|
Sida 10 av 29
|
|
|---|---|
| Håller med Sahlsten och GE. Kikar själv på Porsche just nu och inte f-n tänker jag springa och handla inom en vecka (eller tre veckor för den delen). Jag vill läsa på, titta på utrustningslistor, färger, testa exemplar osv. Sökandet är ju en del av hela övningen. Troligen blir det affär någon gång i senhöst eller i vinter. Då brukar priserna vara som bäst. | |
| Tycker inte du behöver ha så bråttom som vissa påstår. du glider redan runt i ett kungligt lyxåk, Köp m5 när du hittat rätt och magkänslan är på topp! | |
|
Era ord värmer! De gånger jag har stressat har de ofta blivit dåliga affärer. Jag har en kontakt i Sävedalen som fixar fram ca 4 st bilar per månad. Han har fått i uppdrag att leta fram en lämplig M5 åt mig. Till dess färdas jag komfortabelt i min gamla E38 som för övrigt ligger ute på PowerBörsen. BMW CS #1812 |
|
fredde 7 |
hade heller inte köpt ngn nu. Med det värdetappet M5 E39 verkar ha få ni väl 10 tusen insatta på kontot om ni väntar till jul. Hur många bilar har du kikat på ännu Philip? och då menar jag i verkligheten. |
|
De som funnits i Göteborgstrakten. Antingen har kopplingen varit slut, storservicen på gång eller rostiga året runt-bilar. Hoppet är det sista som överger människan ;-) BMW CS #1812 |
|
|
Sahlsten, Du skulle inte kunna upplysa mig om vilken del av mitt inlägg som "saknar verklighetsförankring" Typ andra gången nu som du kommer med uttalanden du inte kan backa upp. |
|
|
Måste hålla med om att prisbilden på Blockets M5 e39or är i överkant. Problemet är att alla 25-30åringar som äger en, tror att just deras är ett extra fint exemplar... paradoxalt nog använder dessa ägare ofta bilen som en bruksbil. En M5 e39 ska man inte ha som bruksbil nuförtiden enligt mig. Jag skulle våga påstå att det inte finns några riktigt fina entusiastexemplar som har ägts av denna ålders-kategori. Handen på hjärtat, så finns det skvanker under ytan. Och som sagt förtränger många vilken värdeminskning som faktiskt ALLA bilar har. Visst är det utbud/efterfrågan som gäller, men det är tydligt att det finns ett gap mellan ägarnas förväntade pris, och köparnas uppfattning av bilens skick och därmed betalningsviljan. Han som skrev att en M5:a är en investering bevisar det mesta. Att köpa bil är den sämsta affär man kan göra. |
|
|
T ex att man inte hittar en bra M5 E39 -99 för 120-130.000 kr. För 160-170.000 ska man vänta sig en 01-02 utan problem (facelift). Måste vara svårt detta... BMW CS #1812 |
|
|
Precis Danne! Massa ungdomar som håller upp priserna som tycker att deras exemplar är unikt. Därför blir bilarna kvar också. Vem vill förlora 30.000 på ett bräde??!! Kolla bara de 01-02:or som J.L länkade till som ligger kvar vecka ut veckan in. Varför är inte de sålda redan? Ni som påstår att 99-00 ska kosta 160-170.000. BMW CS #1812 |
|
|
Massa ungdomar:D Hur gammal är du philip? eller menar du ungdomar i 14-17 årsåldern:)? |
|
|
Danne: att köpa bil är den NÄST sämsta affär man kan göra. Att gifta sig är den sämsta affär man kan göra. Haha ;) Skulle gärna äta middag med Estelle, hon såg stilig ut! Men vete fan f-n om det inte är risk för totalekonomisk katastrof med både bil och Estelle? Ska frun åka med får hon INTE väga mer än 52 kg inklusive locktången, då blir vägegenskaperna dåliga! ;) :) |
|
|
