|
|
|
|---|---|
BBrahme |
Hej Är det någon som vet vart jag kan köpa en diod till växelknoppsbelysningen?? |
|
Jag tror inte att de går att köpa!! Jag leta överalt förut när min diod hade gott sunder! Men jag hittade ingen diod! Jag fick låv att köpa en ny växelknopp!! mvh: Andreas ICQ:156184211 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Elektronikföretag typ Elfa säljer dioder. MVH Hasso |
|
Instämmer med Hasso. MYCKET vanligt förekommande elektronikkomponent. Finns hos ELFA, Clas i sjön, troligen även hos Teknikmagasinet/Kjell & Co och liknande företag, förutom hos de flesta lokala radio/TV verkstäder. Tips: Lysdioder (undantaget blå) har i stort sett obegränsad livslängd om de drivs med rätt strömstyrka (obs ej spänning), normalt runt 20 mA. Kopplas alltid in med ett seriemotstånd till spänningen, ett motstånd på runt 470-1000 ohm brukar bli bra vid 12V spänning. Utan motstånd är det adjöss direkt, gäller oftast även felpolariserad (polvänd) diod. FP |
|
BBrahme |
Tack för hjälpen |
|
Rättelse: Det är vita (inte blåa) lysdioder som har begränsad livslängd, dock är den väldigt lång jämfört med ordinära lampor osv. Beror på att det i grunden är en blå diod med "lyspulver" som omvandlar till vitt ljus liknande det som finns i lysrör. Därav det lite blåvita skenet från dessa dioder. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.