bil?? Kommer jag kunna köra hem? Enormt tacksam för snabbhjälp! | |
|
Hej, Låter som om du har en spricka i expansions tanken. Detta är en klassiker på dessa V8or. (Nu säger jag dock inte att så är fallet før dig...) Det skall vara ett øvertryck i kylsystemet, det kan førklara varfør inte allt vatten læckt ut, läckaget sker bara när det är varmt (trycksatt). Nytt expansions kärl kostar 800Sek hos BMW om jag inte missminner mig. Går relativt snabbt att byta, det besvärliga är då som vanligt luftningen av systemet. /Pontus |
|
| Verkligen ingen som kan hjälpa mig här?? | |
|
Tack hajen! Såg inte att jag fått svar då jag loggade in. |
|
|
Kan också vara påfyllningslocket på expansionskärlet som inte öppnar. Om du ska köpa nytt gör du det på BMW där det faktiskt är betydligt billigare än t ex Mekonomen (upptäckte jag för sent...). Du kanske kan låna ett av någon bekant för att testa? ___ Min bil: Länk |
|
|
Hmm...locket ska alltså öppna? Jag är som sagt i Stockholm och det blir lite svårt att laborera. Men varför ligger motortemperaturen rätt på mätaren när det verkar vara duktigt varmt i kylaren? Kan jag fylla upp den med vatten och ta mig till Malmö i morrn? Tack för era andra svar... |
|
|
Normal motortemp på 540 är ca 105-110C och rejält tryck så därför ska man aldrig öppna kylarlocket när motorn är varm. Det blir som när man lyfter locket på kastrullen när man kokar potatis fast värre. 1 liter vatten blir ca 1700 liter ånga. Har du tur kan det vara kylar locket som läcker om du kan köpa nytt imorrn.Locket ska annars öppna om trycket blir alltför högt som säkerhetsventil. Annars kan det vara lurigt att åka till Malmö om du har en spricka nånstans med tanke på trycket i kylsystemet. Törs inte ge nåt råd angående resan. |
|
|
Hej, Ang resan - Inget råd, jag hade dock inte åkt... Kør motorn varm och ta reda på var det læcker, ær det kylar locket så ær det ju vældigt enkelt att se. Ha en bra ficklampa till hjälp, då kan du se snabbt om det fuktar på ecpansions kärlet lr om det är ngn slang som läker. Lycka till. /Pontus |
|
|
Ja facit i allt de här var att jag hade en gigantisk spricka i expansionskärlet. Sprickan låg ganska exakt precis som bilden i mektipset. Kostade lite över 800 spänn (+locket 150 spänn) och jag bytte det lätt själv. Sedan lämnade jag in bilen och fick hjälp med luftningen vilket kostade 500 spänn inklusive all vätska. Allt de här för 1300 spänn gör att jag är ganska nöjd med situationen trots allt. Bara att åka hårt igen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.