|
|
|
|---|---|
|
Har en Z3m Coupe och ibland startar den inte. När jag skall använda den på morgonen startar den kanon. Kör till jobbet och när jag skall starta den en stund senare så går den inte igång. Startmotorn går runt, men den "tuggar" bara, tänder inte. Det har hänt två gånger att den har dött när jag kört, och då har det varit samma problem. Den "tuggar" vid startförsök, men tänder inte. Om jag väntar en stund "försöker ett par gånger" så startar den efter ett tag men då "pluddrar" den en stund för att sedan gå hur bra som helst. Vad kan vara fel? Detta problem uppstår bara ibland, men det är extremt irriterande då jag är beroende av bil i jobbet. | |
|
Ingen aning egentligen men bränslefilter kanske.Eller tändstift.. Hoppas du hittar felet man blir ju nyfiken vad lösningen är om det skulle hända andra. |
|
|
Jag skulle tipsa dig att ta kontakt med Joakim på Göteborgs Bilservice och göra en felkodsavläsning, då får du snabbast reda på om det är upplagt någon felkod i bilen elektronik. Jag antar att bilen är servad enligt bok. Den går inte ojämnt på något vis? Mvh Asken |
|
|
Bilen går aboslut inte ojämt. Säg kanske att vart 15:e gång jag startar bilen så går det inte. Väntar i kanske 3-4 minuter, försöker starta ett antal gånger under denna period och startmotorn går runt, men bilen vill inte starta. Helt plötsligt går den igång och pluddrar lite men när jag väl börjar köra så går den finfint. Känns så konstigt att det bara händer ibland. |
|
|
Hej! När den inte vill starta gör följande: Sätt på tändningen och lyssna ifall bensin pumpen går. Låter iallafall som det är bränsle relaterat fel tycker jag. Bränsle filtret tror jag inte på för då brukar dem gå hackigt och så. |
|
| Kör med startgas för att urskilja om det är tändnings- eller bränsleproblem. | |
|
Jag åker och köper startgas idag så får jag testa det nästa gång den inte vill starta. Hade ingång bilen igår för första gången på 1,5v och den startade direkt, utan minsta problem. Jag skriver här igen när jag testat startgas. Om någon annan har andra idéer om vad det kan vara för del får ni mer än gärna skriva det här. Tack för all hjälp hittills. |
|
|
Bara en hint som hände en kompis Volvo 940 för ett tag sen; Bilen har länge varit opålitlig och rätt vad det är har den vägrat starta. Efter att ha bytt i princip allt som kunnat krångla visar det sig att kablaget till startmotorn vart kasst och oxiderat (inuti en plastkanal) som antagligen gjort att startmotorn inte orkat runt ordentligt till och från. Efter att ha bytt kablaget går den som den ska och felet har aldrig återkommit. Vart ju som sagt ingen BMW men var bara tvungen att nämna det eftersom det kändes så likt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.