AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.102

540 dör å går dåligt,typ på hälften av cylindrarna vid start

Hej.Min 540iT 98 beter sig lite konstigt....Ibland när man startar går den bara på ett fåtal cylindrar,rycker för att slutligen dö.Startar man om så gör den lika dant men har alltid startat.Efter ett antal startförsök så kommer han slutligen igång å går men kan sedan stanna under färd fast bara starta om han igen.Har fått för mig att det är värst när bilen e kall å fram tills dess att han blir varm.Detta fel händer inte varje gång man startar men kommer då och då.Hade inne den på verkstad för koll av felkoder.Fanns felkoder på kamaxelgivare men på verkstaden sades det att det inte va relevant för då skulle inte bilen gå alls...Iaf så kom inte felkoderna tbax efter radering å en haltimmes körning så vi antog att inget va fel.Nån som har nåt förslag på fel??
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Läs av felkoder igen. Är det en ordentlig verkstad så bör de veta att en motor kan mycket väll gå fast en kamaxelgivare är trasig.

Mvh Lardy
Magooza
Det låter som att din LMM är sönder.
Om bilen startar med sedan när när varvtalet sjunker så är det felet.
Går att köra om man håller gas på bilen hela tiden..
Kolla upp det.. kan vara så =)
/Fredrik
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Min M62 hade felkoder på kamaxelgivaren och den gick visst. Tappad effekt och oren gång vid högre effektuttag var det men gick gjorde den ju. Det finns ganska många inlägg här med liknande erfarenheter.

Jag kan minnas fel, men jag har för mig att på M62 så går motorn även utan att LMM är inkopplad. Så fortsätter felet med LMM kontakten urdragen kan det ju vara en viktig bit i pusslet med att lista ut vad det är för fel.

---
Bilblogg: Länk
Japp min 540-98 går utan LMM inkopplad, men inte i närheten av så illa som du beskriver.

ni
4
niclas_i_sthlm
540iA Touring -98
Testa med att resistansmäta kamaxelgivaren. Lossa ljuddämpningskåpan ovanpå motorn och lossa kamaxelgivarens kontakt och kolla resistansen mellan stiften. Det ska vara <1kOhm. Har hört att trasig kamaxelgivare inte alltid ger felkoder, det samma gäller även för defekt LMM, men den senare är svårare att testmäta själv.
Av någon anledning verkar det som att bilarna uppvisar lite olika fenomen fast det är samma komponent som är trasig!? En del vittnar om att bilen går ganska bra men lite segt med trasiga kamaxelgivare, andra har haft kraftiga permanenta motorstörningar.

Min 540 -98 har nyligen fått ett liknande fel.
Den har gått hur bra som helst tills det helt plötsligt på motorvägen dunkade till under bilen och växellådan hamnade i nödläge (Transmission Failsafe Prog).
Motorn tuffade på som vanligt men det gick inte att växla manuell med Steptronicen längre.
Jag körde ett par mil till första avfarten och körde in på en bensinmack.
Hade motorn igång och öppnade motorhuven, då dog motorn.
Sedan dess går det inte att köra bilen längre.
Den startar ganska lätt men dör nästan direkt inom några sekunder, den spottar och hostar om jag försöker gasa.
Ibland kan jag hålla motorn igång en stund genom att pumpa lite på gasen men inte gasa för mycket.
Men den går extremt orent och ryker och luktar soppa, vilket spontant känns som tändningsfel.
Kopplar jag bort luftmassemätaren LMM så går den bättre, jag kan då ha motorn igång och varvtalet följer gaspedalen, men den svarar dåligt och går fortfarande orent.
Efter en stund kan motorn tvärdö även med LMM bortkopplat.
Jag har resistansmätt kamaxelgivaren och den är stendöd. Ingen kontakt alls mellan någon av de tre anslutningarna.
Hade ett gäng felkoder när jag testade med BMW Scanner 1.3.6, men efter radering av felkoderna kommer ingenting nytt upp i DME-modulen.
Kopplar jag bort LMM och felsöker så dyker det dock upp felkoder, men det är ju inte så konstigt.
De flesta relevanta moduler i bilen svarar vid felsökning, men inte EGS (Electronic Gearbox Control) vilket är lite oroväckande.
Och växellådan är fortfarande i nödläge:-(
Har ett K&N Openair luftfilter som var rejält skitigt så jag har misstänkt LMM, men först ska den trasiga kamaxelgivaren bytas imorgon.

