AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.195

E60 "boot open" meddelande fast luckan är stängd

ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
Det verkar som en sensor är kass på min E60 sedan '05 bagagelucka. Så fort jag startar så plingar det till en varning, "boot open" fast den är stängd. Varje gång man sedan stannar/startar plingar det på nytt en varning; mycket irriterande. Är det någon som har något tips om detta.

Tacksam för tips //Anders
ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
Trist att ingen verkar ha någon erfarenhet av detta. Det är väldigt irriterande med detta plingande speciellt i stadstrafik

//Anders
Fick upp samma meddelande på min. Stannade och kollade. Till synes verkade bagageluckan vara stängd. Gjorde dock en ny öppning/ stängning av luckan. Meddelandet försvann.

Någon vecka senare var jag ute och åkte. Meddelandet kom upp igen. Lat som man är, orkade man inte göra om ovan procedur, utan åkte vidare. Det var ju inget konstigt med luckan förra gången. Tänkte jag.

Tjena. Luckan for upp som ett.....

Kan väl bara nämna att det var sista gången jag nonchalerade "Boot Open"

NN/
ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
Hej Eastwood,

Skönt att höra att fler har upplevt detta. Det är verkligen ett skräck scenario att luckan åker upp med en fullpackad bil men jag är förskonad av detta än så länge. Oftast när man kör längre sträcker försvinner varningen men så fort det börjar svänga lite så plingar det igen.

Har varit i kontakt med Förenade Bil i Malmö, och som vanligt säger de att det inte hört talas om det tidigare och att de vill ta in bilen för att undersöka.

Har du gjort något åt det?

//Anders
Hej Igen !
Påpekade det för verkstaden innan garantin gick ut. Vet inte om de hittade något fel eller om de bara gjorde någon form av uppdatering av mjukvaran. Det var nu ett tag sedan varningen dök upp, så jag hoppas att "felet" blev åtgärdat.

NN/
ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
....fortsättning

Nu har även knappen för att öppna bakluckan gått sönder samt att fel meddelandet "boot open" fortsätter. Har varit i kontakt med Förenade Bil i Malmö men de har som vanligt ingen idé utan vill titta på bilen. Det känns som att det kan bli dyrt...

Såg att äldre 5-serier hade problem med kabel genomgång i gångjärnen blev skadad. Någon som vet på vilken av gångjärnen kablarna ligger på i E60 sedan
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Vet inte vilket gångjärn men bekräftar att det är ett problem på äldre bilar. På e34 går det en mängd kablar i gångjärnet och jag har lagat 8-10 st av dem. Borde inte BMW montera flexibla kablar där? Visst det är en kostnad men den är löjligt liten i det stora hela.

Det kan bli väldigt konstiga fel om kablarna glappar.

Ska nu detta strula på e60:n också.............

ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
Har nu bytat lås delen i luckan som griper tag i karossen då jag trodde att det var micro brytaren i själva låset som var kasst. Efter bytet så funkade belysningen i kofferten igen men det var också det enda förbättringen.

Har pratat med en BMW handlare och de medger nu att de har sett problem med kabel brott runt omkring gångjärnet på höger sidan.
Han medgav att denna reparation kan bli väldigt dyr då det kan vara svårt att lokalisera brottet.....trist.

Det är konstigt att ingen annan har råkat ur för detta då min E60 är en 2005'a
Har även sökt på engelska forum
53
63
530 E60
530iA -04
Hade problem med min baklucka iföre jul. Började med att luckan inte gick att öppna med fjärrkontrollen, man fick öppna "mekaniskt" med nyckeln. Sedan kom nästa överaskning; luckan gick inte igen! Skitkul fredagkväll med snöstorm.... Anlitade en lokal (icke BMW-verkstad) som direkt talade om vad som var problemet; kabeln som går inuti gångjärnen till luckan.

Tydligen ett känt problem som fanns så långt tillbaka som E 39:an.

Skit av BMW att inte montera kablar av bättre kvalité på bilar i halvmiljonsklassen. Nu är kabeln utbytt till en ej orginal men ..av betydligt bättre kvalitet

ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
OK, tack för informationen, äntligen något som verkar ringa in var felet kan vara. Det låter som exakt samma symptom.
Har du mer detaljer om vad de bytte i gångjärnen? skiftade hela kabeln eller? Hur mycket fick du betala för reparationen? vet du om det var en komplicerad "manöver?"
Om du inte vill ange det här får du gärna skicka mig information per mail om vem som utförde bytet

Tack på förhand
53
63
530 E60
530iA -04
Dom bytte, vad jag förstod, hela kabeln. Enligt verkarn ett väldigt vanligt problem inte bara på BMW utan även många japanska märken. Inte nu för att det är någon tröst...

Som jag förstod det så är detg en kabel med flera mindre kablar i, sedan går dessa av en efter en med spännande effekter till följd.

Själva kabeln var nog inte så dyr (billigare & BÄTTRE än BMW original enl verkstaden). Däremot drar ju arbetstiden i väg. Betalade 6500-7000:- har jag för mig, men då var oljebyte samt byte av tändstift inkluderat.

ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
mycket riktigt var 3 kablar helt av inne i gång järnet. Jag var helt hundra på att detta skulle fixa alla problem. Jag har noggrant lödat ihop dem igen men...

Jag kan nu öppna bakluckan genom att hålla inne knappen på nyckeln ett par sekunder. detta gick inte tidigare.

"boot open" meddelandet är kvar och öppningsknappen på luckan går inte. Jag börjar bli lite trött på detta nu...
ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
Yiihaa, jag fixade det!!

Köpte en ny låsdel (den som sitter på luckan) på bildelsbasen för 300 pix istället för dryga 2000:- hos bmw. Tydligen var det en switch som var kass inne i låset som kan ställa till det.

Skiftade den på ca 20 min och nu har man en bil som man kan köra igen utan irriterande pling meddelanden plus att man öppna luckan på ett normalt sett igen

Så lyckling man kan bli av det lilla...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.