|
Sida 12 av 29
|
|
|---|---|
|
Ni har helt rätt, inget reservhjul på M5e39. Sorry. Jag hade i åtanke att bagerummet med alla tillbehör var komplett, helt, rent och förvarade på rätt sätt (verktyg, avtagbara dragkroken, kompressor(?) mm). Men det är nåt helt annat. Robban måste ha varit killen som var spekulant på bilen. Och då har du verkligen sett bilen vilket jag först var tvivlande till då vi verkar ha helt olika uppfattning om begreppet "buske". Tycker du att bilen var en halvbuske så är det så klart din uppfattning och inget jag kan argumentera emot. Tycker du inte jag svarat ärligt på frågorna ovan (med undantag av reservhjulet)? Ursäkta att vi blivit lite väl OT. |
|
|
Hallå Skänebo! Jag tror vi träffades på en stående träff i GBG förra året. Vi har träff nu på fredag 21/8. Jag hoppas vi ses då. Din Z3 2,8 var/är mycket fin vad jag vill minnas. Lite väl OT :-) BMW CS #1812 |
|
|
Kan inte förstå varför det skulle vara bättre utan Navi... Har sjäv digital-TV med DVD-spelare, och har kopplat så att film-bilden kommer både fram och bak. Ni som saknar Navi får leka med växelmyntsfacket i stället... ;) Martin_a: motorn är uppborrad och betydligt vassare, chassi är det samma, hjulnav är det samma, visste inte att bromsarna skiljer - stämmer det vekligen? Andera mätartavlor och andra stolar, javisst. Och M5 finns bara med grytslev (manuell växellåda). Min poäng är att det inte alls är så mycket som skiljer, handlar inte om en helt annan bil vilket världsmästarna här tycks inbilla sig... ;) |
|
|
Bromsar skiljer vilket gör att M5 behöver minst 17", 540 kan du köra på 16". Nya skivor kostar en bra slant, åtminstonde om köper original på BMW. ___ //Ulf |
|
|
Har ägt både M5 och 540iM/6 och måste säga att det är ganska stor skillnad i körupplevelse. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
M5 har inte ett "uppborrat" 540-block. Det är ett helt annat block med annat foder. Kolvar och stakar väger betydligt mindre. Annnan vevaxel, svänghjul. En LMM per cylinderrad. Vanos skiljer, även efter det att 540 fick dubbelvanos. Chassit är inte ens i närheten av samma om man inte har M-Sportfahrverk II. Automat/Manuel - Alltid en smakfråga (Men du gav ju oss din rätt tydligt Lasse, Grisslev) Den manuella växellådan som sitter i 540 är inte speciellt bra anpassad för bilens register och har fått mycket kritik. |
|
|
Har inte kört manuell 540 eller någon med sportchassit men körupplevelsen är ganska stor mellan en "vanlig" 540ia och en M5. Säger inte att den ena är bättre än den andra men M5 är mkt snabbare, låter klart trevligare och ligger stabilare på vägen. 540:n är å andra sidan bekvämare och skulle föredra denna som bruksbil och då gärna med automat och komplett M5 optik. |
|
|
Philip Jag va på en träff för snart exakt ett årsen ja.. vilket minne du har! Sålde Z;an i lördags mycke hastigt och (o)lustigt. Nu har jag ingen bil. man kan ju undra varför jag stryker omkring i M-forumet.. he he.. Lasse - SL500 Jag resonerar lite så här: Ska du köra bil eller titta på teve? Jag planerar alltid min körning så jag ser vägen så långt fram som möjligt och har sällan tid att titta på nåt annat.. :p "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
Skånebo: köra bil eller titta på tv? Då väljer jag att titta på film med en drink i ena handen och telefonen i den andra, samtidigt som jag kör! Haha, allvarligt skämtat -- jag är inte alltid ensam i bilen, och det är trevligt för de andra att ha något att göra, utöver att leka med myntfacket i framsätet och första förbandskudden i baksätet. ;) Då är det ett plus med film och bioljud i bilen. Men ibland när jag är sj - på väg till jobbet i långsamma köer - så brukar jag klämma på morgon-TV, det erkännes. Dvs, när jag är trött på att leka med mynthållaren.. :) BjörnB: håller med, M5 är betydligt snabbare (såklart), Men körupplevelsen med sänkt M-chassie är annars den samma, enligt min mening. Dvs, ganska "stötig" och hård i gången, till skillnad mot min 740 där man mer glider fram, komfortabelt (eller "gungigt" beroende på smak :) |
