|
|
|
|---|---|
Dr.Dan |
Tjena, köpte en 335i -07 för två veckor sen. Reagerade när över att den tickade och att det bara kom avgaser från ena utblåset när den var kall vid provkörningen. Hur som helst antog jag att det var normalt när den var kall, efterssom det är en så så pass ny bil. Har läst runt lite och vissa påstår att det ska ticka om 335or, iaf när de är kalla, andra har fått WG:s och till och med turbos bytta av BMW. Har även läst att andra 3-seriemotorer haft problem med oljekanaler vilket har resulterat i motsvarande läten från vipp-armar/ventiler. Min bil tick-klonkar på tomgång när den är kall. Ett annat vassare metalliskt tickande uppstår om man varvar och släpper gasen. Tickandet är linjärt med varvtalet. Vid gaspådrag låter det som det bör. Tickandet på tomgången försvinner när bilen blir varm, men tickandet när man släppt gasen och bilen varvar ner kvarstår. För övrigt har garantin gått ut. Trist om det är något som behöver åtgärdas och förra ägaren kunde ha tagit det på garantin. Vad säger ni? är det wg:arna, och i så fall, är det viktigt att åtgärda? |
|
Det är WG som slamrar, kolla om din bil har blivit "uppgraderad" med programvara. Märker du någon turbolag? Kör på 4:an vid 1500 v och ge gas, om du märker en turbo boost mellan 2-3000 v har du lag. Se lite i tråden Länk den är lång men det finns intressanta saker där. Läs speciellt inlägg av en kille Meyerguru. Lycka till. |
|
|
Om utblåset så är inte vänstra avgasröret "aktiverat" när man kör lugnt.Kolla på andra 335or deras högra rör är mycket sotigare än det vänstra.Det sitter en kontakt i bagagerummet,vänster sida som man kan dra av, vet inte om det ger felkoder.Har inte testat.Men det ska ge fint ljud. |
|
Roffa1 |
Citat Dr Dan: Har även läst att andra 3-seriemotorer haft problem med oljekanaler vilket har resulterat i motsvarande "Tick-läten" från vipp-armar/ventiler. Undrar hur många 330 E90-07 som dras med denna åkomma? är det vanligt förekommande. Hur kollar man upp om motorn tillhör serien med för små oljekanaler. Har hört något om att 330 tillv första halvåret 2006 kan vara behäftade med detta konstruktionsfel. Till TS ursäkta att jag lånade din tråd;-) |
Dr.Dan |
Tack för svaren! Programvaran är nog inte uppgraderad. Japp, får en turboboost där nånstans. Intrassant fastEddie, ska kolla upp det. Har iaf bestält tid nu hos BMW, återkommer efter besöket. Mvh Dan |
|
Såg att mitt svar passade bättre i denna tråd: Det var jag som fick turbo aggregaten utbytta, det är en lååång histora med många häftiga disskussioner på verkstäder och bmw agenturer men någorlunda kortfattat så: Jag hade missljudet och lät kolla upp det på En bmw verkstad på Lidingö där de hade åtgärdat detta på andra bilar, de skickade mig till Solna där bilen är köpt (då garantin har gått ut måste jag ansöka goodwill och det kan enklast göras där bilen är köpt, synd det för Solna har jag INGEN respekt för som längre) kommer heller aldrig köpa en ny bil där igen. De höll med om att det var missljud men endast ett skönhetsfel och bytte ut ETT turbo aggregat som gick på goodwill medans mitt f-bolag stod för arbetet (ca 15000 och 2 veckors jobb) Jag sa hela tiden att båda skulle behövas bytas då lidingö verkstaden sa att ljuden kommer från båda. När bilen skulle hämtas lät det hälften så mycket så de tog in den igen för att byta andra aggregatet, (15000 till)....Verkstaden lovade för övrigt båda gångerna att detta skulle ta max 3 dagar - det tog minst 2 veckor per gång. Bilen låter fortfarande och nu påstår dem att det är ett arbetsljud från 335ans motor och det stämmer inte då jag visserligen hör det på flera exemplar men långt ifrån alla. Jag fick också en utskällning av verkstadschefen