AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.001

Skrapande bak 328 E36.

Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
Tjena, hör ett skrapande ljud från bakvagnen, tror att det kommer från vänster bakhjul men det kan lika gärna vara hela, man kan även höra ett svagt skrapande när bilen rullar förbi en ( har bara lyssnat från vänster sida). Har bytt bromsklossar och det hjälpte inte, har prövat å dra åt handbromsen försiktigt när jag kör men det gjorde ljudet varken bättre eller sämre. vad kan det vara? det låter som en broms som liger å skrapar men det borde inte kunna va det...

"If i have offended you, fuck you if you cant take a joke."
Sa
18
SammeJ
325i Sedan -91
Det kan inte vara någon skyddsplåt som ligger emot bromsskivan?
Nu vet ju inte jag hur det ser ut på din bil, men på min E36 325i, så finns det nån skyddsplåt av nått slag som har en tendens att lägga sig emot och skrapa lite. Så då får man böja den lite lätt bakåt. Annars kanske du har något problem med dina hjullager? Det kan också ge ett skrapande ljud.
Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
Hur kollar man hjullager? snurra på hjulet lätt eller? se om det rör sig obehindrat?

Sa
18
SammeJ
325i Sedan -91
Hm jadu det var en bra fråga. Du kan ju testa att höja upp bilen och snurra på hjulet och se hur det låter. Men jag vet faktiskt inte ifall det låter så mycket då, eftersom det inte är någon belastning på hjulet. Testade faktiskt aldrig det när jag bytte mina.
Vet du hur länge sen det var hjullagren är bytt på bilen?
Om det var länge sen, eller många körda mil sen det var bytt sist kan det nog inte skada att byta ändå tycker jag. När jag skulle byta mina hjullager bak (efter att ha haft ett skrapande ljud) så bara ramlade kulorna i lagret ut. Hade jag varit du hade jag nog testat att byta hjullagret, som sagt kan ju aldrig skada, allt slits ju med tiden. Men det är ju min åsikt. Sen finns det säkert de, med en tajt budget eller ekonomi, som hellre skulle testa lite andra lösningar först.
Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
är det svårt? att byta dvs

Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
eller är det värt att lämna till bmw, låter jobbigt om jag läser i haynes :P

Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
fixat å klart, det var hjullagret, tydligen inte mycket kvar. men nu är det fixat, tack för all hjälp.

Sa
18
SammeJ
325i Sedan -91
Jag trodde nästan att det var det, skönt att det löste sig.
Ta det lugnt på vägarna nu ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.