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hittat felen på era bilar?

628csi
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Låter som olja i tändstiftsbrunnarna inte helt ovanligt på den motorn. Men byt först den trasiga givaren! Kamaxelgivare och till lika vevaxelgivare år en vanlig felkälla hos bmw.... givarna ger felvärden utanför tolerans och då läggs en felkod men kan ju även lägga fel värde inom tolerans vilket inte ger felkod.
Su
3
Superblackbird
540iA Touring -98
Råkade ut för ungerfär samma fel idag på min 540iA touring-98. Bilen gick perfekt tills jag stannade för att handla. När jag kom ut och startade spred sig en kraftig doft av bränd elektronik i bilen (inte bränd olja). Efter en kort bit kom meddelandet "Trans. failsafe mode" och ABS/DSC lampan tändes. Jag kunde köra bilen hem i nödläget men motorn går extremt orent och stannar på tomgång. Elektronikdoften verkar starkast under motorkåpan men jag kan inte se något som verkar ha brunnit?
Gemensamma nämnare verkar vara:
-Transmission fail safe
-ABS/DSC lampa
-Oren motorgång

Någon som har tips?

Vad e syntomet för en paj lmm?? Min 540-98 går väll ganska bra men ibland strular den vid start, man startar och när varvet sjunker dör den och håller man gas typ 3000 varv så går det ungefär lika lång tid som vid vanlig start (innan varvet går ner) och bara tvärdör och vid nästa tillfälle startar den hur bra som hellst. Har aldrig dött när man kör men däremot ibland om man accelererar typ upp på motorvägen blir det en mikro sekund som om man skule vrida av tändningen snabbt. Har desutom alltid ett tomgångs varv på 500rpm (förutom vid kallstart). tycker det e lågt??? Har provat kopplat bort lmm en gång och det blev ingen som hellst förändring. Någon med tipps på det??
ni
4
niclas_i_sthlm
540iA Touring -98
Felet på min bil var oljefyllda tändstift vilket resulterade i brända effekttransistorer i DME-boxen.
Felorsaken var alltså läckande inre ventilkåpspackningar på båda sidorna, så 5 av 8 tändstift var dränkta i motorolja med kortslutning som följd.
Efter det att jag tagit bort plastkåpan under det högra luftfiltret till kupén kände jag tydligt lukten av bränd elektronik.
DME-boxens kretskortsbanor hade brunnit precis vid effekttransistorerna längst ut på kretskortets kanter.
Byte av ventilkåpspackningar, DME-box, växellådsstyrbox, EGS, EWS immobilizer, transponderring och startnyckel gjorde susen.
För säkerhets skull bytte jag alla tändspolar och tändstift också när jag ändå var i farten.
Har hört att tändspolarna kan ta stryk vid kortslutningen och senare generera följdfelet att DME-boxen brinner upp.
Blev ingen billig lösning på problemet men man får räkna med att det kan skita sig rejält om man inte är tillräckligt noggrann med service och inspektion av ventilkåpspackningarna.

Su
3
Superblackbird
540iA Touring -98
Tackar för tipset angående de oljefyllda tändstiftsbrunnarna!

Låter inte allt för uppmuntrande, men jag skall riva i bilen i helgen så får vi se hur det ser ut och hur mycket som har strukit med.

