|
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Jag hade ute den gröna E38an på annons - bara sådär slumpmässigt impulsartat. Kanske borde jag behållt den då den var sjuuuukt fin. Köpte helt nya faceliftlampor till den(5000kr med nya lamphållare), nya däck och service för tiotusentals kronor. Men ibland får man ett infall att välja sälja och då blir det så. Jag satte först ut den för 75.000kr obesiktigad. Sen gick jag och besiktigade den utan problem och sänkte priset till 70.000kr - för ingen verkade ju ringa.... Sen kom samtalen, ja jääävlar vad de ringde mig från alla hörn runt om i Europa kändes det som. Fick en del utlandssamtal faktiskt. Det slutade med att en härifrån Helsingborg köpte den för 77.000kr nu precis för nån timme sen. Kanske hade jag kunnat få mer, men det kan kvitta nu ju. De som blev snopna på affären som hade lagt lägre bud förstår jag att de nog inte blev glada, men vad gör man när man blir erbjuden mer pengar för en bil man köpte för 100.000kr för 3 år sen? Bara de senaste 3 månaderna hade plöjt ner 21.000kr i bilen så han gjorde en kalasaffär som köpte den verkligen. Med detta vill jag säga att har man grejjerna i skick kanske man till o med får mer än man ville ha för den. Aldrig förr har det "prutats uppåt" på nåt jag sålt, så det var lite kul denna gången. =) |
|
Ojdå! Grattis!:) Kan gissa att den hade fullstämplad servicebok. Min 740 går inte att sälja för 59 000:- :/ |
|
|
Kul att höra och grattis till försäljningen, det får att få bra betalt för riktigt fina E38 i entusiastskick, vilket jag flera gånger hävdat inför döva öron på självutnämnada värderingsexperter på detta forum. Jag fick själv erfara samma sak vid försäljningen av denna Länk för ett års sen som gick iväg på ett par dagar, dock till ngt lägre pris än din bil. Det är ju skillnad på bil och bil när de är 10 år gamla, och din gröna E38 såg enormt fräsch ut. BMW CS #5139 |
|
|
Grattis till försäljningen! Jag kopplade aldrig att det var din gröna E38 på PowerBörsen eftersom det stod 735 i annonsen, fast jag tyckte mig se ett 740-emblem på bakluckan. Hur blev det med faceliftstrålkastarna? 5000 kr inklusive lamphållare låter billigt om det är xenon. Vore kul att se bilder om du har. Alltid trevligt att bilarna går att sälja för högre belopp än väntat. Det är nog ingen omöjlighet att få närmare 50.000 kr för min 740. Hoppas vi ses på Knutstorp som förra året. BMW CS #1812 |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Det var en 735 - efter myyycket om&men samt bänkning. Den historien drar jag nästa gång... Jo, bilen var verkligen enormt fräsch och det gör faktitskt lite ont i mig att sälja en sådan otroligt fin bil. Den gick så fint med de nya däcken på samt hjulinställningen att nyaste F01 jag provkörde inte kändes speciell alls för att vara 12 år yngre. Förlåt om det inte framgick, men det var baklampor som jag köpte - helt kompletta med 12 nya lamphållare. År 2007 kostade samma sats(utan lamphållare) 3.600kr och då väntade jag för att jag tyckte det var egentligen rätt mycket pengar. Tji, där fick jag kasta upp med ytterligare 1400kr ungefär. Men bilen blev vansinnigt snygg dessa sista dagar. Jag har fotat den till förbannelse för de jag lämnar efter mig ska veta att jag ägt en sådan fin bil =) Jag vill ha min 750 E38 i likvärdigt skick nu känner jag men tittar lite på kostnaderna och tänker - liksom sist - att jag kan vänta lite. Efter lackförseglingen på den gröna så kom det fram inte mindre än 3 personer innan jag sålde den 2 dagar senare bara för att tala om hur otroligt fin den bilen var. *snart ångrar jag mig ju* Min E38 jag har kvar nu behöver betydligt