AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.415

Vilket bränsle till chippad 325i - 91 ?

Li
3
Li_G
Bmw 325i e36 -91
Heej

Köpte mig en Bmw 325i från 91 för någon månad sen. Och den är då chippad, och frågan är då vilken bensin man då ska köra på. 95 eller 98 oktan? För läste nån annons där det stod att bilen skulle köras på 98 om man körde med det chippet. Så fick mig en tankeställare och börja fundera vilket jag ska köra min bil på då jag inte vet vilket chip det sitter i den eller om det bara finns ett chip till min bil?

All hjälp är välkommen :)

Vet ej heller om det är rätt del av forumet att lägga denna tråd i.

Mvh Linus

Live On The Edge!
Bayer_Aleks
Finns inget krav på brännsle vid chippning, bara rekommenderat till 98 eftersom de e vad trimfirmorna utgår ifrån när dem programerar. Du kan köra på 95 om du känner för det, men när jag hade bensinare så körde jag alltid på 98 oavsett chippad eller icke chippad. Det skiljer så lite som bara en sketen 20 lapp att tanka 98 istället för 95.
Men har inte din 325 sugmotor? Varför chippa en sugmotor då det knappt ger någon mer effekt? Är det turbo så förstår jag :)

Men vad gäller bensinen, kör på 98, de e något "renare" bensin med lite längre kolkedja...men det ger inga extra hästkrafter som vissa får för sig om dem tankar 98 eller V-power...iaf inga du kommer känna av eller lägga märke till.
Högre oktan ger mer "kontrollerade" smällar i förbränningen. Du lär inte märka så mycket på en 325:a i effektväg men har du ex en Impreza STI eller annan prestanda bil så kan du få ut nästan 20hk om du väljer bensin med högre oktan typ V-power istället för 95-okt.
Bayer_Aleks
HAHAHAHA 20 hk med 2 oktan "finare" bensin? Det var det roligaste jag har hört!! :))) Du kan väl vara så snäll och hänvisa mig till den faktan du hittat på för det håller inte ens i lågstadienivå.
Det enda 98 okt bensinen och v-power skiljer sig mot 95 är att kolkedjan blir längre ju högre oktantal du tankar. Detta medför att "explosionen" av bensin med längre kolkedja så som tex 98 eller 99 oktan sker senare och därav får du "renare" förbränning vid högre varvtal.
Jag har kört chippade bilar och tankat riktigt go tysk 100 oktaning V-power och kört på Autobahn med utan att känna några 20 hk. Då hade jag gått från 250 hk till 270 hk...och det hade nog märkts. Jag kom längre med bensinen ca 4-5 mil men de va nästan allt. Det som också hände var att det small gött i utblåsen när jag varvade upp bilen på påfarten. Något rappare i responen under körningen, men de e allt.
Bayer_Aleks
edit: det är inte 100 oktan i sverige, så det skiljer ju bara 1 ynka oktan att gå från 98 oktan till v-power som e 99 okt i Sverige....det får man inga 20 hk från, det vill jag lova dig :))
Teknikens Värld gjorde ett Rototest med en Porsche kom inte ihåg om det var en 911 eller 996:a men det visade på 11hk fler häst med Vpower.

Ett annat test med Bossebildoktor som är inne på samma linje som jag, att det ger fler häst på en prestanda bil.

Länk

Jag svär på att jag har sett ett test på en motorprogram där de hade 3st test bilar bla en motorsvag typ Nissan Micra, en normalbil typ Volvo S60 samt en prestanda bil typ Imprezia STI och där kom de fram till samma sak att det märktes inget på den motorsvaga, knappt något på normalbilen men nästan 20hk på Imprezan.

Jag ska kolla om jag hittar klippet.

Diesel Vpower ger 161bhp och vanlig diesel 155bhp på testbilen som Topgear provade Länk

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)
Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.
Resultat:
95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's
Li
3
Li_G
Bmw 325i e36 -91
Tackar för svar. Men som sagt så var ja inte ute efter om ja får ut mer effekt eller inte. Bara om motorn mår bättre med 98 ist för 95 oktan. Sedan gör chippet i sig gör bara 18-20hk o tar bort varvstoppet samt drar bilen tydligen 10 % mindre vid ekonomikörning. Men vill ja ha effekt hur bilen köper ja nog hellre en annan eller bygger turbo. Inte håller på med olika bränslen :P

Mvh // Linus

Live On The Edge!
Bayer_Aleks
Kör på 98, för de e vad trimfirmorna rekommenderar när en bil e optimerad
Li
3
Li_G
Bmw 325i e36 -91
Tack då blire det till nästa tankning :)

Live On The Edge!
Ni
958
Nip
320i-04
Tycker det låter helt i sin ordning att få ut fler hästar med högre oktantal.

Iom att tändningen kan ske senare så kan kolven komprimera bränslet mer och explosionen/brinntiden en aning kraftigare/längre.

När allt är optimerat då.

Att det märks mer på högprestandabil med sannolikt högre kompressionstal låter också rimligt.

Sedan storleksordningen i hk låter jag vara osagt.

Att det bara skulle ge renare förbränning eller vara miljömässigt bättre är inte enda effekten alltså.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.