|
|
|
|---|---|
|
Stängde av bilen o kutade in på den lokala ok macken,kommer ut o ska starta igen och bilen är helt död:( provar ett tiotal gånger men inget snurr på motorn och ström fanns det gott om. ringer efter en polare och vi kopplar loss batterianslutningarna och lämnar bilen ca 50min,åker tillbaka med diagnosverktyg kopplar i batteriet och diagnosverktyget och får fram A1-=control unit supply. Provar o starta och vipps den startar som den alltid gör! Vad hände?startspärr?startmotor? | |
|
Gick startmotorn runt? Om den gick runt tände den över huvud taget inte eller bara dåligt nog att inte starta. Om den gick runt, kan det ha varit bränslepumpen som krånglade? Av döma av flera postningar här är det inte så sällsynt att den strejkar på dessa. Control Unit Supply felkod är ju bara att den talar om att det varit strömavbrott på bilen så det är ju inte så uttömande. |
|
|
Startmotorn gick inte runt,verkade precis som en start-spärr skulle varit aktiv. Hmm..om bränslepumpen varit dum så tror jag det skulle visats i dme,men det är bmw vi snackar och då kan det vara skumma saker. kan något blivit överbelastat kanske??jaja nu funkar ju bilen som den ska efter "nollställningen" |
|
|
Här är väl kanske en teori om vad som kanske hände Skrivet av "hasso" Prova först med en annan nyckel, innan du gräver vidare. EWS och DME utbyter koder vid varje startförsök (skiljer lite på de olika verisionerna av EWS ju nyare version mera avancerad kodning) och det krävs dessutom rätt och fungerande chip i nycklen för att detta utbyte ska kunna ske. Tyvärr händer det tydligen en del sådana häringa konstigheter om bilen står strömlös en längre tid, noterar jag vid en sökning på forumet. Jag har ett inlägga där de olika EWS versionerna fungerar, men kunde inte hitta det nu. Har du full kräm i bilen så borde det gå att köra diagnos och göra en omkodning så EWS o DME kan kommunicera igen. |
|
|
Jag fick samma problem utanför macken i går, att bilen inte ville dra startmotorn! Fick felmeddelanden i displayen som sa nått i stil med "engine failsafe" och "trans. failsafe" mode. Fick ingen kontakt med vare sig motorstyrsystem eller styrsystemet för växellådan. Ingen av de säkringar jag hittat visade sig heller vara trasiga. Dock fick jag tips att det fanns några (5st) motorsäkringar som var "gömda" i en vitkapsling som man kan hitta om man skruvar bort kåpan som täcker säkringarna i motorrummet. En av dessa säkringar var trasiga och efter ett byte så startade bilen igen. Har dock inte hittat orsaken till varför säkringen brann :-) Länkar till tipset som hjälpte mig att lösa problemet. Länk |
|
|
Ok,ja fick inga medelanden i checkkontrollen men det här var ett hett tipps,ska kontrollera dessa säkringar iaf nån dag,men å andra sidan ska man inte röra nått som fungerar. Min e38 har inte strejkat hitils efter detta,funkat klockrent. |
|
| Ja då hände det igen i stan idag efter ca 2 år,fick ta av batteripolerna o vänta en timme,och... vroom! | |
|
Har samma dilemma, men mycket oftare, har dragit en extra kabel till solenoiden men inte ens den funkar ibland, har kommit fram till att mitt fel ligger i startmotorn, kärvande solenoid eller bendixdrev, händer aldrig med kall motor bara när jag kört mer än ett par mil och mycket värre nu på sommaren. Hör du om solenoiden klickar när du vrider nyckeln? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.