AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.206

Kokande motor och fläkt snurrar inte?

Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Hej igår åkte jag ett strög i falköping ( Cruising )

Och givetvis ser jag att tempen går upp. Och tillslut börjar det ryka.

Jag stängde direkt av bilen (det ska man egentligen inte göra va?) Och svängde av så fort som möjligt och körde iväg och då blev motorn kall igen.

Det handlar om en bmw 325 -89 M20b25. Kan det ha hänt något med toppen nu när den kokat? För den går lika bra nu som förut`?! Men läst att m20 inte får koka.

Sen min andra fråga. Min motor blir varm ofta nu när den står still på tomgång. Och fläkten startar aldrig när den står still, vet inte om den funkar när jag kör heller??? Inte ens när den börjar gå ovanför mittensträcket på mätaren när bilen står still så snurrar fläkten.

Nån som vet varför den inte snurrar? För annars är motorn väldigt "kall" och fin när man är ute o kör med den!

Tuffa pojkar åker stumt!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
lagret som ska expandera och låsa fläkten mot veven är slut låter det som. isf är de väll bara å byta ut de.

eller så har du elfläkt?
då kan de vara fläktmotorn, koppla ström på den och se om den fungerar. annars kan det vara en givare som sitter på kylaren som är paj.

har för mig att de är de första. men de är olika på vissa har jag märkt.. om de är hemmabygge eller inte vet jag ej.

kolla efter vatten i olja. olja i vatten. och om den förbränner vatten eller olja. kokade den inge länge kan den toppen ha klarat sig. det vet man ju aldrig säkert..

BMW ownz
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Har elfläkt. Men jag tycker det är konstigt om den inte går upp i temp när man ligger på landsväg, men när bilen står still ett bra tag så kan den gå upp i temp!?

Lika bra o byta olja på en gång nu i motorn så man kan vara på säkra sidan?

Tuffa pojkar åker stumt!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej.. men fläkten ska ju starta när du inte har någon fartvind på kylaren.
så länge du har vind i fronten kyls ju vattnet ner. och när du står still så blir ju kylaren långsamt varmare och varmare. och går inte fläkten igång så säger det sig själv.

hade samma problem på min gamla citroén. bytte ut en givare som satt (om man står framför bilen) nere till vänster på kylaren. sen small den igång vid 95 grader, så den han bli 97 grader innan den blev svalare igen.

oljebyte? kolla på stickan om oljan är vitgrumlig eller liknande.. finns många bra trådar här på forumet vad man ska kolla efter om toppen kan ha gått åt pipsvängen. sök sök :D

BMW ownz
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Nu har jag varit nere o kollat lite. Det var visst inte en elfkläkt, den såg ju ut som det men de var de tydligen inte! Vad kan det då vara att den inte hoppar igång?
Vart sitter den givaren du pratade om?

Verkar inte vara någon vatten i motorn men den oljan var brun? ska den vara det?

Men vattnet i expansionskärlet såg la sådär ut. skickar med en bild på hur det såg ut. Länk

Sitter hemma o ber o har mig att min topp inte har spruckit! Den kokade ju bara i kanske 5-10sek.

Tuffa pojkar åker stumt!
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Eller ja det måste ju vara elfläkt. Men den sitter ju emot veven och allt snurrar och man ser att det som går in mot fläkten snurrar men själva fläkten börjar aldri snurra. :D

Vart hittar man ett sånt lager du pratar om och hur byter man det?

Tuffa pojkar åker stumt!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Länk

centrumbulten är förmodligen felgängad.

inte 100% säker att de är kopplingen men jag tror starkt på den.

bmw-verkstad har säkert. även andra verkstäder kan ta hem delar åt dig. de brukar jag göra.
hör med en verkstad också vad de tror kan vara felet. sväng in med bilen så de får kolla på den.

BMW ownz
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Låter som din viskokoppling är tvärslut.

När du kör på landsväg så kyler luften ner. På tomgång så skall fläkten suga in luft igenom kylaren för kylning.

Observera att viskokopplingen är "felgängad" och sitter oftast så in i bara helvette. Du skruvar alltså av den medsols.

Övrigt är det väldigt lätt att byta denna del. Den finns bla på BMW såklart.
Autoexperten.se har även viskokopplingar.

[url]Länk

Angående din topp. Den kan mycket väl vara sprucken då M20 toppar är extremt känsliga för kokning. Enda lätta sättet att ta reda på om den är hel eller inte är att plocka bort den och kolla samt lämna in för tryckprov.
Kolla efter vitrök/blårök också på avgaserna.
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Men om jag ska ta bort toppen måste jag la ändå plana den?

Jag ser ingen vit rök förutom om jag typ gasar till fullt.? Varvstopp.

Ingen vit rök när jag kör eller så.

Tuffa pojkar åker stumt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.