AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
862

Får inte upp bakluckan E32, hjälp!

Hej!

Jag har hamnat riktigt i klistrat nu när vi ska dra iväg på semester. Nu behöver man ju bagaget mer än någonsin. Till saken.

Har haft bekymmer med centrallåset för några månader sedan. Felet var då att bakluckan inte låstes upp, gick dock att låsa upp med nyckel. Då justerade jag elmotorn som sitter i bak en aning. Sen har upplåsningen av luckan via centrallåset fungerat felfritt tills nu i veckan.

Nu var problemet istället att, när man låste upp, så låste bilen sig själv i samma ögonblick (dörrar+baklucka). Så man fick göra runt 10 upplåsningsförsök för att komma in i bilen.

Detta fenomen uppstod under justeringen av elmotorn, när man justerade för mycket åt ett håll. Det var liksom väldigt känsligt. För mycket åt ena hållet gjorde att bakluckan inte reagerade på centrallåsningen, för mycket åt andra hållet blev fenomenet att den låste omedelbart efter ett upplåsningsförsök. Men jag lyckades då (för några månader sedan) hitta ett mellanläge så att det synkroniserade med dörrarna samtidigt som luckan låstes upp.

Nu i veckan blev detta bekanta fenomen (svårigheter att låsa upp)
ett verkligt problem. Jaha tänkte jag, jag får väl justera i bak igen och försöka hitta ett bra läge som fungerar.

Detta fick jag stora problem med, det bara höll på att krångla. Men det gick ändå att låsa upp bakluckan med nyckel när det dummade sig, så att jag kunde pröva ett nytt läge på elmotorn. Utan resultat, efter många justeringar åt höger och vänster, tänkte jag att nu justerar jag den i bott åt det slaka hållet och ser vad som händer.

Jag stängde luckan och nu får jag inte upp den! Man ser på tryckknappen att något har hamnat fel eller liknande, för den är inte så långt ut som den ska va.

Själv har jag slut på idèer. Har prövat det mesta tycker jag själv.

*(obs det finns ingen elektrisk öppning av luckan med en knapp i kupèn, utan tryckknappen i bak är helt mekanisk)

*(det går heller inte att ta sig in via baksätet, sitter heltäckande plåt)

Bilen är en 740 -93.

Mycket tacksam för hjälp!!! /Magnus

Is
468
Ismo
735iA -87
Om du blir tvungen att använda nyckeln i skufflåset så ta med dig extra nyckel också.

Min E32 låser fast nyckeln i låset varje gång nu för tiden och måste låsa bilen i förrardörren för att kunna få ut nyckeln ur skufflåset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.