Det va ett jävla tjat om vad en M5a är värd. Den är värd precis så mycket eller lite som köparen är värd å betala. Så enkelt e det ju...Sen helt ärligt.. vad spelare det för roll om bilen kostar 130 eller 150? det måste ju ändå vara skick och utrustning som är det viktigaste, eller? Har själv ägt min i ca 2,5 år och den har inte sjunkit många tusenlappar jämfört med en vanlig brukis. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Philip, ta det lungt. Rätt bil dyker upp när man minst anar det. Tycker inte en månad är speciell lång tid att leta entusiastbil. Blir det inte rätt är det inte lika roligt och samtidigt dumt att betala för mycket. Det går absolut att hitta fina bilar till bra priser speciellt så här års. Köpte och sålde min M5-02 förra året och jag känner igen diskussionen då också när M5-ägare bestämt hävdar att fina bilar automatiskt kostar. Min köptes och såldes för runt 160´, importerad med få ägare, väldokumenterad och kanonfin (ej navi eller glaslucka). Jag tittade framför allt efter faceliftade ex. (01-03). Men även fina 99-00 var intressant. Hittar man inte en fin 99-00 för 120´-130´ har man inte kollat marknaden tillräckligt och varit för dålig på att förhandla hävdar jag. Lycka till! |
|
fredde 7 |
björn b: enligt pålitlig källa ska inte din ha varit "kanonfin" snarare en halvbuske;) Det är väl där den här diskussionen slutar. Vad som är kanonskick eller ej. |
|
Hejsan Har med intresse följt diskutionen här om M5:ans värde m.m. Är själv på jakt efter en fin M5 E39 av så sen årsmodell som möjligt, med så få mil som möjligt och med så mycket utrustning som möjligt och dessutom gärna svensksåld :-) Omöjliga önskemål..? Vet inte ännu, men helt klart så finns det en massa M5:or till salu runt om i landet, till varierande priser och i varierande skick. Håller med om att vissa värderar bilarna onödigt högt, men dom står ju kvar i annonserna länge också. Tids nog brukar även den envise inse fakta, eller så kör dom enligt devisen att "den sista idioten inte är född ännu". En konkret fråga: vad anser ni som har erfarenhet av detta att en -01:a repektive -02:a som är svensksålda och väldigt välutrustade samt med ca. 10-11.000 mil på mätaren är värda? Eller rättare sagt, vad är ett rimligt pris att betala för en sådan idag? I båda fallen handlar det om bilar som är i behov av service. |
|
|
fredde 7, skulle nog vilja att du preciserar dig lite så ska jag bemöta ditt påstående för jag kan ärligt inte komma på vad du skulle kunna syfta på när du kallar den halvbuske. Jag fick byta en lambdasond och bilen var lite orolig i gången första 1-2 minutrarna. Enligt en BMW var det fullt normalt för modellen men senare har jag förstått att med fräscha LMM:er skulle nog detta försvunnit. Annars var den kanonfin enligt min mening, inte som ny men absolut så fin en 12.000 milare ska vara om den skötts rätt. Grovt uppskattat är/var 9 av 10 M5e39 i sämre skick av de jag sett i verkligheten. |
|
|
Det känns i alla fall tydligt att tråden delats i två läger. Jag ska titta på ytterliggare en M5 imorgon/onsdag. Är den riktigt fin får jag sälja bilen snabbt. Det är som jag skulle säga att min E38 minsann är värd 80.000 kr för den är så fin fast den är från -96. Jag är ytterst glad om jag får runt 50.000, kanske inte ens det :-) Vad tror ni förresten om slagna skivor på M5 E39, går de att svarva och få bra igen? BMW CS #1812 |
|
|
Går säkerligen att svarva. Jag valde iofs att köpa nya skivor, inte så dyrt (typ 1200:- / st på 540n, black diamond g12) och inte heller jobbigt att montera tar max 1h. Länk |
|
|
Jag kollade för skoj skull på skivor inkl bromsklossar till M5 E39 på RealOEM. Slutpriset blev 6500 kr. En viss skillnad mot 2400 kr för 540 :-) BMW CS #1812 |
|
|
2400 kr om du bara bytte fram då, 4800 runt om ;-) Det går kanske lika bra att köpa på Pean Sweden som hos BMW. Det lär knappast bli dyrare. BMW CS #1812 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.