AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.261

På jakt efter e39 touring

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Jag är på jakt efter en e39 touring, då jag är i behov av en större bil.
För tillfället har jag en 523 -97, manuell, och har kollat runt lite på blocket.
Jag har tänkt att lägga runt 50-70k.

Mina funderingar är följande.

- De flesta touring på blocket är automat, vilket jag gärna har, men hur mycket mer drar det jämfört med manuell låda? Min nuvaande bil drar ca 1l/mil blandad körning

- Jag har kollat lite på både 523, 525 och 528. Vilken modell skulle ni föredra? vilken är roligast, vad är det för skillnad i bensinförbrukning?

- Faceliften kom -01 va? Vad är det som är skillnaden där? är det något annat att föredra med någon viss årsmodell?

kom gärna med egna erfarenheter och förslag!

mvh Leon
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Förbrukning: Kolla Modellguiden uppe till vänster.

Får man välja fritt så tar man ju 528 eller 525 före 523 ;)

Ska du kolla noga på nått så är det vibrationer i baken och rost. Två tråkiga fel att fixa.

//Magnus

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej igen!
Nu har jag lagt vantarna på en 528 ia touring -00 med 16000mil på mätaren, och jag är supernöjd!
Tack för all hjälp här på forumet, men jag hoppas inte jag behöver någon nu på ett tag ;)

Leon
HEJ LEON!

Är själv en ny ägare till en 528iA Touring -00. undrar vad din drar . tycker att min dar lite mycket ca 1,8 liter milen ändå så kör jag med lätt fot och långa körningar ca 2,5 mil i ca 90km/h. hade en 523 förr och var hur nöjd som helst med en förbrukning på ca 0,7-0,9 visst var den manuell o mindre motor men utan uppdaterad vanos. visst! 528an är automat men tycker ändå att den dra så in i hel..... mycket.
Har gjort en INSP 2 , dragit i en injektioncleaner, men ändå! plus att jag har börjat få dom klassiska vibrationer i bakvagnen.

hur funkar din bil?
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
1,8 liter/mil borde vara näst intill omöjligt om det inte är något fel.
En kompis körde 528 förut, det var visserligen en sedan med manuell låda men den drog mellan 0,95 och 1,00 liter/milen och så mycket kan det ju inte skilja.

/Maxax

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
D@vid: Har du kollat om du har sprickor i insugningsbälgen (och även ett tjutande ljud)? Länk
Efter bytet på min 525 E39 så har jag märkt att bilen drar ca: 2 dl mindre/mil (stadskörning).

/Rickard
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Jag har en E39 530 -01 med 14.000mil på mätaren.

Min drar 1,07l/mil. Och då kör jag mestadels landsväg 90km/h 3km per dag (till och från jobbet).

Har precis (1,5v sen) bytt insugsbälgen + vevhusventilationen (cool climate-kit) och ventilkåpspackningen. Får se om dessa får soppan att krypa ner lite.

1,8l/mil har jag aldrig uppnått. Under vintern när det är kul att sladda med bakhjulsdriften kan jag komma upp till 1,5l/mil. Men då har jag även "kallstart-köra 1,5km till jobbet-kallstart-köra hem 1,5km från jobbet" 5 dagar i veckan.
Jag hade för många år sedan en 528iAT-00 och den drog strax under litern, övervägande motorvägskörning i 120 km/h 5 mil per dag.
Nuvarande 530iA sedan drar strax över litern vid samma förhållanden.
Min 540 lirar i annan klass, drar mellan 1,1-1,2 liter....

1,8 l/mil kan inte vara normalt, fick du inte ut några felkoder i samband med Insp II?

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej D@vid!

Min bil drar runt 1,1-1,2L/imil. Då är det mest stadskörning, med någon kilometer motorväg varje dag till jobbet.
Så 1,8 låter ganska högt.
Jag hade också lite vibrationer i både ratten och bakvagnen. Då lämnade jag in bilen på balansering och hjulinställning. Då blev det mycket bättre, fast det fortfarande lite vibrationer kvar. Men inget jag inte kan leva med.

Så jag är inget annat än nöjd med mitt val, förutom att någon jävla idiot har dragit en nyckel och repat ena bakdörren och ner på bakskärmen! Nackskott borde dom ha dom jävlarna!!!

Förutom det, supernöjd :)

/ Leon
Hej kamrater var ligger insugningsbälgen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.