mer vård än den gröna. Min har bulor och repor i lacken som inte den gröna hade samt original 16" fälgar. Jag väger mellan Alpina 20" eller de 18" jag hade på den gröna: M37 James Bond. För med Bridgestone RE050 runt om så blev bilen fantastisk. ALLA vibrationer försvann på den gröna och jag testade heeela registret. Jag kommer till Knutstorp med båda mina 750ior den 2 augusti är tanken. Fyller år den 1e så den dagen är redan bokad till annat skoj. Eventuellt ska jag försöka få med min gamla E23 735 -83 dit med. Jag bjöd även in nya ägaren på den gröna att komma dit och fika med mig - hoppas kan man alltid. En del av mig saknar en ny E38 att ha som bruksbil men vilken ny bil det blir har jag ännu inte bestämt mig. 750iorna rullar bara 100-200mil per år och laddar sina megabatteri under resten av tiden i mitt garage. Tragiskt nog så borde de köras och upplevas mer än att bara gömma sig under täcket i garaget, men en annan del av mig vill spara dem för evigt helst...... kan man inte både ha kakan och äta upp den? Godnatt! |
|
Ångrar dig? Jamen du har ju en E38 kvar?? ;) Jag sålde ju oxo min E38, en svart 740 som är sänkt och med 20 tums Breyton Spirit fälgar, nya lyktor både fram och bak och andra ljuddämpare bak med mer V8-ljud... ... jag fick 78000 för min, men jag saknade den så mycket så jag köpte tillbaks den en månad senare! (borde väl ha huvudet undersökt egentligen) Jag har min SL nu, mitt på sommaren, men när det börjar bli svalare tar jag fram E38:an ett par månader innan det blir vinter. Keep on rocking! :) |
|
Gemini__ |
Bra betalt, men å andra sidan var den nog väl värd sina pengar. Ser otroligt fin ut på bilderna, hoppas du inte ångrar dig. ;-) Men du har som sagt några fler fina vagnar kvar i din ägo. |
|
Jag tycker eg. det är billigt för en sån bil. Bara nya fälgarna och däcken är en affär på ca 20, friktionsvinterdäck på 18-tums Rondell 58 är 14 tusen till. Sen en bil i jäkligt gott skick, med MYCKET utrustning till det. Felfri blanksvart lack med konturstolar i gråviolett skinn (ej dom vanliga "dasslocken" :) och matt myrtenträ. Den är inte ny, finns ett par (små) rostblåsor i hjulhuskanterna, och bromsskivorna fram behöver snart bytas. Jag vet att vissa tycker att alla E38 ska kosta 25-30 tusen. Jag önskar lycka till, men det troliga är att man får en sliten och snålt utrustad vagn med tråkiga fälgar och repig lack, eller en big mac-meny med leksaksbil för dom pengarna... ;) Det beror på vad man tycker att man själv är värd för bil? :) |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Jag hade kanske kunnat få 85 eller nånting sånt. Det ringde folk från både Norge och Danmark samt alla mail man aldrig hann svara på. Är det riktigt stötigt med 20" på bilen? |
|
Gemini: tack för snälla ord. Maverick: jag tycker inte det är ett dugg stötigt med 20". Jag förstår inte det snacket alls, jag märker ingen skillnad jämfört med 18". Kanske har jag en okänslig "betonghäck"? ;) Min 540 med sänkt, hårdare M-chassie och 18-tums M5-fälgar är MYCKET stötigare än min 740 med 20". Går inte att jämföra alls, enorm skilllnad. |
|
|
Grattis till försäljningen! Maverick. |
|
|
