|
|
|
|---|---|
| kan någon vänlig själ förklara för mig lite enkelt hur dubbelturbon på 123d funkar? | |
|
Den ena turbon är mindre och ger laddtryck på låga till mellan varv, den större turbon laddar från mellan till höga varv, seriell turbo har jag läst/hört nånstans. Mvh |
|
| vad är det som reglerar det? hur mycket laddar dom olika turbosarna? kanske finns någon sida på det här så kallade internet som förklarar allt? | |
|
Tror att det var något spjäll som reglerade flödet mellan turbona, 535d har samma lösning. Har för mig att det fanns en tråd om detta... |
|
| På den nya 35i-motorn och på X5M och X6M har BMW gått tillbaka till en turbo, fast Twin Scroll. Vet inte om det är något de kommer göra på alla senare. På 35i har effekt och vridmoment bibehållits men i ett mycket bredare vartalsregister. | |
|
okej, jag får göra en lite bättre sökning, skäms på mig! tackar för svar mvh martin |
|
|
fredo: Men det är ju bensinmotorer du nämner, dieslarna har väl fortfarande seriell turbo...? Mvh |
|
|
rob: Jo, det är förvisso sant. Kanske inte lämpar sig för dieslarna? |
|
|
123d: Länk 335d: Länk Mvh |
|
|
Länk "Gäller för M57TU1-TOP (535d) Två seriekopplade avgasturboladdare monteras. En mindre turboladdare för högtryckssteget och en större för lågtryckssteget. Båda avgasturboladdarna har fast turbingeometri utan justerbara ledskovlar. Den mindre avgasturboladdaren sörjer för ett högt vridmoment och bra reaktionsegenskaper vid låga varvtal. Den större avgasturboladdaren ger en hög motoreffekt. Laddtrycket för hela systemet uppgår till max 2.85bar (M57TU = max2.5bar). Turbinvarvtalen uppgår vid högtryckssteget till max 230 000 rpm och vid lågtryckssteget max 170 000 rpm." Mvh |
|
|
Enligt BMW magasin vinter08 om 123d ligger laddtrycket ännu 0,5bar högre vid 4-cylindriga 123d. Om det nu bli 3,35 eller 3,0 bar vete katten, men högt är det i alla fall. Uppsättningen med de två turborna gör också att man kan varva 500 motorvarv högre än med variabel enkelturbo. Dock mycket mer vettigt finns inte att läsa där. Helt seriella är de inte heller, båda turborna sitter parallellt på grenröret dock finns det tryckluft manövrerade spjäll som kan styra vilken som får tryck från avgaserna. Vid insuget sitter kompressorerna till turborna seriellt, stora först och sedan den till lilla turbon. Det som ovan benämnas som låg -och högtrycksteget, detta är lite vilseledande då stora turbon över 3000 motorvarv arbetar ensamt (även här finns det då en spjäll som då stänger insuget till lilla turbon) och då är det minnsam inget lågt tryck. Men vid lägre varv passerar insugsluften alltid stora turbon först och sedan lilla och då stämmer det. Skulle gärna veta - rent teknikintresse - ännu mer om hur spjällen sitter exakt och hur de styrs, men inte lyckats hitta bra info om det ännu... |
|
|
Onehp: Ja, det låter helt klart konstigt/vilseledande med "högtrycksteg" och "lågtrycksteg" - det intressanta är ju att man kunnat göra den andra turbon något större så att motorn kan varva ut ordentligt. ;) Var ligger varvstoppet på en 123d förresten? Mvh |
|
| På min runt 4700-4800, hinner inte riktigt se exakt. Finns flera dieslar som varvar lika mycket, dock effekten hänger med också och det gör den inte på singelturborna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.