AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.352

Div. frågor ang 325i e36

Hej jag har lite diverse funderingar angånde 325 or jag skulle villja ha svar på, det är nämligen så att jag sitter och skissar lite på vinterns bygge, eller rättare sagt möjligheterna till att bygga.

Det jag funderar på är att bygga en grupp H rallybil (eller grupp A om man skall vara petnoga) av en 325 e36.

Tittar man bara rent på matrialet till bilen så har den redan fina siffror orginal bilen, men då jag bara kört volvo så är jag inte redigt hemma i vad som fungerar och inte på dessa bilar.

Eftersom att jag kommer arbeta på en väldigt ansträngd budget så kommer det mesta lämmnas orginal.

Lite av mina frågor för tillfället är vilken 325a skall man försöka få tag i då jag förstår att motorn ändras lite under åren, hur bra klarar en motor som gått säg 20 000 mil av att hårdköras ?

Hur klarar övriga bilen av detta drivlinan mm

är det mycke krabb med elsystemet ifall man rensar lite i det :)

uppskatad vikt på bilen när man slängt ut alt det onödiga tex inredning mm

kända svaga punkter.

Sen grunnar jag lite över motorn. Då jag vill hålla den rättså orginal pga ekonomi samt att ryker det blir det lite billigare at reparera.

det som är tänk att göra är ett nytt avgas med fullflödes sbf katt, ett chipp, sportfilter i orginal box.

sen om jag antingen andvänder samma motor eller jag får tag i en anna och modifierar lite mer efterhand som det kommer in pengar. Nån som har tipps på ett bra recept som inte blir för dyrt samt inte infattar mer än orginal uppborrning på cylindrarna, jag är inte ute efter nått effekt missfoster här utom en lättkörd och pigg bil med ett rättså brett effekt/drag register.

sen ifall det finns nått att vinna på att köra den på e85

och sen ifall nån har en länk eller nått till ett bromspapper på en orginal 325 motor.

tack i förhand
Glömde ju bort en sak med. finns de både med och utan ABS ?

Och om man fårtag i en med ABS hur gör man enklast för att bli av med detta jävulskap till uppfinning ? går det att bara byta ut nått eller måste det dit andra ok och likande? vet att det på volvo är så i alla fall har inte tittat på en bmws bromskrets.
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Tjenare sunk.

Jag och och mina vänner har byggt (eller håller på då ett projekt aldrig tar slut) en 325i -92 banracingbil (vårt krav var icke VANOS då det är en mindre sak som kan strula tänkte vi men det innebär även äldre bil såklart), fick ner vikten på bilen till runt 1200 med att riva ur inredning och diverse lättande av metalldelar, en 4dr.

Vi har fullflödes system på bilen (ej extraktorgrenrör men det står på listan) och nya filter och vätskor överallt, känns rätt så pigg men tror inte vi har mer än bilens orginal 192hk, hästarna är gamla och trötta så med allt "trim" man gör så kommer man nog bara tillbaks till orginal känns det som men med vikten borta känns den duktigt pigg måste jag säga.

Vår motor hade gått väl över 20.000 kan jag tippa på och den klarade således bara ett 20-tal varv på bana innan den gav upp, kolvarna hade haft ett litet sammanträde med avgasventilerna och så var det med det.
Vi håller i skrivande stund på med att renovera ett nytt topplock och ska fixa till vår bottendel lite till innan det är dags för en uppstart igen.

Vår låda är lite tveksam men förhoppningen är att den håller säsongen ut och att det bara är urtrampningslagret som ger lite liv från sig.

vi har även bytt bromsar men det var mer för att vara säker på att klara av att få stopp på skiten när det susar fram på bana varv efter varv, är lite tveksam till orginalbromsarnas förmåga i just det fallet.

Har inte rivit speciellt mycket i elen ännu men det lilla som vi skrotat har inte påverkat bilens förmåga att fungera iallafall.

I övrigt har vi inte hunnit stöta på så mycket problem eller svagheter då vi precis börjat med detta men det är allt så långt som vi kan berätta om att ha en e36 325i -92 banracingbil (på mycket låg nivå).

Att köra på e85 vet jag inte så mycket om mer än att e85 är ett ganska så "aggresivt" drivmedel och äter gärna upp packningar och slangar osv så det kommer krävas lite ombyggnation kan jag tänka mig för att kunna köra på det och få någon hållbarhet i det hela, bränslemixen måste ändras också kan jag tänka mig.

/Magnus

www.abr-racing.se
Tackar det var endel matnyttingt där.
Men det som får mig att undra lite är vad är det som gör att kolven och ventilen petar till varandra ? jag har nämligen hört från en annan som kör en insleten standarmotor och det hade hänt samma sak där. Är detta vanligt och nått man får leva med eller finns det en lösning som inte betyder helrenovering ?

AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Det finns många teorier runt varför det sker en sådan krock, vi vet faktiskt inte vad som orsakde just vårt ras.

Det kan vara nån av sträckarna som inte fått tryck, det kan vara kilen som håller kugghjulet på vevaxeln, det kan vara oljetrycket generellt, dåliga kedjor, dåliga drev, ja det finns massa att kontrollera, vi har inte kommit så mycket längre än att vi håller på att sätta ihop en ny topp iallafall och innan den åker på så ska vi kontrollera allt detta och även sätta in oljetryck och oljetemp givare på lämpliga ställen.

Om detta är vanligt vet jag inte, kanske vanligt om man börjar stressa på det på bana men jag vet inte, det är iallafall 4 andra team som kör e36 325 och dom går utan problem, nått kyl som spruckigt och slangar som hoppat loss men inget ras som i våran kaliber av dessa iallafall.

/Magnus

www.abr-racing.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.