|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att oljenivån i motorn stiger till över Max strecket. Jag tycker också att den ser aningen blaskig ut. Jag misstänker att jag har dåliga spridare som späder ut oljan med bensin, för det försvinner ingen kylarvätska och oljan ser mörkbrun och fin ut. Eller kan det vara något annat ? Kan spridare verkligen läcka så pass mycket ? Någon som vet vart jag får tag i nya för en rimlig peng ? 525i -90 med 12-ventils motorn. | |
|
Vad menar du med att oljenivån stiger? Kan det vara så att du tittat på motorn när den vart varm resp kall. Om din bensin spädde ut oljan så mycket så har du nog otroligt dåliga kolvringar och bilen skulle gå väldigt dåligt. Så länge den inte ser ut som mjölk så tror jag att du kan vara lugn. |
|
|
Hej, om oljenivånkontrolleras och bilen nyligen har varit körd så ligger nivån lägre. Den måste den stå i ca 10 minuter innan kontroll sker för att oljan skall hinna rinna tillbaka. Har du kontrollerat direkt efter körning och fyllt på olja så blir det för hög nivå. Oljan är tunnare när den är varm. Du kan i och för sig har en läckande spridare, men om du får bensin av den mängden i oljan så borde den lukta bränsle. Mvh Håkan |
|
|
Jag kollar alltid nivån när bilen stått ett tag så att den är kall. Jag bytte motoroljan för ca 1 månad sedan, körde bilen och kollade nivån dagen efter då den var kall, då låg nivån mitt emellan strecken på oljestickan. Kollade sedan oljenivån igår och då hade den ökat till en bit ovanför max strecket. Den luktar inte bensin och är inte missfärgad. Pratade också med en mekaniker som trodde att bränsletrycksregulatorn är trasig som gör att den har för högt bränsletryck? Motorn går bra, förutom att den misständer något på tomgång, men aldrig då man kör den. Den kan också vara svårstartad då den är ljummen. |
|
|
Jag hade likadant problem med en Merca... felorsak var en trasig vakuumomkopplare, alltså en trasig membran i vakuumomkopplaren på automatlådan. Samtidigt hittade man alltså förklaringen till mysteriet, vart växellådans olja tog vägen :) Oljan "bytte inte plats" så jättesnabbt, men kanske en kvartsliter på 100mil. Blev misstänktsam när jag till slut fattade att det var röd olja i den genomskinliga vakuumslangen. |
|
|
Tror du är inne på rätt tänk med läckande spridare,men jag har inte träffat på nån efter -87årsm som har detta prob. Lukta på oljan,be nån stå bakom när du startar o lukta,är den segare och starta halvvarm än kall?. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tackar för tipsen :) Nja växellådsoljan är OK, den har jag kollat, nivån är bra där och inget läckage syns någonstans. Den startar alltid lätt när den är kall och genomvarm, men svårstartad ljummen. Då den är svårstartad så kan man ibland känna att det luktar lite bensin från avgasröret, men inga rök puffar eller så. Avgasvärdena från senaste besiktningen i våras var helt perfekta. |
|
| Jag menar inte att din bil skulle vara en Merca automat. Om inte något pumpas in i oljetrågen så annat alternativ är att det sugs in... om inte det ena eller det andra så då har du en evighetsmaskin som producerar olja! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.