|
|
|
|---|---|
|
Såg ett inlägg i Top Gear där Jeremy Clarkson demonstrerade vridet i en Corvette Z06 genom att starta på femman (!) och accelerera upp till varvstoppet. Med tanke på att en 335i eller en 330d ju också har hyfsat med vrid borde ju detta vara möjligt i dessa bilar också. Är det någon som har provat? | |
|
Att starta på 4:an eller 5:an borde ju gå på vilken bil som hellst, beroende på hur mkt man slirar på kopplingen? Har själv startat på 4:an utan större problem men någon acceleration att prata om har man ju som inte från början. :P |
|
| Extreme: Startar du på fyran i en Volvo 740 trots och den INTE dör, oavsett kopplingsvåld så får du vad som helst :) | |
|
Dani_ Jag vill ha en SPLITT NY M5 av dig tack!!! Jag har startat i 5ans växel med en 86 år volvo 360 sedan. Den är vad jag vet klenare än en 740. Jag kan PM a dig om leveransadress till min nya M5a :D Lägger ut min 330 på blocket direkt, fan va NICE!!! |
|
|
jag skulle starta på 2an en gång med min 328i och på nått konstigt vis fick jag i 4:an. men den gled iväg lätt med lite slir på kopplingen i 3-4sec. BMW ownz |
|
| Mackan: Haha 360 är väl ändå en "remjohan" eller? Det räcker ju att lägga i tvåan på en 740 så hackar och hoppar den som den ska självdö vilken millisekund som helst, så njae än får du ingen M5 :) | |
|
Hm är ju bara att göra en "kärringstart" Varva 5000rpm å sedan slira på kopplingen till dess de bär iväg. Så nog går det med en 740 också om man vill. |
|
|
Dani_ jag vet inte vad en "remjohan" är, men faktum ä'r att volvo tillverkat en bil som heter 360 och det gick finfint att lägga i 5an och slira lite, sen gjorde den 0 - "så mycket vi vågade" på en liten väg. Min bil är praktiskt taget såld nu, så jag 'r ivrig på min M5 !!! :D:D |
|
| Haha, en remjohan är en sån där variabel låda utan några "riktiga" växlar dvs Volvo 360 går lika fort framåt som bakåt. Eller man kanske ska säga lika långsamt :D | |
| Volvo 360 finns även med en vanlig manuell växellåda. | |
|
Volvo 360 fanns inte alls som variomatic den hette Daf 66 och Volvo 340.360 hade både riktig motor (ex b19)o vxllåda och GLT modellen var det riktig bra flås i. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Jag har läst en test i en engelsk tidning från 70-talet där man med en Jaguar E-type V-12 gör 0-170 km/h på fyran......UTAN ATT ANVÄNDA KOPPLINGEN. Är inte säker på tiden men tror det var runt 30 sekunder. Bara att lägga i fyran, parkera vänsterfoten, vrida om startnyckeln och gasa :D Bert-Ola BmwCS #2423 |
| OK då, ursäkta min okunskap om Volvo. Kom och hämta M5.an närhelst du önskar (: | |
| Bilen i fråga är och var självklart manuell, jag och polaren testade den en hel del vid 18 års ålder och nytaget körkort. Stackars polarens gamla faster som ägt bilen sedan den var ny, men hon märkte nog inte mycket. Hon satte på sig "läsglasögonen" när det blev mörkt för att se vägen bättre. Brrr, farligt! | |
| Hehe, jag minns en polare som skulle fula sig med sin gamla Saab 9000 2,3 S, "Gråvargen" även kallad för ca 9år sedan. Han startade på femman i uppförsbacke med varvstoppet i botten och sen upp med kopplingen! Haha Jag har aldrig sett så mycket kopplingsrök någonsin! Hela kvarteret låg i en dimma som slaget vid Lutzen! Men biljäveln orkade till slut upp för backen som var ca 100m lång i 7-10km/h Haha... Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.