|
|
|
|---|---|
|
Bestämde mig idag för att ta bort hela vevhusventialationen på min 99:a. Jag har haft problem med olika varvtal på tomgång samt att den känts långsam i gasrespons och klen. Var igår och raderade felkoder och läste pånytt idag, fullt av felkoder som missad tändning, blandningsförhållanden osv , men ingen givare som hade felkod. Har haft misstankar på vevhusventilationen eftersom jag tagit loss röret uppe vid locket och där var fullt av koksad olja. Nåja, efter att ha plockat bort halva insuget eller åtminstone tom spjällhuset så kan man får loss "centraldosan" och det hela var ingen vacker syn. Den tunna slangen nr 6 på realOEM var av. I stort sett alla slangar var igentäppta nr 2, 4 3 samt dosan, plockade även isär den övre delen av dosan och i den finns ett membran som var sprucket. Har nu tillfälligt satt tillbaka delarna efter rengöring och ska beställa nya delar imorgon. Ska man beställa vinterpaketet eller får man det automatiskt, någon som vet? Tror egentligen att den här demonteringen och rengöringen av det här systemet bör göras åtminstone vartannat år, verkar inte som om oljekvaliten påverkar detta heller eftersom bilen har varit ordentligt servad på BMW under alla år. Återkommer om det blev förändring i hur den går inom dom närmaste dagarna. FAF | |
|
Har även på min 525:a noterat en massa koksad olja i röret som går till ventilkåpan. Dock har jag inga som helst felkoder på min. Har däremot märkt att det blir ingen som helst förändring på motorvarvtalet när jag lyfter på oljepåfyllningslocket när motorn är igång. Kanske kan ha med det att göra. Har du kollat detta på din? Mvh Henke |
|
|
Hej, läser med intresse... Har själv funderat på att göra detta, men nu blir det nog handling av det. Vad mer än spjällhus behöver demonteras? Tidsåtgång? Skulle tro att du får beställa vad som önskas... Angånde coldclimate versionen så har jag hört att även denna kan frysa. Men, den är givetvis bättre än standard varianten. //Håkan |
|
|
En uppdatering av läget: Bytte idag dosan och slangarna kring denna.Lättast verkar vara att ta bort: luftburken, insugsdelar nr 6 och 7 på OEM, spjällhus, detb tunna täcklocket över insuget och oljestickans rör. Man får också koppla loss dessa delar elektriskt samt några givare för att komma åt att vika ut elkopplingsdosan under insuget. Lite knepigt är det att komma åt att klämma på kopplingarna på rören till vevhusventialtionen samtidigt som dom ska dras bort. Tidsåtgång ca 2h när man vet hur allt sitter ihop. Mycket viktigt tror jag är att göra rent i röret till oljestickan där vevhusventialitione ansluts, jag fick ta till lösningsmedel och tryckluft för att få rent där. Känns som den går betydligt jämnare på tomgång efter bytet. En konstig manick det där, är det någon som vet hur den funkar? Gjorde provet med att ta loss oljelocket på tomgång och varvatalet svajar till och går ner något. Som sagt det hör borde nog ingå i lilla eller stora servicen. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.