AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.796

Öppet luftfilter på 525 -05?

ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Jag skulle väldigt gärna vilja höra motorn lite mer i min 525ia -05, är det någon här som har monterat öppet luftfilter? Ger det någon skönsång och trivs motorn med ett sånt, det är 218HK-motorn.

/Maxax

axelsson
du får ju ett högre insugsljud och lite mer basigare motor ljud. mer än så vet jag inte! :S
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Ett öppet sportfilter tar in mer smuts-partiklar i motorn vilket i längden "blästrar" motorn på insidan.. Speciellt vintertid.
Effektökningen är obefintlig. En modern motor tar redan in all luft den behöver genom orginalfilter i box. Om du vill ha högre effekt måste andra delar bytas/modifieras t.ex insug, topplock, kammar, kolvar, cyl-volym etc.
Bättre att satsa på ett panel-sportluftfilter som ersätter orginalfilter i boxen.
Mindre mek och ger ett lite råare flås-ljud=)

Ex: Länk
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Jag är absolut inte ute efter mer effekt, jag vill bara höra motorn lite mer.

Jag bytte ut originalfiltret mot ett "panel"filter på min 523:a för 10000 mil sedan, någon ljudskillnad kan jag inte höra, det sitter ju ändå instängt i samma burk med insugskanal ut i fronten.

Varför skulle ett "panel"filter vara bättre än ett koniskt sportfilter? Det är ju samma material i filtret.

/Maxax

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Ok, på bilar jag bytt till sport panelfilter på har iaf jag hört skillnad, men det kanske är lite olika beroende på modell? Min egen erfarenhet är att det ger ett något "högre" insugsljud, om än litet i vissa fall.
Ett sportfilter i orginalluftburk sitter betydligt mer skyddat i motorrummet än ett öppet. Boxen i sig skyddar filtret emot den smuts som letar sig in motorrummet. Visst tar ett panelfilter in skit det också men inte alls lika mycket som ett öppet.
Det finns mycket information att söka på forumet om det här. Många som
bytt till ett öppet filter har dessutom fått problem med luftmassemätaren.

Visst, ett öppet filter låter säkert härligt på din motor, men jag vet inte om jag hade vågat montera ett sådant när man vet hur stor skada det kan ge.
Jag antar att du använder 525:an som bruksbil och då är det ju inte roligt om det händer något.

Om det däremot handlar om en bil som man kanske har som busbil/banbil (leksak) som inte brukas så mycket på ett år så hade man kunnat köra med öppet filter,, men en bruksbil som brukas året om - nja...

Skönsång?: Ja, troligtvis.
Trivs motorn med det?: Nej, garanterat inte i längden.

Ett alternativ kanske kan vara sportavgassystem? Ger en betydlig bättre skönsång med ett bra sportsystem i rostfritt.
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Ja, ett sportavgassystem vore det bästa, det håller jag med om. Men jag tycker det är för mycket pengar att lägga ut för att få höra motorn.

Jag monterade öppet koniskt när jag hade en 525 E34:a, men den hade ju redan ett ganska mulligt avgasljud original, det blir väl inte riktigt samma sak på E61:an där avgasljudet är alldeles för ljuddämpat.

Jag får väl helt enkelt leva med att dämpat motorljud. Det kanske blir bättre när jag bytt bort de punkteringsfria däcken så jag kan höra något annat än ylandet från dem.

/Maxax

Hållborra luftfilterboxen så tar du bort en del av den dämpade effekten den har på ljudet och får ett "mulligare" motorljud! :-)
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Blir det inte lite samma problem som med ett öppet då, att det kommer in mera smuts alltså?

/Maxax

Det kan väl bli så att filtret får ett lite tuffare liv men det kommer knappast in mer smuts i motorn. Man kan ju byta filtret lite oftare om man är orolig.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Borrning är i och för sig bevisat att det ger mer insugsljud.
Men vill man egentligen borra hål i luftburken på en 525 -05?? Känns lite "bonnemek" om ni ursäktar uttycket.
Tänk på att bilen kanske ska säljas en dag..
Och ska man borra "osynligt" blir det ju att borra på undersidan och där blir det rejält smutsigt.
Detta är helt individuellt hur man ställer sig till borrning men jag personligen hade inte gjort det på en såpass ny bil. Hade inte ens gjort det på en gammal bil.

"Maxax" Om du absolut vill ha mer ljud men sportavgas känns för dyrt är nog öppet filter det enda. Man kan bygga bort en del smutsintrång genom att avskärma filtret men det kan också bli rätt dyrt i slutändan.
Alternativt prova ett panelfilter iaf. Ok, det gav ingen skillnad ljudmässigt på din e39 men det betyder ju inte att det blir samma på din e61..? Kanske att det fungerar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.