|
|
|
|---|---|
|
Hej! min m5a rycker vid jämn gas, när man gasar på jättelite eller släpper gasen jättelite så går den helt normalt men vid jämn jämn gas så rycker den oavsett om man kör på 5an i 90km eller om man kör på 2an i 20km men man känner ju ryckningarna mycket mer när man kör sakta så den är ju jobbig att köra med i stan:/ Det känns presic som den misständer men det tror jag inte är problemet, har bytt olja, stift, tändkablar, rotor, fördelare, utan resultat. Jag vet att det är jättemånga som har dethär problemet med 3.6an och jag har läst flera trådar över detta, men det är ingen tråd som leder till nå vad jag vet iaf:/ Någon som har nått bra förslag? lr någon som har samma problem? //cristoffer | |
|
Hur kraftiga ryck är det och hur ofta? På familjens Porsche 944 Turbo rycker det till lite när ACn går igång och stjäl hästar och man märker det tydligare i lägre farter. Inte det du känner av? Var förresten samma fenomen på en kollegas 2 månader gamla 520. Har aldrig märkt av det på nyare bilar annars. |
|
| okej nä har ju ingen ac ja e så det kan ju inte vara det heller, hur ofta, ja hela tin, typ som han missar på en typ. vad var det med hanns bil då? | |
|
Ett tips kan vara att kolla upp TPSen=gasspjälsgivaren. Hade samma problem o viserligen lite fortfarande men bara när jag kör väldigt sakta. Det visade sig att min inte fungerade o att jag bara körde på maffsensorn. Kolla upp om tpsen fungerar innan du byter en massa andra saker. MVH M-killen |
|
|
M-killen. jo ja såg en tråd du hade och jag hade precis samma med hc på besiktnigen som du med hc värdet och bytte tändkablar så vart det bra:) Hur som hellst så tror jag att den funkar för när jag köpte bilen så var TPSen fel inställd så att jag när jag gasade upp så fanns det inga varv melan 1000rpm och 2000rpm. alltså i läget där brytaren slår om i TPSen så gick den upp direkt i 2000rpm direkt liksom, men så vred jag lillbaks den så vart det bra, Så betyder inte det att den fungerar? lr kan den vara trasi/dålig ändå? Den fungerar vel bara som en strömbrytare liksom? |
|
|
Hej. Ja din tps verkar som den funkar men det är väldigt viktigt att du får den rätt inställd har jag hört. Min byttes på bmw o dom sjusterade in den så det blev bra. Men va vet jag? Min dummar sig på låga varv, så fort jag släpper lite på gasen så känns det som motorn går på tom gång direkt o när jag trycker lite lätt igen på gasen så blir det ett jätte ryck. Vet ej va det är för ett fenomen jag har men bortsett från de o lite ojämn tomgång så går den riktigt bra faktiskt. Kan ju vara min låda som det är glapp i för den är inte riktigt bra. Har du kollat lamdan o lmm? M-killen |
|
|
P,S Hade varit kul att få se din M5a! Kan du inte lägga ut nått kort på den? Om i så fall, visa inte nr-skylten. Finns så många oärliga personer. MVH M-Killen M-killen |
|
|
Hehe vi har ju alla problem lika:p Nä har inte kollat det, tänkte lämna in på bmw å köra ett test men det tror jag inte man blir nå klokare på:/ Är vel ingen ide å kolla det ifal du har kollat det på din eftersom vi säkert till 99.9% har samma spöke. vad har du hunnit kolla på din? så inte jag kollar samma i min, å vad vart notan på TPSen med montering? Skalägga ut bild nu:) |
|
|
Jag tror att det är min låda som är så sliten som gör att det blir så ryckigt när man kör sakta. annars går den fan så mycket bättre än när jag köpte den. Att byta tps på bmw gick på 1800 kr med tps o montering, samt sjustering o noll ställning av boxen. Tycker det inte var så farligt. Om man jämför volvo med bmw i vad dom tar för en felsökning bara, så tar volvo över 900 jämfört med bmw som tog 600. M-killen |
|
|
Snygg m5a o stilren. Passar lika bra med y-rondell som orginal m.MVH M-killen |
|
|
Glömde säga vad jag kollat på min. Jag har kollat det vanligaste som stift, fördelare, rotor Lamda o lmm. Lamdan gjorde utslag när jag gjorde en motoranalys men det var inget fel på den, men han byta den ändå. Nä boven var faktiskt TPSen som gjorde att det blev fel på allt annat. Efter bytet av tps så blev det en helt annan bil att köra. Mitt råd är att göra en grundlig motoranalys på bmw. Be dom kolla alla givare innan du byter första felet dom hittar om dom nu hittar nått? M-killen |
|
|
okej tackar. då blir det att boka tid å byta den då å hoppas det blir bra för mej med. Såg inte så pjåkig ut din heller:) |
|
|
Tack. Sa inte att din tps var kass men be dom kolla den o sjustera in den. Du kommer få ordning på den, det är jag helt säker på. Håll oss uppdatterade om hur det går me den. MVH M-killen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.