AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.269

Bmw 318i e36 -92, besiktnings- och motorproblem

w3
6
w3stman
328i Touring -95
Tjena! Jag har lite problem som måste lösas med min bil. Senaste besiktning så fick jag 2 Bra Att Veta. Det var:

- Krängningshämmare, stag fram höger, glappt.
- Länkarmslagring, bak, båda sidor, främre, glappa.

Sen har bilen också följande brister:

- Kamrem har gått cirka 7000 mil
- Rassel när koppling är nedtryckt, urtrampningslager?
- Regnvatten golv höger bak

Regnvattnet, vanligt fel? Och vad är största sannolikhet mitt kopplingsproblem?

Sen också, vad går att byta själv om man inte är helt okunnig? Vad kostar prylarna? Vad skulle det kosta ungefär att lämna in och byta varje del på en firma?

Mvh Johan

BFO
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Tråkigt svar kanske men ring runt till just firmorna så får du veta vad det kostar. Det varierar från ställe till ställe beroende på timdebitering och om du ska ha original eller piratdelar.
w3
6
w3stman
328i Touring -95
Okej, jo dock tänkte jag mig ungefärligt hur svåra ingrepp det rör sig om och där hur många timmar det tar. Sen också ungefärligt vad delarna kostar och om någon testat liknande ingrepp ;) Men tack endå, ska ringa runt lite nästa vecka tänkte jag :)

BFO
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Hej! Jag bytte kamrem på min 318 med M40 motor förra året på en icke märkesverkstad för 3000kr inkl spännrullar. Har kamremmen gått 7000 mil bör du nog byta snarast, BMW har sänkt intervallen till 4000 mil på M40-motorn.

Lycka till!

Min bil: Länk
Lite offtopic. fattar inte att den bara är garanterad att hålla 4000 mil? Volvos håller 12000.... Vad är det som skiljer?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Kvalitén skulle jag tro. Det finns ju en anledning till att man sänker. Opel remmar fram till ca '03 var skräp och gick ofta sönder vilket resulterade i 6.000mils intervall. Min polare som är Fiat älskare körde två haverier på Fiat Coupe Turbo eller vad den heter och han själv var faktiskt anledningen till att Fiat sänkte intervallen till 4.000mil.

Jag har alltid kört Honda förut och på mina drygta 10 stycken Hondor så har jag bytt kamrem en gång. Trist att stora märken som BMW då inte kan göra saker som håller bättre för jag utgår ifrån att man inte har 4.000mil intervall bara för skojs skull? Fast jag kan ju ha fel, det vore inte första gången (:
w3
6
w3stman
328i Touring -95
Tack för bra svar Holger. Jo Den byttes senast vid 17800 tror jag, nu har den gått ganska precis 25000 så känns som ett byte vore bra nu.

Dock det jag är mest oroad för är kopplingen och vattnet vid baksätet..

BFO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.