AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.282

Slå till på lager-120d?

Sida 2 av 2
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Grattis! Snygg färg! Om man nu tvunget ska ha en färg så tycker jag din är den bästa! ;)
riktigt fin :D
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Visste inte att det gick att få den färgen med M-sport pkt.....Snygg !
Martin E
Grattis att du vågar bejaka en känsla av harmoni med form och funktion som jag tycker 120D ändå står för.
Detta är framtiden !!
2500 rpm vid 150 km/h i komb med ett M chassie som lockar begär.

Provade en 530 D M sport och jag trivdes inte i coupèn och den direkta känslan i chassiet fanns inte där.

Min nästa bil kommer nog bli en serie av 2:a generationen tror jag ????

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Håller med om att ettan är mycket mysigare på alla sätt än femman. Behöver man inte mer plats är den outstanding. Tack också till Urban Jungle att de lanserade SWIFT, den går in i bagaget på bredden.

/M

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Femman ser lite småfet och överviktig ut...
Länk

jämfört med ettan so är mer "med"...
Länk

/M

tegel!

Efter att ha kört en hel del i törstiga, lånade, bilar denna sommar undrar jag lite om skatten.. hur stor är vägskatten för en 120D??? Har sökt på nätet utan att hitta ett korrekt svar..
Och: kan man räkna med att klara sig på 0,50L/mil om man slaviskt följer hastighetsgränserna på vägar typ 90/100/110 ??

Ursäkta om jag "kapade" tråden lite!

Mvh

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Fordonsskatten är idag ca 2500 kr (förutsätter 177-hästarsmotorn med partikelfilter), men sänks med nya reglerna från 2011 till ca 1500 kr.

Vid lugn landsvägskörning har jag inga problem att komma ner i 0,5 L/mil. Körde exempelvis Göteborg-Stockholm tur och retur på en tank. Då låg farten oftast mellan 110 och 130. Skall man köra som snålast bör man helst ligga runt 90 km/h.

Oftast kör jag dock kortare sträckor i stan kombinerat med med en del motorväg och "inspirerad" körning på roliga småvägar :-) Då brukar jag snitta 0,6-0,7 mellan tankningarna.

Man bör tänka på att färddatorn som på de flesta bilar är en "glädjemätare". Själv har jag fört statistik mellan tankningarna och därefter kalibrerat om mätaren så att den nu visar exakt.

Tycker det gör förvånande liten ökning i förbrukning att köra inspirerat med mycket accelerationer på småvägar. Det som jag tycker påverkar förbrukningen mest är många stopp/kökörning i stadstrafik samt luftmotståndet i höga farter.
"Tycker det gör förvånande liten ökning i förbrukning att köra inspirerat med mycket accelerationer på småvägar. Det som jag tycker påverkar förbrukningen mest är många stopp/kökörning i stadstrafik samt luftmotståndet i höga farter. "

Samma här! Även stadskörning är ok, är mer korta sträckor den inte gillar (men då försöker man ta cykeln istället, eller?).
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag tycker bilen är helt grym. Har tankat två gånger, först 6,5 l/100 sedan 6,8 l/100. Mätaren visar 0,6 l/100 fel, precis som på min e61.

Kör mest i stan och runt stan. Min fru körde lite landsväg och motorväg, då ville den ha 5,1 l/100 enligt datorn, alltså 5,7 i verkligheten.

Grym kompromiss eller kanske kombination av lek, fart och ekonomi.

/M

Länk

Gamla Ettan gör riktigt bra ifrån sig i en test i tyska Auto, Motor und Sport.. kommer på en hedrande andraplats efter nya Golf GTD.. man klagar på utrymmena men gillar bilen i stort. Snabb och snål!
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Körning Norrtälje-Smögen och runt där 30 mil småvägar-Norge upp till Norefjäll-Norrtälje = 175 mil och enl mätaren 5,3/100. Legat 10 procent över laglig fart som mest. Är nöjd med detta. Toppenbil!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alpinewhite, hur gjorde du för att kalibrera mätaren?

Mvh Johan
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Man går in i servicemenyn och ändrar en parameter
Finns instruktioner på denna sida:
Länk

För att få ett bra resultat bör man ha räknat ut den verkliga förbrukningen vid ett större antal tankningar och jämfört med färddatorns medelförbrukning under exakt samma tidsperiod.

Sedan räknar man fram den nya parametern enligt följande formel:
NyParameter=GammalParameter x (KorrektFörbrukning/FärddatorsFörbrukning).

Observera att man bör vara försiktig när man är inne och ändrar i servicemenyn. Inte svårt när man lärt sig principen, men man bör ha tungan rätt i mun så man inte råkar ändra någon annan parameter.

Sedan jag kalibrerade min mätare har jag följt upp tankningarna efteråt och det har stämt perfekt, bortsett från några enstaka gånger då det diffat +/- 0.1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.