AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
983

Vilken bil skulle ni valt?

Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Hej är i bytestankar men är lite osäker på vilken bil typ jag ska rikta in mig på. Har ägt en e34 535 i sommar, men vill gärna ha något lite nyare, stabilare och med mer komfort. Några hästar extra vore heller inte fel, en glidare helt enkelt. Har tittat mycket på 540 e39 och undrar om det finns några speciella nackdelar med en sådan bil i 75 000:- klassen? Finns det andra kärror som det kan vara värt att kika närmare på? 850:in har alltid lockat men ekonomin finns inte.

Vad skulle ni köpt och varför?

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, jag skulle definitivt letat efter en manuell 540 E39.
Tillräcklig kraft i maskinen som jag iaf tycker är lite "lyxigt" att glida runt med :)
Relativt billig i inköp nu också.

Enda nackdelen(jaja) med 540 är ju att styrningen inte har likadan känsla som i de mindre syskonen(typ 523/528) som har kuggstångsstyrning med lite mer "närvaro" i styrningen menar jag då..
540 har framvagn från 7-serien med bl.a. snäcka då till styrningen vilket av många upplevs lite sämre i "känsla/närvaro" eller hur jag ska skriva..

Vad för sorts fel den kan ha kan du ju läsa om i begagnatguiden, bl.a om membran som falerar med blårök och dålig gång + även lösa oljepumpsbultar är väl det "vanligaste" större felen man eventuellt kan tänka sig att den kan ha...eller få inom rimlig framtid..

BMW 850 är också en härlig bil, men om jag skulle handla en "ny" året runt bil så skulle en manuell 540 E39 vara det jag skulle kika efter iaf..

Lycka till i letandet..

Mvh Janne.
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Okej! Tack så mycket!

Hört att man bör se upp för tidiga e39 540 modeller då de inte fått ordning på V8:an då, kan det stämma? Trodde det var e34:an som hade barnsjukdomar i motorn.

Mvh Erik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har då inte hört någonting negativt om tidiga E39 V8:or...möjligen kan det förklaras med att jag inte specifikt kikat så mycket på detta.

Här på forumet är det inte speciellt mycket diskuterat angående detta...men tja, det kanske är "känsliga", men det vet jag som sagt ingenting om egentligen..

Men visst, man bör naturligtvis kontrollera upp motorn i objektet man eventuellt är intresserad av...mht olja i kylarvattnet och vice versa och om den går ojämnt eller har missljud etc..
Helst ett kompressionsprov också så att man om möjligt slipper köpa "grisen i säcken"..
Men det ingår s.a.s. om man ska köpa begagnat...såklart.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...kylsystemet har dock en lite känslig konstruktion i diverse expansionskärl och kylare,slangar etc. som verkar falera emellanåt...

Kontrollera upp detta!

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.