AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.246

Ovanligt(?) problem automatlåda e32 750

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Har ju letat en fin e32 utan framgång ganska länge nu och ett av de vettigare alternativen är en 750. Bilen ifråga har dock ett problem med lådan, nämligen att den växlar ovanligt hårt från 1:an till 2:an. Vad jag förstår (har ej provkört då jag bor lååååångt från alla bilar till salu) märks detta bara vid lugn körning, vid mer gaspådrag märks det inte. Oljan i lådan har bytts två gånger vilket lindrade problemet, men det har inte försvunnit. I övrigt ska lådan växla som den ska. Bilen är chippad med någon typ av ekonomitrim.

Är det någon som vet vad detta kan bero på och kanske hur det kan åtgärdas? Jag har lagt flera timmar på att söka i gamla trådar men inte hittat någon där samma problem beskrivs och där det fått sin förklaring.

Bilen finns som sagt relativt långt bort så det känns lite sådär att chansa på vilket fel det kan vara. Från början var jag ute efter en manuell 735 så att köpa en 750 och genast kosta på en lådrenovering/byte känns inte heller som någon höjdare. Samtidigt är det som bekant ont om fina e32 till salu och sommaren är snart över (hinner inte leta bil längre) så man börjar ju bli lite desperat...

Tack på förhand.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag kan tänka mig att glapp i kardan/diffklump/drivaxlar kan vara orsaken, eller dåliga motorkuddar

/Mats J
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Aha, det skulle ju kunna förklara varför jag inte hittat några gamla trådar. Ska kolla vad jag hittar om det. Tack för svaret!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan även vara att motorn inte går riktigt jämnt så man får ha lite extra gas för att bilen skall axa, så lastsignalen från motorstyrningen indikerar en högre motoreffekt än vad motorn i verkligheten ger, då växlar lådan lite hårdare för den tror det behövs. Så med nya stift mm så motorn går riktigt på alla cylindrar borde minska risken för detta problem.

/Mats J
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Det låter ju också som en rimlig förklaring utifrån vad jag har läst hittills. Felaktiga lastsignaler verkar ju kunna ställa till det för lådan vad jag har förstått. Är det möjligt att chippningen kan ge samma symtom tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.