AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
45.763

Köpråd: BMW 330M E90

Sida 4 av 4
Nu har ju Roffa1 poängterat att han inte är intresserad av en 325i så även om dessa har förslagits i godmening, behövs det nog inte föreslås mer.

Roffa1, vilken 330 motor har du testat tidigare? Den äldre 258hk eller den nya 272hk? Med en viss risk för lynchning av andra så vill jag påstå att det verkar inte skilja så väldans mycket i prestanda mellan nya 325i motorn och den äldre 258hk 330 motorn. Där förstnämnda är mer ekonomisk.
StefanL gjorde ju lite mätningar på sin bil och de var ju riktigt bra värden i mina ögon.

Men som sagt är det en 330 du innerst inne vill ha så tycker jag du ska satsa på en sådan. Huvudsaken är att du är nöjd och trivs med din bil.
Roffa1 har ju tydligt angett att 300k är hans limit.. om man bygger en 325 (men som sagt, han söker en 330...) med m.sport osv hamnar man nästan direkt på 400k med lite xtra.. Tror inte en privtperson kan få så mycket mer än 10% rabatt och då är man ju långt över hans gräns..

Synd, för att få speca en egen bil måste vara kanonkul!
Jag utgick ifrån att det rörde sig om nya 330 med 272hk vs nya 325, därav min välvilliga rekomendation att överväga den nyare modellen av 325 vs den gamla 330. Har faktiskt kört båda, dock med automat på 330, och det är ingen enorm skillnad i prestanda. Att få köra senaste modellen och kunna speca den själv väger upp otroligt mycket när vi ändå pratar bil i 300-350kkr klassen.

Påstår inte att det går att hitta en fabriksny 325 för under 300k men faktum är att siffrorna på BMWs bilkonfigurator ofta ger en missvisande bild av verkligheten. De omfattar aldrig lokala kampanjer eller erbjudande, inte heller fabriksnya lagerbilar. Lägger man därutöver på värdet av fri service, vagnskada samt bättre andrahandsvärde är skillnaden marginell i sammanhanget.
Det är ganska stor skillnad fortfarande mellan nya 325-motorn och gamla 330-motorn.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Måste hålla med Clubsport. Har ägt en manuell växlad 258hk 330i och kört ett antal 3L 325i och skillnaden är i mitt tycke påtaglig.

258hk maskinen går fortrare, det både känns och syns.
Om man nu har ung 400 tusen till ett tvunget och nödvändigt nybilsköp och följande gäller:
1. Ny bil (absolut krav)
2. BMW
3. E90
4. 325 eller 330

Ja då får man välja, sniken 330 eller lite mer utr 325. Förstår inte att man måste utr sina bilar med både det ena och andra. Jag klarar mig exempelvis utan inbyggd navigator. Har en för 3 lapp som duger utmärkt, när jag behöver vägledning. Det viktiga måste väl ändå vara bilen i sig, med motor och drivlina som nr ett. Håller med chris till fullo: Huvudsaken att du själv blir nöjd.

Köper bil här och nu, för mitt eget höga nöjes skull, inte för vad någon annan tycker jag "måste ha"i utr.väg för att den skall gå att sälja en vacker dag.

Jag hör nog till den kategori som en annan skribent har svårt för.

NN/
Verdi
Jag skulle lätt ta en snålare utrustad 330 om jag skulle välja bland de alternativen.

Det enda jag "behöver" är farthållare, stereo och automatisk klimatanläggning.

Färddatorn är mest irriterande eftersom jag så lätt blir besatt av förbrukning, medelhastighet osv.

Regnsensor, ljussensor, automatiskt avbländande innerbackspegel och pdc är för mig mer eller mindre onödigt.

Inbyggd navigator? Nej tack. Använder nästan aldrig navigator och när jag gör det så använder jag hellre min TomTom som förmodligen är överlägsen den inbyggda ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.