|
|
|
|---|---|
|
Farsan har nån kontakt som ville bli av med en 518i, och eftersom jag länge velat ha tillgång till en bil med manuell låda att övningsköra med (föräldrarna har 760 automat) så vill jag verkligen slå till. Jag får den för 2,500 - 5-växlars, servo, taklucka, lite ytrost, nåt fel på bränslepumpen (misstänker jag); den läcker vid full tank. Spelar iofs ingen större roll för mig, kommer inte ha råd att tanka den full. Jag har läst här på forumet en del, och det verkar som priset är rätt ok iaf. Jag är glad så länge den går att köra, heh. Antar att jag kommer få lägga ner en del pengar på att fixa till lite småsaker. Men den är besiktigad till slutet av september. Den har gått 23000 mil, farsans polare köpte den för runt 25 papp för 4-5 år sedan. Men jag antar att den, som många bilar, sjunker kraftigt i pris. Den är vit, 4 dörrars. Har ni några tips på vad jag bör tänka på, och är det lika bra att ställa av bilen efter september månad, om jag hittar en massa småfel... som jag inte kommer att ha råd att fixa direkt, eller är det värt att satsa på att fixa upp 518i-bilar, generellt. Den är ju bensinsnål, och det betyder mycket för mig. Just det, får även med ett rattlås, haha :) Kanske kan kränga det för 500 spänn sedan, och efter skroten, har jag väl lagt ut 700 på en bil. Lite flummigt inlägg, men har ni några tankar om bilen, som jag lite vagt försökte förklara. Är inte jätteinsatt vad gäller bilar, men börjat läsa en del om olika BMW-bilar. Ha det gött. | |
|
Billigare än så är ju svårt att få en fungerande bil. Och driftbudgeten till en sådan vagn brukar vara blygsam. Kontrollera kamaxeln(rel. vanligt fel tillika dyrt om du ej är skruvkunnig). Angående bensinläckaget så är det troligen tanken som läcker(oxå vanligt förekommande på E28:an). Du säger fel på bränslepumpen,hur yttrar sig det problemet eller menade du att det läcker bensin från den? Mvh Janne. |
|
|
Tackar så mycket för råden, Janne! Jag har själv inte varit och tittat på bilen, och mina kunskaper är rätt begränsade förövrigt, men jag pratade med en bilintresserad igår, och när jag sa att den läckte soppa vid full tank, så sa han direkt att det förmodligen är bränslepumpen. Antar att jag borde kolla upp det lite mer noggrant. Kanske kan bli en dyr historia i värsta fall. Jag trodde också att det var tanken, nåt litet hål i överdelen, kanske ett sönderrostat parti? Fast jag får nog reda på mer snart. Åker förmodligen och hämtar den om några dagar, och senast farsan min var och tittade på den, så var det iaf inga större fel som inte går att åtgärda. Om det nu är bränslepumpen som börjar ge upp, hur länge man kan köra med en sån i dåligt skick? Kanske ställer av bilen om några månader, så att jag kommer undan billigt. Fast det är klart, visar det sig att mycket annat är ok, så vore det ju kul att lära sig en del genom meckande. Tack igen |
|
|
Anders-c: det finns ju hur mycket delar som helst till just E28:a så det ska väll inte bli så dyrt att fixa.Kolla på macken eller biltema där finns Heynnes mek. bok till E28.a där kan du hitta det mesta info om hur du fixar diverse problem. Lycka till med din första BMW då och välkommen till forumet :) Mvh Ricke |
|
|
Hej Har du möjlighet så köp och var glad, E28 är kul bilar. 518 är ingen raket men en mkt bra bruksbil. Läcker den soppa vid full tank är det nog inte pumpen som är kass utan tanken som är sönderrostad där påfyllningsröret möter tanken, alternativt är det tre små rör för avluftning som är sönderrostade, dessa sitter i ovankant på tanken i direkt anslutning till påfyllningsröret. Innanför tanklocket sitter det en gummiskiva. Bänd bort den lite försiktigt och lys ner med en ficklampa. Har du tur och det inte är allt för smutsigt kan du se och lokalisera läckan. Lycka Till! LTK, Artisblau glidare i Alingsås |