Jag kunde köra bilen hem utan större problem och hade inga instrumentbortfall alls förutom att ABS/DSC lampan tändes samtidigt med "Transmission" Båda dessa larm ligger kvar bara jag slår till tändningen utan att starta, så något har helt klart brunnit upp.

Någon som vet om det går att mäta på tändspolarna så att man kan avgöra
vilka som är friska? Varför fick du byta startnyckel?

Su
3
Superblackbird
540iA Touring -98
Felet hittat! Det var oväntat nog kylartermostaten! Den är försedd med en elektrisk pryl kallad "karakteristikstyrning" och denna hade brunnit upp helt och hållet inklusive både kontakten och elkabeln hela vägen upp till kopplingsboxen uppe på vänster topp. Plusmatningen delades med vevaxelgivare, kamaxelgivare och LMM så när 40A säkringen i styrboxen gick lade även dessa av och datorn skickade bilen i nödprogrammet.
Märkesverkstaden hade aldrig varit med om detta tidigare och visste heller inte om bilen skulle återställa sig själv eller kräva verkstadsbesök för detta.
Jag köpte en ny termostat och kontaktdon, tillverkade en ny kabel och bytte säkringen och höll tummarna! Jodå! Den knallade igång hur fint som helst och alla meddelanden borta!
Kostnad för alltihop 785:- inklusive kontaktdon, (termostaten ser rätt avancerad ut) Undrar vad det kostat om jag varit tvungen att lämna in bilen?

Eftersom jag från början trodde felet var olja i tändstiftbrunnarna, rev jag ner dessa och de var mycket riktigt fyllda med olja från ventilkåpspackningarna, speciellt på de bakre stiften mot kupén. God idé alltså att hålla koll på detta. Men då jag mätte igenom effekttransistorerna i DME boxen och alla dessa visade samma värden kunde jag utesluta detta rätt snart.
ni
4
niclas_i_sthlm
540iA Touring -98
Grattis till att du hittade felet, och att det var så billigt att fixa :-).
Du torkade väl bort all olja vid tändstiften?
Jag skulle starkt rekommendera ett byte av ventilkåpspackningarna innan du dränker ner stiften igen och kortsluter tändspolarna som jag gjorde.
Anledningen till att jag även blev tvungen att byta startnyckel var att jag plockade en begagnad DME från en annan likadan bil istället för att köpa en ny från BMW för 8500:- + programmering.
För att det ska funka måste man även ta EWS-modulen och startnyckeln från samma bil, annars startar inte bilen pga det avancerade startspärr-/stöldskyddssystemet i dessa bilar.
Även EGS-modulen bytte jag eftersom de flesta datorboxar i bilen snackar med varandra och vill ha samma VIN-nummer (Vehicle Identification Number).
Även på min bil brann en 40A motorsäkring upp (satt bredvid DME-boxen), men DME-boxen hade tyvärr ändå redan brunnit upp trots att säkringen stack.
Bilen gick faktiskt bättre utan LMM inkopplad när säkringen var trasig, det gick att ha motorn igång och varva lite.
Men när LMM var inkopplad hostade bara motorn till och dog kort efter det att den startat.
Ingen som helst respons om jag gasade eller inte.
Därför trodde jag ett tag att det var LMM som var boven i dramat.
Men efter byte till en annan blev det ingen som helst skillnad.
Jag köpte en likadan bil som voltat för att plocka grejer, felsöka och testa mig fram för att hitta felet.
Det var himla tur, annars hade det kostat en förmögenhet och lite till om jag lämnat in bilen till BMW.
Fick inget stort förtroende för dem jag ringde runt till för att fråga vad det kunde vara för fel.
Hade de prickat exakt rätt från början hade kalaset hamnat på minst 25-30 tusen.
Men de tänkte först byta kamaxelgivare, vevaxelgivare, katalysatorer, tändspolar och lite annat skit innan de ville ge sig på DME.
Vågar inte ens tänka på vad allt det skulle hamna på...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.