|
|
Liten rättelse off topic SkÄnebo - inte skånebo. Hålan jag kommer från heter Skene men alla här säger skäne. Gudars.. bli förväxlad som skåning och inte ha en enda anknytning?? ;) Jag förstår resonemanget med teve när du lägger upp de så. Själv tänkte jag att de va en detalj att reta sig på när den pajja. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
Skåne, but with two pricks, jag ber om ursäkt! :) Skene känner jag till, en rätt fin svart 750 e38 med alpinafälgar var till salu där för ett tag sen. Philip: den här i Luleå, om den inte hade så fula fälgar och var så långt bort från dig? Annars var den väl inte så tokig? Släpper den nog för 110 gissar jag. Länk |
|
|
Jag kollade på M5:an idag vid lunchtid. En carbonsvart -99 med 15682 mil på mätaren utan pixelfel och rost. Bakdäcken var slitna och fälgarna hade dessvärre fått stifta bekantskap med landets trottoarkanter. Backspegeln hade börjat ärga under lacken på passagerarsidan. Förra ägaren hade även spillt Coca Cola över mittpanelen vid växelspaken så plasten rest sig. En mobilhållare fanns också på plats, inborrad i panelen närmast ratten. Vid provturen kändes bilen fräsch i chassit, tight och stum som en M5 ska göra utan missljud eller andra orosmoment. Det jag dock lade märke till var de slagna skivorna som "vibbade" lite vid hårda inbromsningar. Ägaren innan hade köpt nya men troligen kört in dom för hårt. Svarva? Någon typ av vasst föremål har också färdats bak i bilen vilket gjort en rejäl reva på passagerarstolens baksida. Bilen har klarat sig bra från stenskott förutom ett sprucket dimljus. Säljaren begär 140.000 kr, alternativt min bil i byte och 100.000 kr imellan. Jag tycker detta låter mycket eftersom den är i sämre skick än min 740. Vad anser ni övriga? BMW CS #1812 |
|
|
Den är säkert prutbar Lasse men bilen känns inte tilltalande. Jag vill gärna ha så original som möjligt. Svarttoande lyktor och 19" M6-kopior :-( BMW CS #1812 |
|
|
Tycker helt klart att det låter mycket med 100.000 mellan på 740:n, efter din beskrivning av M5:an. |
|
|
Det låter rent spontant som om M5an är 30.000 kr för dyr, nya bromar och bakdäck är en affär på 10-12.000 bara det. Är inte säljaren beredd att gå ner i pris är det bara att söka vidare. BMW CS #5139 |
|
| Vibrerande framvagn är inget kul på e39. Inte alls säkert det räcker med nya skivor. Är framvagnen (bussningar mm) inte i bästa kondition blir den mkt känslig för vibrationer. | |
|
Jamen det var ju "ny baslåda" och plastmattor? Kanske ny wunderbaum och solfilm också, vem vet vilken lyx som döljer sig i Luleå? :) För att sluta skoja håller jag med att det är så original som möjligt man vill ha, helst facelift. Dom där M6-fälgarna passar inte alls tycker jag. Skavmärken på fälgarna är nog nästan omöjligt att hitta bilar som saknar. Fälgarna går att fixa för ca 1000 fälgen. Dock är bakdäck, bromsar och dimljus en affär på 10-15.000. Minus för borrad mobilhållare och Coca Cola.... 5000 för nya fina paneler. Jag tror personligen inte på Coca Cola, det låter som något annat. Slarvigt hur som helst. Håller med J.L, sök vidare om säljaren inte är beredd att gå ner i pris. |
|
|
Det är svårt detta när säljare efter säljare inbillar sig fantasipriser för gamla M5:or. De kan inte ha någon brådska att bli av med bilarna. Jag ska kontakta min vän i Sävedalen och se om han har kommit ett steg vidare. Jag vill byta, men jag bjuder inte på att förlora 30.000 kr på ett bräde. BMW CS #1812 |
|
| Var det den i Helsingborg? Synd att säljare alltid tycker deras bilar är i toppskick ;) | |
|
Nej, så långt åker jag inte i onödan. Denna kille bor i Jönköping men hade vägen om Göteborg via arbetet. Så vi passade på att träffas på lunchen. BMW CS #1812 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.