|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tyvärr måste mina kattar på e38 95a byttas både två, innan bes, vet nån vart man kan få tag på nya el beg till ett bra pris. nån nummer eller hemsida? | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Det finns inget som heter billiga katar. Köp 2 nya och bit i det helt enkelt. Platina kostar, så är det bara. Allt annat kostar bara det dubbla i slutändan. In med dig på BMW, titta lite skamset i golvet och beställ 2 nya katar för 25tusen som de kostar. Man kommer inte billigare undan. Med nytt så vet du att de bör hålla minst lika många mil till - beroendes på hur du kör. |
|
Är det bara BMW som säljer "bra" katalysatorer? Är det lika dyrt för E32? |
|
|
Har ju lite och göra med hur händig man är själv också. Finns universalkattar som är "billiga". Biltemas funkar alldeles perfekt, men om de får plats just på en e38 låter jag vara osagt, de funkar iaf bra. Man bör ju tänka efter lite vad man har för värde på bilen och vad man vill lägga på den i reservdelar. Är man lite händig så är det ju bara att kapa bort de gamla och svetsa dit nya. Spelar ingen större roll hur man kör för livslängden på kattarna, skicket på motorn gör däremot en väldigt stor skillnad. Missar motorn på tändningen eller drar för mycket olja så kommer vilken katalysator som helst brinna upp snabbt, oavsett den kostade 25 000 på BMW eller 1500 på Biltema (eller annan universalleverantör). *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| tack för tipset men att köpa från bmw är det de sista jag gör nog lägga 25 lappar på kattar det e nog för mkt desutom är det ju ingen ny bil. jag får leta efter nån bra leverantör så får man se. Men däremot biltemas kattar funkar ju helt ok hadde en bmw 523 97a där köpte jag en för 900 kr mät bara diameter o så svetsa dit den inte så svårt o det funkade utmärkt och går som en dröm nu när en polare till mig har köpt den. dom funkar noglika bra men vet inte om dom passar en e38 ska nog kolla upp de. Är det non speciellt sort man ska sätta ditt eller som sagt spelar det nån rolll. | |
|
Då du är medveten om hur man får dit prylarna rent mekaniskt så ser jag inte att det är några problem alls att få dit universalkattar från t. ex. Biltema. Dessa borde funka utmärkt: Länk Men vilken motor har du? Biltemas hemsida hänvisar ju bara till motorvolym, men det är egentligen inte det intressanta, det är effekten som är intressant (eller egentligen mängd förbränd bensin) och det ger avgasflödet. Avgasflödet följer i princip effekten och inte volymen på motorn. Storleken du vill ha på katten har att göra med effekten än på cylindervolymen. Men hur som helst, är du säker på att kattarna är problemet? Höga avgasvärden med avseende på HC, CO eller NOx, kan ju bero på andra problem, och byter du till nya kattar med, t. ex. ett för högt HC-värde från motorn kommer du bränna de nya kattarna. Sura pengar att bränna upp... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Köper man kattar för 25' till en bil som är värd runt 50' (gissning så klart då jag inte vet något om trådskaparens bil) är man antingen snuskigt rik eller galen... Med svets, tumstock och några rörstumpar är det bara att dra dit några universalkattar i lagom storlek. ______ Foto Länk |
|
| ja det stämmer rik eller galen. O jag e inte rik eller galen därför håller jag mig till universal kattar. jag har en v8 på 4,0 jag har inte kollat om dom passar direkt. men såg att tillbilen. se har några kankse man ska se efterdär. ja allstå det låter ju sramlande ljud från kattarna sen har jag ju lyft upp bilen o knackat på det lät som om dom små cellerna är sönder i. | |
|
maverick måste ha fått solsting det finns andra alternativ än original tex Länk Länk ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Hej Prova och kontakta dessa Länk Har läst om en del som handlat ifrån de. Mvh Asken |
|
|
Nu förstår jag varför det gick så trögt att posta, jag och henke lexus postade samtidigt:)) Mvh Asken |
|
|
Och länk till samma firma hade vi också:) ______ Släpp koldioxiden fri |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Hur länge håller dessa piratkatar då? Platina kostar, det kommer man inte undan. Skulle vara kul att veta skillnaderna på piratkatarna vs. originalkatarna. |
|
Säkert inte i 14 år som original, men även om universalkatten bara håller i 3-5år lönar det sig ändå ______ Foto Länk |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Vad kostar det att byta vart 3e år(i snitt) om man inte kan svetsa själv? Jag kan inte svetsa. Har bara svetsat ett trappräcke i mitt liv men bilen hade jag aldrig rört nånsin med svetsen. Alla får göra som de vill absolut. Det hade ju varit kanon om en för 3-4tusen kr hade hållt i 10år. Det står ju att katarna i E38 är känsliga för höga hastigheter här på AP. Kanske inte gäller faceliftversionen. |
| Använde A-alt när jag bytte kat på min förra 523:a. Det höll fortfarande när jag sålde bilen förra året. Hade då suttit på bilen i ca. 3-4 år. | |
|
Dom håller längre än 3 år förmodligen bortåt 10 år eller ännu längre till och med. Arbetskostnad för byte av kat? Tja en 500-1.000 kr ungefär beroende på verkstad. Var på AP står det att katalysatorerna är känsliga för höga hastigheter? ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Det som sliter mest av allt på kattar är en mängd kallstarter och oförbränt bränlse som finns och beblandas med fukt/vattenånga. Det är definitivt inte fel att borra ett hål med en 1 el 2mm:s borr på lägst punkt på avgassystemet fick jag lära mig, vattendropparna rinner ut då. Mvh Asken |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Länk Katalysatorernas innandöme lossnar och täpper till vid höga varvtal, vilket leder till att motorstyrningen stänger av en eller flera cylindrar. Ett kännetecken är att bilen går dåligt och/eller tappar kraft vid högre varvtal (från 3500 till 4000 rpm). Man kan även hissa upp bilen och knacka försiktigt på katalysatorerna eller lyssna efter skrammel när man startar bilen. Byte av bägge katalysatorerna går på cirka 12.000 kr. Ett alternativ är att byta till metallkatalysatorer som har längre livstid än keramik dito som sitter originalmonterad. Byte av bägge katalysatorerna kostar 25.000kr på BMW. Så står det på ett kvitto jag har i min pärm iaf =) |
|
Nja texten i begagnatguiden är nog en aning felskriven. Det borde väl snarare stå: Om katalysatorernas innandöme lossnar kan det täppa till vid höga varvtal osv. Inte att katalysatorerna går sönder pga av höga varvtal. Mina katalysatorer fungerar då utan anmärkning trots att jag många gånger har nyttjat både höga varvtal och höga hastigheter. Den som vet mer om svaga kattar på E38 får gärna tala om det. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
| Någon som handlat från deb här leverantören? Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.