|
|
Den är rätt så bra. Jag övningskör själv me en 518iS -87.. Du kan hitta många billiga delar på skroten till den. |
|
|
Som tidigare skrivits så är det med näst intill 100% säkerhet avluftningsrören i tanken som rostat sönder. Ny tank är inte speciellt dyrt till E28:an,ca 1500kr pirat och ca 2500 original....Men det är väl bäst att tillägga att vid ett eventuellt tankbyte så brukar även tankarmaturen(som sitter monterad ovan tank) behöva bytas. Den brukar inte vara billig ca 2000 var kostnaden till min 535:a men till 518i säkert billigare pga att du ej har förpump(misstänker jag iaf)..går säkert att hitta begagnade i bra skick. Ang.bränslepump: Oljud i bränslepumpen brukar vara en första varningssignal om förestående byte.. Men det kan låta länge innan den ger upp/ger för lite. Om det läcker bensin vid pumpen så är det troligast bara en slang som måste bytas.. Mvh Janne. |
|
|
"välkommen till forumet :)" - Tackar så mycket :), och för all hjälp jag fått, alla. Det känns lite tryggare nu, heh. Tyckte först det lät helmysko att man kunde få en fungerande bil för 2,500:- (och BMW - som jag endast sett som jättevrålåk = ingen billig historia) men nu inser jag att det går att få tag på riktigt fina bilar begagnade. Skall bli underbart att få "fingrarna nedsmutsade" snart :) Hoppas ju att jag inte kommer behöva spendera för mycket tid tittandes ner under huven, iaf i början. Vill ut och köra! Fast det blir kul att inspektera, kolla upp vad nya delar kostar osv :) |
|
| Janne T, jag har lite surr från bränslepumpen på min 735 precis som du beskriver. Är det svårt att byta bränslepump på en 735? Har bytt en gång på en Volvo, då satt pumpn under baksätet, är det samma på BMW? Någon som vet? | |
|
J.L Behöver inte bytas på en gång(om du inte misstänker problem med den). Jag har kört i åratal med en surrande pump,dock fick jag lite störningar(abrupta ryck då och då)efter ca 3000mil med missljudet,då bytte jag... Har bara bytt på E28:or(enkelt på dessa iaf). Sitter under bilen vid tanken på E28:an,du har den förhoppningsvis på ett mindre skitigt ställe. Mvh Janne. |
|
| Tack för svaret Janne T, ingen brådska att byta pump då med andra ord för bilen går perfekt, det enda man kan höra är surr om man står bakom bilen när den går på tomgång. Förmodligen hinner man byta bil innan det blir dags med en ny pump. | |
|
J.L: Jag tror nästan att pumpen ska surra så, den är ju elektrisk. Det elektriska brukar surra juh. önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87 |
|
|
Nja du carl, surrandet hördes in till kupén.. Inte ett ljud som man normalt förknippar med en pump i bra skick. Jag antar att J.L oxå upplever ett högre ljud än normalt.. Mvh Janne. |
|
|
apropå bensinläckaget, tror att det är standard på E28. Min läcker när det är mer än 55-60 liter i tanken (rymmer 70) och det är där påfyllningsröret går in i tanken det sipprar lite. hittade en ny tank (pirat) för 1100, men har inte haft tid att skruva dit den. 2500:- verkar vara vettigt, men kolla gärna efter rost undertill. Jag tycker att du ska testa att besiktiga den innan du ställer av den. #232 i E28 registret Länk |
|
|
Är den nyligen besiktigad är det nog ett bra köp. Men om det första du måste göra är att besiktiga den skulle ialla fall jag avstå. /Anderberg Kolla in bilen på Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.