AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.298

328i, kylsystemet exploderat. Köra utan vätska?

ex
20
extemp
328i e46 -99
Hej!

Något märklig har hänt i måndags, när jag tvättade bilen.

Det var en halvsolig dag, typ 20C i luften. Motorn var på tomgång och jag höll på att dammsuga och tvätta bilen. Det har gått runt 20min på tomgång, sedan hörde jag ett klick, vände mig till bilen, men allt var normalt -- det var juh på öppet terräng -- "det var inte från bilen", tänkte jag och fortsatt med rengörning. Efter 5-10 sekunder så exploderade nåt kraftigt bakom ryggen -- rusar till bilen och stänger av motorn. Vit ånga stiger upp underifrån huven. All kylvätska har runnit ut. Sedan kör jag ca 700m till garaget, då stiger motortemp. något över normalläge. Stanger av motorn och går hem för att ringa till verkstan..

Idag ringer en kille från verkstan och säger typ:

"Jaa, vi vet inte vad som hände eller hur det kunde gå till, men det har exploderat kraftigt i kylsystemet, så att kylaren har böjt sig, och alla andra detaljer är i småbitar. Hela kylsystemet måste bytas.. Och priset ligger runt 14000 SEK, men kan bli dyrare."

Fråga #1: hur *@#&?%! kunde ALLT explodera?

Jag skulle väl förstå om ex-kärl har exploderat, att slangen har pajat nånstans. Men hur kunde ALLT sprängt sig?.. Kan det finnas förklaringar. Det verkar att även de på verkstan har en likadan fråga.

Fråga #2: 14.000 sek för byte av kylsystemet? Verkat det rimligt?

Var på Mekonomen idag: kylare 2600 SEK, termostat 600 SEK, vattenpump 750 SEK, ex-kärl ca 500-700 SEK + slangar. Allt hamnar på ca 5000 SEK. Ska dem ta 9000 SEK för arbetet? Jag SKA begära en kalkyl på reparation, men 14.000 SEK verkar vara lite för högt.

Fråga #3: Just nu är jag i Stockholm, men bor egentligen i Trollhättan och där kan har jag allt för att utföra reparbetet själv (med hjälp av kunniga vänner). Om jag nu kör ditt på kvällen, och håller 90-100kmh, bör det inte räcka att hålla motortemp. i rimliga gränser?

Eller är det dumt att även tänka göra det? Min polare jag kört hans Merca utan kylvätska från Trollhättan till STHLM och tillbaka, höll 90-100kmh inget hände.

STOR tack på era svar!

MVH, Alexander
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
På något sett har den väl blivit så varm att trycket i systemet blev så pass högt att grejerna inte palla längre..
Vad det kan ha berott på är ju rätt svårt att säga..kan ju tex haft en lite dålig termostat som inte palla att stå på tomgång så länge.
Eftersom du nu inte va i bilen nåt på ett tag såg du ju inte om tempen va normal eller inte enligt mätaren...jag tycker det är svårt att peka på nåt sådär iaf.
Men varför låta bilen stå på tomgång så länge när du håller på och tvättar den? låter ju inte nödvändigt någonstans.

14000:- låter lite i överkant,men det är ett jobb som tar ett tag att fixa.
Kolla med några andra verkstäder då? fast under 10k kommer du nog inte.

Vad det gäller din resa från sthlm-trollhättan,måste man ens svara på den?!
ex
20
extemp
328i e46 -99
Ja, det är svårt om inte omöjligt att säga vad som var felet, OM ALLT har sprägt sig. Men skulle då inte bara t ex termostaten exploderat. Enligt min uppfattning skulle det varit frågan om nåt enskild grej, inte om HELA kylsystemet.

"Men varför låta bilen stå på tomgång så länge när du håller på och tvättar den?"

Jag höll på dammsuga allt med 12V-sugaren, som sagt. Ska nu alla bilar i köer explodera?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
någonstans i instruktionsboken står det att man ska varva ur motorn ca 4500-5500rpm om den gått mycket på tomgång eller låga varv i stadsmiljö för den blir sur annars. har min på tyska. så jag vet inte exakt. någon på forumet skrev de till mig i ett inlägg.

och angående alla kylkomponenter.. så tvivlar jag starkt på att allt pajat. den svagaste länken ger sig först.. men att andra komponenter kan vara skadade/slitna sedan innan kan jag förstå.

vore jag i din sits hade jag nog frågat om tipps här på forumet ang skruvning, bogserat bilen till lämpligt ställe och monterat ner allt med nån polare och kollat efter vad som pajat. eftersom du är ganska haj själv säger du? jag litar inte alltid på verkstäderna ;P speciellt inte när de har med nått folk ofta inte har koll på så kanske de luras lite? :P

BMW ownz
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min kylare sprängdes på min E46'a också. Inte lika dramatiskt men nästan.

Länk
Ekin
varför inte bogsera bilen?
du ställer nog till med mera elände om du kör utan vätska..
jag har väldigt svårt att tro att de skulle lyckas. och även om det skulle så är det värt risken??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.