AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
930

Ladda batteriet

Be
4
Bear001
330 Touring XI
Hej har en 330XI-91 där batteriet behöver laddas och jag är osäker om man bara kan ta ur det och ladda på "gamalt vanligt vis".
Läste om en Golf där man var tvungen att ta bilen till verkstad om man monterat ur batteriet.
Tacksam för lite hjälp om ni vet vad som gäller.
Sen gäller det ju att hitta orsaken men jag hörde ett "skrik" från motorrummet i morse för första gången så det kan ju ev. vara en rem som slirar. Batteriets indikator visar svart=behöver laddas.

S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Skriket från motorrummet var troligen generatorremmen som slirade pga hög belastning, kolla kolen och byt om det behövs.
Annars ingen fara, ladda på!

If it works, don't fix it.
använder du en CTEK eller liknande intelligent laddare så är det bara koppla på batteriet utan att koppla loss något - kör man med en gammal transformatormedlikriktarbryggaochampermeter-laddare av billigaste sort så skulle jag vara mer försiktig och ansluta dess 230 Volt efter batteriklämmorna är påmonterade och dra ur 230Volt innan dessa kopplas bort - det är transienterna när klämmorna montera av och på med ofta liten gnistbildning som kan störa moderna bilas elektronik på oönskat sätt. dessutom kan dessa enkla laddare trissa upp spänningen ganska högt >= 15 volt och batteriet kokar/gasar och så småningom skadas om det kokar mer än ett par timmar)

Moderna laddare som CTEK mäter spänningen mm innan de börja dra på strömmen så de gnistrar inte på samma sätt vid avslutning av slangklämmor mm. dom stänger också av laddningen när lämplig spänning uppnåts och kokar intte sönder batteriet om man glömmer bort att det står på laddning - laddaren kan vara inkopplad hela vimtern igenom utan fara för batteriet.

---

Om remmen slirar vid tyngre generatorlast (typiskt en kort tid efter start) så är första åtgärden att spänna den enligt handboken - en modern generator är på över 100 ampere numera och drar flera hästkrafter från motorn när den ladddar fullt - så den går väldigt tungt vridmomentmässigt när den snurrar på lägre varvtal typ 1000 -1500 rpm

Be
4
Bear001
330 Touring XI
Tack för svaren, såg att jag i hastigheten skrivit fel årsmodell (skall vara -01 och inte -91 men det förstod ni kanske ;-)). Jag har en DTECH laddare så jag prövar att ansluta den utan att montera ur batteriet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.