AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.412

Val av olja i 328:an för bankörning?

Har varit och kört lite bana i sommar och tyvärr haft stora problem med att oljan "skummar" vilket leder till att luft samlas i ventiltryckarna å de knackar å lever jävel + att jag tappar mkt effekt pga minskat ventillyft / felaktiga ventiltider osv.

Åker nu på 10-40 olja, kommer inte ihåg märket.

Något förslag på vad jag ska använda för olja för att slippa detta problem?

Inte så kul att stanna mellan varje varv och låta oljan lugna ner sig..

AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Vi kör på Castrol Edge Sport 0-40 för tillfället i vår banbil (325 -92), har inte hunnit prova ut den då vi fick ett oväntat ras av toppen mitt i allt, om det beror på oljan eller inte är vi osäkra på i detta läget (håller på med renoveringen just nu ihop med att vi sätter in tryckgivare och tempgivare på oljan).

Även vi är intresserade av vilka oljor folk använder och inte använder vid bankörning, så man slipper problem med lyftarna och kedjepännarna bara för att oljan håller på att muppa sig.

/Magnus

www.abr-racing.se
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
hej
jag körde med castrol tws 10-60 mycket bra olja.
Ok. Hm har fått tips om 5w-40 helsyntet också.

Men problemet verkar vara att det inte finns någon olja som passa bra för både bankörning OCH till vardags.

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
som sagt hade TWS 10-60 på både bana och vardag det funka perfekt inga problem alls men men du kanske ska prova dig fram
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Du sa att du hade använt dig av en 10w-40 olja förut? är väl det en delsyntet kan jag tänka mig..? och det är ju helt kass som banolja!
Då kommer du klara dig mycket bättre på en 5w-40 olja.

Annars finns ju som sagt 5w-50 och 10w-60 oljan också.

Är det sugen eller kompressor bilen du pratar om?
Det är sugmotorn.

Jo det är ju delsyntet jag kör på så de blir att prova någon helsyntet, 5-40 10-60 eller liknande.

Ny sommar och ny olja i bilen.
Åker nu Castrol Edge 10w60

Men problemet kvarstår.

Finns det något annat att göra för att undvika luft i tryckarna?
har funderat på oljekyl samt ev skvalpskydd i tråget, någon som vet om något av detta kan hjälpa mig?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Länk :)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hoppsan :/ em... glöm länken. de är svårt att eftermontera oljekylare. men lyckas du få de att fungera är du garanterat av med problemet. gick en gammal trimmad golf 2 här som hade problemet. en fungerande oljekylare gjorde susen.

BMW ownz
Ok.

Har sett att oljefilterhuset från S50 motorn passar på M50 blocket, och sedan går det ju att montera M3:ans original oljekylare eller någon eftermarknadspryl om man vill.

Problemet är ju bara priset på oljefilterhuset..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.