AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.727

Frågor angående olja M20b25 e30

Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Tjena. Tänkte byta olja i växellådan och diffen på min bmw 320(325)-89

Vad ska man använda sig av för olja?!

Jag har lite olja hemma från biltema redan.

Tänkte använda denna till diffen - 36-2744 @ www.biltema.se

och sen köpte jag fel olja för ett bra tag sen undrar nu om den går att använda till min växellåda till bmwn. artnr "36-341"

Tacksam för svar:)

Tuffa pojkar åker stumt!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Biltemas ATF olja 36-341 är precis den rätta för din växellåda. Har precis hällt i denna i min växellåda till min 323i -85 (Getrag 260/5 låda).

Det finns dock dyrare alternativ såsom Castrol TQ DXIII - det är den du får när du köper hos BMW. Jag köpte någorlunda billigt några liter på Micro (när de fanns) till min 535i -89.

Biltemas delsyntetiska ATF olja 36-341 fungerar dock alldeles utmärkt. Bättre att byta lite oftare med lite billigare olja än att inte byta alls. Du kommer nog att mötas av en ganska äcklig olja och en hel del fina metallspån på magneten som sitter på dräneringspluggen.
Denna delsyntetiska ATF olja 36-341 verkar ha genomgått en del kvalitetstester och verkar således lämplig att använda. Rekommenderar 36-341 framför den något billigare 36-340 (en mineralolja som verkar ha få/inga kvalitetstester - den verkade dock vara slut i Malmö när jag var där för några dar sen).

Vilken typ av diff har du? Öppen eller bromsad?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du en öppen differential så kommer Biltema 36-2744 fungera fint. Det är en API GL-5 olja och med rätt viskositet.

Häll däremot inte i en API GL-5 olja i växellådan. API GL-5 oljan är utvecklad för bland annat hypoidskurna drev. Hypoidskurna drev (som sitter i din differential) kräver mer EP (Extreme Pressure) tillsatser i oljan än vad tex helicalskurna drev (som sitter i din växellåda) behöver. Därför innehåller just en API GL-5 olja nästan dubbelt så mycket EP tillsatser än en API GL-4 olja.

Varför är det viktigt att veta detta då? EP tillsatser finns i både "mekanisk" och "kemisk" form men jag skulle gissa de kemiska är de som används mest. Kemiska EP tillsatser är tyvärr oftast aggresiva mot gulmetaller (mässing,koppar,brons) vilket inte är bra då synkringarna i våra Getrag lådor är gjorda av just gulmetaller. Häller du i en API GL-5 olja är det stor risk att oljan börjar reagera kemiskt med gulmetallen i synkringarna och de slits ut i förtid.

Har du en dog-ring låda är det ju inga problem och då är det en fördel att köra med en API GL-5 olja istället.
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Har faktist ingen aning vad jag har för diff.

Går det att ta reda på enkelt? Förutom att burna :D

Han "diffar" (driver på bägge) ibland! Men inte alltid om man säger så.

Borde la vara en öppen?
Bilen är en 320 i grund i botten med 320 bakaxel. (2Dörras 89a)

Fast man vet ju inte riktigt, det är massa utrustning på den såsom eltaklucka osv.

Tuffa pojkar åker stumt!
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Tack föresten bmw-slangen :) nu ska jag bara åka o köpa lite insexhylsor och sen byta i växellåda =) tackar tackar.

Tuffa pojkar åker stumt!
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Vet du föresten vad det är för storlek på den insex man behöver till både diff o växellåda? både pyfyllning och plugg?

Tuffa pojkar åker stumt!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bytte i växellådan för bara någon dag sen och jag är ganska säker på att det är 17 mm insex för växellådan (både fyllnad och dränering).

Såhär såg det förresten ut när jag bytte på olja i min Getrag 260/6 låda.
Länk

Det är fullt möjligt att din bil utrustades med en bromsad diff - upptäckte (efter några år i min ägo) till min glädje att min 325i är utrustad med bromsad diff.

Har du chassinummer (7 siffror) på bilen?

För diffen vet jag tyvärr inte vilket storlek det är.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Biltema flaskorna har ju inte sådan böjlig plastslang på sina flaskor som Castrol har så jag köpte en vanlig bensinpump för bränsleslang (25-6961) och lite genomskinlig slang och pumpar i ATF oljan i växellådan. Fungerar klockrent!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Didde : Har chassinummret (7 siffror) till bilen? Isåfall går det att ta reda på omden var (från fabrik) utrustad med bromsad diff eller normal (sen kan ju det ha bytts därefter). Men kan vara kul att ta reda på.

Annars är det bara att lyfta upp ena bakhjulet (ur med växel och lossa handbromsen men sätt gärna en stoppkloss framför framhjulet diagonalt mot det bakhjul du ska lyfta upp), prova sedan att snurra på hjulet. Kan du snurra på det utan större problem har du en obromsad diff.
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Ok vart ser man chassinummret? Fick ingen instruktionsbok med!:(

Vad hade du för 17 hylsa och vart köpte du den?

Köpte en på biltema men den var ju lång som fan behöver ta ner hela avgassystemet för o lossa påfyllingspluggen! Blir galen :) Så väntar o ser om man kan köpa en kortare hylsa nånstans!

Tuffa pojkar åker stumt!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Chassinummret sitter lite överallt :-)

Dels nedanför vindrutetorkarna men det lättaste stället på E30 bilarna är i motorutrymmet längst framtill höger. Se bild.
Länk

Hmm, vad hade jag för hylsa? Är ganska säker på att det var en vanlig 3/8" hylsa (dock lite kortare än vad Biltema har) och ett vanligt spärrhandtag. Men jag kan inte komma ihåg om avgassystemet var redan monterat eller inte när jag gjorde det... Jag tror faktiskt jag hade hela avgassystemet liggandes på golvet (har inget minne av att något var i vägen).

Kan ta mig en titt imorrn - men oavsett så verkar det som du behöver en kortare hylsa, finns speciella sådana som du tex trär en ringnyckel runt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.