|
|
|
|---|---|
|
Hej har just köpt en X5a 01a som gått 10 000 mil den servicen är gjord När är nästa sevice och bör jag börja spara pengar för vad kostar det när ska det bytas kamrem osv. | |
|
Service på din BMW görs enligt intervallet Oljeservice/ Inspektion 1/ Oljeservice/ Inspektion 2/ Oljeservice och så vidare. Du får titta i din servicebok vad som gjordes sist för service och därefter går det 2500 liter bensin(1200-2500mil beroende på körstil) tills nästa gång. Om du servar på BMW kan Olje=2-3kkr, Insp 1= 4-6kkr, Insp 2= 6-8 kkr lite beroende på vilka filter som ska bytas samt ev tilläggsarbeten. Om bilen har sportpaket så är nog nya däck en tyngre position. Mvh Asken |
|
|
Kamrem behöver du inte byta då din bil har kamkedja (som normalt håller bilens livslängd). // Erik |
|
|
Lite OT: jag har flera gånger sett uppgiften om 2500 liter bensin mellan varje service. Jag råkade titta på SIA efter en service-nollning och noterade då 3124 l. Bilen hade rullat några kilometer efter nollningen, men jag tolkar det som att det är INTE 2500 liter mellan service på alla motorer. Min är en M62 (540 E39). Har jag fattat fel? |
|
|
gusse: Du har tydligen Individual Bleifuss-edition, utrustningskod okänd:) Mvh Asken |
|
|
Hehe, nu tror jag minsann Asken är på skojhumör. Min tyska är så obefintlig att jag var tvungen att googla för att fatta. Nej, men jag är allvarlig. De tidigare ägarna har servat med mellan 26 tusen och 30 tusen mil och bilen drar ju drygt litern per mil så det stämmer nog rätt bra med vad jag skrev angående serviceintervall på denna. Är det bara min bil som har detta unika serviceintervall? Knappast va? |
|
|
Men 12500 mil låter rimligt att nästa service blir rå Alla bromskivor är bytta däcken nya Men servicen vid 10000 kostade 15000kr Vad tror ni uppskattningsvis vad nästa service kommer att kosta? |
|
|
En sån gammal bil skulle jag INTE lämna in för service. Nu vet jag inte hur händig du är men jag skulle göra den själv. Jag har ett program som heter Autodata som talar om exakt vad som ska kontrolleras och det kan jag göra själv utan att slänga ut flera tusen i onödan. |
|
|
Om förra servicen kostade 15 000 så var det antagligen en inspektion 2, och efter den gör man en oljeservice som är den billigaste servicen, se Askens inlägg. ______ Foto Länk |
|
|
2500liter bensin förbrukad blir ju inte riktigt 2500mil till nästa service på en X5 4,4 :) Drar nog i snitt ganska så mycket mer än 1 l/mil.... Tja, jag vet ju inte om du ENDAST kör landsväg och håller hastighetsgränserna exakt, då kanske det kan vara hyfsat litern exakt/mil, men jag tror ju inte du kör vagnen så...eller? Mvh Janne. |
|
|
Den som lyckas köra sin X5:a så den drar 1 l/mil skulle jag vilja ge en medalj. Har kört snart 300 mil i sommar och vid landsvägskörning har jag inte kommit lägre än 1.17 l/mil och då med ägg under gaspedalen. Enbart stadskörning kryper den upp till 1.45 l/milen och jag har varit upp på 1.7 l/milen. Så den som tror att man kan köra en X5:a så den drar som en normal bil ska nog hålla sig till fablernas värld :) |
|
|
lappen525: Vi kanske måste ge en medalj till "bbenderman" snart...vi vet ju inte hur han kör sin vagn...kanske enbart med ägg under gaspedalen och strikt håller hastighetsgränserna och enbart landsväg ;) Menar bara med mitt inlägg att "bbenderman" skriver att hans nästa service kommer om 2500mil och det kräver ju sin man/kvinna att fixa det med en 4,4:a :) Men ok...det kommer inte att funka så på en dylik vagn med en normal körning, det vet väl alla? Min 735:a drog sist jag tankade 1,47l/mil sett över en tank s.a.s., men det var i princip endast "stadskörning" och inte direkt "ägg under gaspedalen"...som "jämförelse" ;) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.