|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha sonderat terrängen, scannat nätet, dammsugit dom lokala bilfirmorna och testkört ett stort antal olika bilmärken och modeller så har jag fastnat för BMW 5-serien. (E60/E61) Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa en välutrustad sådan när jag hittar detta på nätet: Länk Det är alltså en ny 5-serie på väg, och den kommer snart... När en modell uppdateras är det ju oundvikligt att föregångaren sjunker som en gråsten i pris. Därför undrar jag om det verkligen är vettigt att köpa en 5-serie idag, eller om man ska vänta ett halvår eller så? Chansen är ju väldigt stor att man våren 2010 får en betydligt nyare E60 med färre mil för samma pengar än vad man får idag. Sedan undrar jag vilken motor man ska välja? En bekant har en 535d som han är fantastiskt nöjd med, och jag har provat en ny 520d som jag blev mycket imponerad av. Sen finns ju ett flertal dieselmotorer däremellan, samt en uppsjö av bensinmotorer. Hur mycket skiljer det mellan 520d-motorerna av 2005 års modell och dagens 520? Är dom jämförbara eller skiljer det sig avsevärt? Jag har läst att flera har haft riktigt otrevliga problem med spjäll på 530d som åkt ner i cylindrarna och orsakat totalhaveri. Ska man undvika den motorn? Hur är bensinmotorerna? Jag prioriterar ekonomi och komfort framför acceleration och toppfart. -Bensin eller diesel? -Vilken motor? Jag har en budget på max 200.000:- att lägga på en bil, och den bilen ska jag ha kvar länge så det är jätteviktigt att det blir rätt. Vad bör jag leta efter? Och, vad får jag för mina pengar? | |
|
Allt beror på hur mycket man kör om man skall ha diesel eller inte . Kör personligen för lite för en diesel annars så är det en kanon motor komfort får man oavsett bensin eller diesel känn dig för Vår bensinare dricker runt litern vid blandad körning Pris bilden det är som du säger att gamla modellerna sjunker med nya modeller men det är inte förrän det kommer beg.av den nya modellen på marknaden och det lär dröja Hoppas att det var lite hjälp på vägen Ha de T |
|
| Jag skulle satsa på en 525 det rätt så lagom men sen beror det på hur mycket du kör kör du mycket så brukar diesel vara det rätta valet det ha hänt att vissa av de totalras men sen finns det vissa som rullat ganska bra köper du en som har rullat under 10´mil så täcker försäkringen om det skulle hända något jag skulle satsa på en nyare e60 för att man slipper barnsjukdomarna men man brukar också förlora på värdeminskningen ju dyrare bilen är men det är ju du vet hur din ekonomi är så lycka till. | |
|
Ok. Men ungefär var går brytpunkten mellan när det är lönsamt att köra diesel istället för bensin? Och, vad är det som skiljer på 520d-motorn från 2005 och den nya 520d-motorn som finns idag? Jag provade en helt ny 520d igår och blev riktigt förälskad i den motorn, snål men ändå förvånansvärt pigg. Om jag skulle köpa en 520d från 05-06 med gamla motorn, skulle jag bli besviken då om jag jämförde den med bilen jag körde igår? |
|
|
Hej, du har en skillnad på ca 4500:- i vägskatt. Brytpunkten borde i runda slängar hamna mellan 1500-2000mil/år. Du kan se skillnaderna i förbrukning och effekt i Modellguiden, till vänster. Det gjordes även endel andra förändringar i samband med faceliften. Då bla mer påkostad inredning, elektrikt servo, start/stopp funktion osv... Om du söker i forumet hittar du säkert en hel del om detta. Lycka till med val av bil! Mvh Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.