Ja grattis till försäljningen Maverick..Jag sålde min 740 den 4juli (bra datum va):) efter att legat ute länge med den. Bara tomtar ringde och bjöd,sen så hörde en del finländare av sig och verkade seriösa. Så jag sålde bilen,fick 70 papp för den. Undrar om jag inte kunnat få lite mera,men skitsamma stundens ingivelse. Nu kommer det lustiga,efter försäljningen har jag haft sömnproblem samt varit sönderstressad. Saknar min bil som bara faan,helt sjukt men faktiskt så får man sååååå mycket bil för pengarna. Konstigt nog så "glömmer" man så lätt bort alla småtrassel/fix man har varit tvungen att göra med bilen hela tiden, och bara kommer ihåg körkänslan samt kvaliten:):) Spenderade 2veckor med att åka land o rike runt för att leta bil, och att folk-jävlar inte skäms. Inte enns min värsta bruks-burk var i sånt skick som de bilar jag tittat på. Och folk skämms tydligen inte att ta 20papp för en 95a 850.. Hittade till slut en 850 94a i nyskick på innsidan och jäkligt bra skick utsidan, men trots allt så sneglar jag nu åter på 740..:):) Känns inte som jag är hel förränns jag köper en till..Jämfört alla de andra bilarna jag haft/man kan få på marknaden cadillac/camaro/pontiac/chrysler/volvo..etc etc..och faan BMW känns bäst. SÅ till alla som säger att 740 inte skall kosta mycket..si o så om den är i bra skick så betalar folk bättre..THATS IT. Frågan är bara om man sover gott sen när bilen är borta.. Jag vet en glad 25 årig kille i ÅBO som kommer vara kung i stan:):) som har eget garage och tar hand om "gumman" så det underlättar ju lite.. GOOD hunting for 740..c u out there.:):) Matte |
|
|
Kul att det går att få bra pris vid försäljning av en sån här bil, din verkar ju ha varit i extremt bra skick också vilket ju motiverar priset. Både säljare och köpare borde vara nöjda, men i ren "autopoweranda" måste jag väl säga att man aldrig blir nöjd när man säljer en fin e38... Jag är lite sugen att byta ut min 750 mot en m5 e39 då jag egentligen inte är en sån person som ska köra "gubb-bil" mina 36 efterblivna år till trots. Min e38 är i mycket fint skick och nu skodd med 19" M5 e39 replikor av bra kvalitet, men jag bävar för vad jag får för bytes/säljesvärde på bilen. Vem vill ha en 750 i grymt skick med extended skin, comfortstolar, softclose, säkert massa mer som inte var original, men ändå i 750 mått, mediokert utrustad... Maverick, jag försår precis ditt dilemma med att använda/inte använda för att man vill på något vis bevara klenoden. Men den är ju så skön så man vill ju använda den dagligen, året runt. Min brukar vara avställd vinterhalvåret men jag har ju fuskat och kört den runt påsk, det är ju inga optimala vinterbilar detta :-) Trots bra däck, och med det faktum att jag är uppväxt på en fjälltopp och kan framkörning av diverse fordon i svår terräng, så fastnar man med en 750 e38, e32 med hederlig gammal lammeldiff fastnar man aldrig med. Gör man det måste en bandvagn hämta en. Hyffsad off topic här, men dessa bilar är ju underbara och man är ju alltid glad att se att det finns något som helst värde kvar i dom! Kvack, prova att styckeindela ibland :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Oj - jag trodde det var jag som var i psykisk obalans då jag drömmer om bilen hela tiden. Undrar om han tar hand om den och hur den körs etc. På nåt sätt så känns den som min, men att han kör runt i den. Det var ju jag som gjorde den så otroligt fin. Jaja, jag har ju 2 till att titta på. Lutar lite åt 20" till E38an om det nu inte är så värst stötigt. |
|
Maverick..visst känns det så,eftersom man pysslat såååå mycket med bilen. Lite skumt faktiskt, men det släpper väl vartefter. Vem vet dock han har kanske sålt den till ryssland haha:):) fick föresten veta jäkla mycket av vägverket hur export pappersarbeten går till.. Helt sjukt faktiskt. Om man säljer en bil till ryssland,(tex) så behöver de endast en del av regbeviset. Samt att de inte meddelar svenska myndigheter att bilen reggas i landet.. Det kan lätt sätta fart på tankarna hos ohederliga :):) Inom EU så väntas en bekräftelse från mottagar-landet inom 2 månader. Annars så ringer Export-landet och frågar om