AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.054

525 -02 stannade, vad kan felet va?

Började med att jag skulle åka hem ifrån. När jag vred på nyckeln så tändes allt upp svagt i instrument panelen + att det bara klicka om startmotorn. Jag tänkte att kanske ungarna hade glömt stänga en dörr kvällen innan för bilen var olåst över natten. Jag hittade startkablar och bilen hoppade igång. Jag körde sen cirka 5 mil. Jag skulle jag göra en omkörning. Precis när automatlåda växlade ner, så dog den till. Generator lampan började lysa, automatlådan gick in i nödprogram. Sen sluta ac, fläkten tills all instrumentering slocknade. Sen stannde bilen förmodligen pga att strömen var slut i batteriet.

Dagen innan hade jag kört 15 mil utqn problem..
Vad tror ni att det kan vara?

1. Kortis i batteriet
2. Generatorn
3. Något annat........
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Hade samma fel på min förra 525iAM och det var impulsgivaren på insugningskamaxeln som behövde bytas. Kostade lite över 2000 kr att byta på BMW (detta var 2005).

/Rickard
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

vet du om batteriet är ngn gång är utbytt?
Om inte så är det nog tid för ett nytt sådant.

Har hört att Varta batterierna är bra och prisvärda.
Själv köpte jag ett orginalbatteri som var ngt större än standard.

Bra är om man kör korta sträckor att ladda det några ggr/år.

Lycka till!
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Får ochså känslan av att det är batteriet som börjar ge upp

JW
K2
348
K2
523i -97
Börja med att ladda batteriet ordentligt, gärna med en riktigt bra intelligent laddare som CTEK (de kan ibland fräscha upp slitna batterier så att de fungerar ett tag till). Kolla även batterianslutningar och jordanslutningar.

Starta sedan bilen och kolla så att generatorn laddar ordentligt med tanke på att din laddningslampa lyste under gång. Spänningen ska ligga mellan 13.5 - 14.5 V över batteripolerna när motorn är igång, lägg dig kring 3000 varv eller så när du mäter.

Dålig laddning kan förstöra ett batteri på ganska kort tid så det är bäst att kolla detta innan man byter batteri.
K2:

Ok. men laddningslampan lyste inte efter att jag startat med startkablar. Den började lysa efter jag kört ca 5 mil. Om det är generatorn, så tycker jag att jag inte borde kunna ta bort startkablarna....men det gick ju och jag kunnde köra i ca 5 mil utan att lampan lös.
Håkan:

Vet inte om det är bytt faktiskt.....
stannar bilen under färd har jag svårt att tro att batteriet i sig har orsakat det iom att laddlampan för generatorntänts. Är rädd för att din generator/kolen får bytas...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

om det sitter ett orginalbatteri i bilen så är det med största sannolikhet inte bytt. Hur länge har du ägt bilen?
Livslängden är ungefär 5-8 år på ett batteri.
Det kan hålla kortare tid, och även ngt längre.

Mvh Håkan
Mj:

Anledningen är ju att batteriet var tomt på morgonen som jag tror att batteriet är boven i dramat mer än generatorn.. Lampan lös inget efter jag fått starthjälp vilket jag tycker att den borde gjort om generatorn gett upp, och den fungerade ju faktiskt 5 mil innan den började lysa igen. Kan man ha fått kortis i någon cell som gör detta fenomen eller det långsökt...?

Håkan hansson:

Jag har bara äget bieln en vecka...:( Men jag är nästan säker på att det är ett orginal batteri.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Låna ett batteri av någon å se hur bilen funkar då.

JW
Den står i Udevalla och jag bor i Stockholm.....
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ja, om en cell är defekt så kan det bli så här.
Det syns tydligt om det är ett orginalbatteri. BMW-loggan syns.
Batteriet är vitt. Har du köpt bilen på firma så har du väl garanti som gäller för detta!??
Om inte, så hör med föregående ägare om batteriet är bytt.
Annars så köp ett nytt. Tror att det är Varta Excide 90Ah som rekommenderas.

Mvh Håkan
K2
348
K2
523i -97
Visst kan det vara batteriet men vad finns det för skäl att inte kolla laddningssystemet och batterianslutningarna, jordanslutningar? Speciellt med tanke på att din laddningslampa lyste vilket indikerar att det är något knas med laddningen.

Själv skulle jag kollat så att generatorn laddar ordentligt vid olika varvtal som kan förekomma, skulle inte förvåna mig att en generator/laddregulator kan bete sig litet oförutsägbart när det väl börjat krångla.

Du bygger det dina slutsatser om felorsak på att batteriet var tomt på morgonen när du skulle starta. Kanske var det nästan tomt redan på kvällen innan efter att du varit ute och kört? Ett dåligt laddsystem skulle kunna orsaka detta och det vore synd om du bränner ditt nuvarande eller ett nytt batteri pga dålig laddning tycker jag när det är så enkelt att kolla upp med en multimeter för några tior om det inte går att knappa fram på ev färddator i bilen (som på min gamle saab tex).
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

en automatare varvar inte mkt i landsvägs- och motvägsfart.
Detta medför att generatorn inte heller laddar speciellt mkt. Givetvis bör han kontrollera laddningen, men om batteriet aldrig är utbytt så är det lika bra att ersätta detta med ett nytt, friskt sådant. Det är mkt viktigt på e39 orna, och ävan andra nyare premium bilar att du har korrekt spänning (och laddning). Därför bör man underhållsladda batteriet några ggr/år.

Är bilen köpt på firma så behöver han inte göra mer än att lyfta på luren.

Mvh Håkan
Dom ringde idag från Bmw och sa att det var generatorn. Jag berättade hela historien som hade hänt och då tyckte han själv att det lät konstigt. Dom skulle kolla batteriet och återkomma. Han ringde nu och sa att mekanikern sa att det var generatorn........jaha då vart man 7510kr fattigare...

Tack för all hjälp och "tanke bolllning"!
dessvärre som befarat. hoppas dock att du får många bekymmersfria mil framöver!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Synd du skulle ha lämnat bilen till en bilelektrisk firma istället för BMW då hade du förmodligen kommit undan men halva pengen, en utbytes eller att renovera den generator du har.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.