|
|
|
|---|---|
Scheckheft |
Hej Vid diskutera just på ett tyskt forum huruvida de gula skyltarna är tillåtna vid import till Sverige. Enligt denna sida är det ok: Länk Nya regler som jag missat? Ingen direkt info finns på Transportstyrelsen hemsida. Så- vad gäller? Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
Det verkar finnas både "Kurzzeitversicherungskarte" som är den normala gula samt en som heter "Kurzzeitversicherungskarte EU" vilket jag aldrig hört förut Denna med tillägget EU skall tydligen gälla i hela EU såvida innehavaren är bosatt i ett EU-land Någon som sett denna skylt och testat den ? |
|
Scheckheft |
Exakt, och det är försäkringsbeviset för EU som är intressant i kombination med de gula skyltarna, sk Kurzzeitkennzeichen. Tror att jag ska kontakta Transportstyrelsen för mer info. Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
Jag har för mig att de inte gäller genom Danmark men att de alltid har gällt i Sverige?? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
Scheckheft |
nej, tidigare gällde de gula skyltarna endast Tyskland tillsammans med en giltig försäkring. Frågan är om jag som svensk kan åka med dessa skyltar tillsammans med det nya försäkringsbeviset eller om detta gäller endast tyska medborgare. Och vad säger egentligen danskarna? Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
Det krävs väl en tysk bostadsadress och leg för att kunna köpa de gula skyltarna Bilhandlare har gjort detta för mig tidigare några gånger men då står skyltar/bil därmed på hans firma och det kan skapa problem vid en olycka eller ett trafikbrott. Dessutom är det till den ägaren eventuella fortkörningsböter i fartkameror skickas vilket kan bli riktigt krångligt. |
|
|
håhå... Jag åkte för några veckor sedan ner till tyskland och hittade min bil hos Autohus. Försäljaren garanterade att den gula skylten som jag köpte även var laglig i danmark vilken monterades på. Glad i hågen for jag mot Puttgarden och tog färjan över till Rödby. Passerade gränskontroll och genom hela danmark utan att bli stoppad. Hade jag tur, eller körde jag helt lagligt ?? Hursomhelst så blev det iaf en BMW 525d Touring 2007. Matthew |
|
|
Jag blev stoppad med de gula mem det var för några år sedan Den danska polisen i Rödby sa attde röda skyltarna innehåller även en vägskatt och är därför dyrare De gula inkluderar e j en vägskatt och därför olagliga i Danmark Dom var dock justa och körde mig till polisstationen i staden ett par mil norr om Rödby där jag, enbart med betalning i danska kontanter, fick köpa danska korttidsskyltar för 150 DKK som var utprintade i en laserskrivare på ett A4 med klisterpapper som sedan polisen kollade att jag klistrade på över de gula skyltarna inna jag fick åka vidare genom danmark På färjan sedan tog jag av dom och körde på gula skyltar genom sverige hem |
|
|
körde på gula skyltar förra veckan genom danmark och sverige - gick bra ..:) Hade det gröna EU trafikförsäkringsbeviset.. det kändes tryggt iaf. |
|
|
Ringde precis till transportstryrelsen då jag inte kunde hitta info om detta på deras hemsida. De sa att bara röda skyltar gäller fortfarande. Jag ska hämta mina bil på måndag och ska då begära röda skyltar. Jag har inte råd att åka nått annat än BMW |
|
| Fick gula plåtar på min när jag hämtade den. Blev stoppad i sverige, och han förklara för mig att dom plåtarna bara är giltliga i tyskland och mumlade om något med vägskatt. | |
|
Ok Tobba, men när var detta, var det nyligen du blev stoppad? Vad hände, fick du böter? Var det de nya EU skyltarna och hade du det gröna trafikförsäkringsbeviset med dig som nämndes här ovan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.