för att vara en kund som aldrig blir nöjd som klagar på att motorn rasslar. Jag VET att detta är ett fel då ingen motor ska rasslar, tidvis ganska ordentlig, kallstart nära en vägg låter det riktigt ångestladdat. :) De har visat mig mina gamla turbos och "Ruckat" på länkarmen som går till wastgaten som är lite glapp, därav ljudet. Så nu står jag där med 2 nya aggregat och 2 års ny garanti på dem men missljudet kvar. Enligt mig borde det alltså finnas flera källor till detta ljud eftersom andra som fått båda aggregaten utbytta har blivit av med ljudet. |
|
Dr.Dan |
Illa illa. Ska in på BMW Solna på Torsdag för vanlig service. Ska höra vad de säger om missljudet och ev goodwill. Bilen köptes av tidigare ägaren på BMW Umeå, så det bådar inte gott. Hoppas kunna hävda garanti enligt ARN/MM från firman jag köpte bilen från och om inte det funkar helförsäkringen hos IF. |
|
Dr Dan,då får du fixa en mjukvaru uppdatering på torsdag också.Den nya versionen skall inte ge någon lag vad jag läst. Det klankande ljudet när du gasar och släpper gasen kommer från wastegatsen och är inget farligt. När wg ventilen träffar ventilsätet uppstår ett mekaniskt läte. Det var av den anledningen BMW gjorde om mjukvaran.Den kallas v.29.2 och kom på våren 2008.Då uppstod lag istället eftersom mjukvaran höll wg öppna på tomgång och det blev en ganska lång fördröjning innan de stängde igen orsakande turbofördröjning på någon sekund. De har haft problem med actuatorer med,länkarmen som går från wg till turbona.Det var för mycket spel i dem orsakande sämre respons.Dåligt kalibrerade armar.Det hela är en följetong som läses bäst på E90post.com Länk |
|
Dr.Dan |
fastEddie, Jag läste faktiskt de där trådarna idag. Helt klart intressant. Frågan är när WG:arna är öppna egentligen? Som jag har förstått det är den bakre stängd, om än misslyckat, vid idle och motorbroms för att kunna ge snabb respons på min gamla sw-version. Självklart är de stängda vid acc också. Låter nyttigt för turbon, ehm. :) Kanske tänker fel. Var ner o kände på actuator-armen nyss och den kändes ganska slapp, men det är ju svårt att avgöra hur det ska va utan att jämföra med en frisk bil. Blir väl till att justera den själv om inte BMW ställer upp. Skönt att höra att det är ofarligt iaf, ingen som riktigt sagt om det är skadligt eller inte. |
|
Dr. Dan: Du tänker fel, wastegaten är till för att reglera laddtrycket och hålla det på rätt nivå. Skulle dom vara stängda under acceleration så skulle du få ett väldigt högt laddtryck och förmodligen blåsa topplockspackningen eller ännu värre kolvarna. Aggregaten skulle inte hålla speciellt länge heller... Enda gångerna wastegaten är helt stängd är på tomgång, gassläpp och vid mycket små gaspådrag. Annars ligger wastegaten och reglerar kontinuerligt. |
|
|
Edit: Men man kan genom magnetventiler fördröja och reglera öppningen av wastegaten. Vid fullt gaspådrag så är dock alltid wastegaten öppen till den nivån att ett stabilt och korrekt laddtryck erhålles. |
|
Dr.Dan |
jimpa_e: tack, då e jag med! Hittade en bra sammanfattning av problematiken på: Länk Med min tidiga 07 får jag nog leva med antingen visst lagg eller tickande/rassel om man inte får BMW att byta actuator till en ny med grövre stag. Att bara uppgradera till senaste kommer att innebära visst lagg. Vill jag ha det lagget fixat måste de byta ECU-hårdvara och köra en speciell "option" som gör att WG'arna beter sig som de tidiga versionerna, en sån som jag har nu. Tackar nog nej till mjukvaruuppgradering, men jag ska fråga om det finns nån möjlighet att få "actuatorn" utbytt på goodwill. |
Dr.Dan |
Någon här som har justerat wg-staget btw? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.