bilen.. Galant: VArför tycker du inte att 740 är optimal vinterbil??? Bra tyngd,antisladd, och ligger bra på vägen?? Bakhjulsdrift ok, men det är vi ju uppfödda med (iallafall jag):):) så en sladd hit o dit e ju skitsamma.. Kör man vettigt på vintern så är bilen utmärkt.. Matte |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Ang vinterbil: Jag fick ett jobb i Växjö med en dags varsel så jag tänkte att det är enklast om jag tar min bil upp för det är ju ändå torrt och fint på vägarna och så hade det varit i flera veckor. Med det slapp jag tåg samma kväll och hotell med all stress som det innebar. När jag vaknade morgonen därpå 05:30 så var det snö och isväg. "Hur fan är det ens möjligt" tänkte jag. Inget att göra, jag hade gjort mitt val och tar min 750 E38 med sina sommardäck på. Det GICK att köra men jag märkte att det inte var bra att köra fortare än 50km/h. Efter Osbytrakterna, norra Skåne, så blev vägen fruktansvärd. Jag sänkte farten till 30km/h och hade DJUUUUP ångest över mitt val, men det gick att köra. Precis framför mig ser jag salt- och plogbilen svänga ut, kör igång sin saftblandare och sen börjar rotorn baktill snurra och den ska jag FAN inte ha över min bil så jag ville köra om honom. Han hade precis svängt ut och höll runt 20-25km/h. När jag far sakta om honom så blir jag glad att jag slipper saltet och fortsätter en bit på vägen som bara blir värre och värre. Sen händer det, bilen börjar bara snurra och gå över på motsatt körbana. HELVETE. Jag vrider fullt höger och bromsar först fullt för att sen släppa lite. Den kommer mer och mer mot vänster dike och jag får möte med en lastbil. Jag ser allting framför mig: Ner i diket och där kan jag stå o glo.... Just innan den far ner i diket är farten så pass låg att den får lite grepp igen och just då trampar jag lite på gasen så den skjuter på och kommer upp på körbanan igen - mot lastbilen. Jag blinker på honom och han verkade fatta vinken och jag kommer slutligen över på min körbana igen med en puls på 210. När jag lugnat ner mig intill kanten så kör saltbilen om mig och jag kör först efter en liten stund i spåret han hade plogat. Jag kom fram och fick utrett det jag skulle. När klockan sen var 14:00 så skulle jag hem och då var det: SOMMARVÄDER! Allting hade redan töat bort och enda spåret som fanns kvar av att det hade varit snö var lite i dikena - annars grönt gräs och strålande solskensväder. Ödets ironi va? Nu var det ju inte rätt däck för den sortens väg och böterna hade suttit som en smäck men att ha E38an som vinterbil tror jag inte riktigt på. Nyaste F01 med Xdrive kanske är skillnad, det borde det vara. |
Gemini__ |
Att du kört med sommardäck på ett "fruktansvärt väglag" med dåligt resultat som följd, diskvalificerar alltså E38 som vinterbil? Hur går dina tankegångar då? |
|
Jag har en SL 500 på sommaren och har kört min E38 som vinterbil fyra år. Det är väl lite synd på bilen, men samtidigt är den faktiskt bara en tingest av järn, plast och gummi, och jag tycker om att åka i något jag tycker om även på vintern. Jäklar vad jag tycker om den! :) Och den tycks inte ha tagit någon vidare skada. Jag är jäkligt noga med att tvätta den, hålla den ren. Några (små) rostblåsor i hjulhusen, inget mer. Angående vinteregenskaperna så tycker jag den är kanon, åtminstone här i Tjockholm där det sällan är djupa isrännor i gatan. Jag har kört på Nokian WR dubbfria vinterdäck på 18-tums Rondell 58 krysseker, och har inte haft några problem alls med greppet. Dörrarna fryser ibland, då får man smörja med rikligt med låsolja. Kör man på breda sommardäck (245 / 275) så är den hopplös, nästan livsfarlig på snö och is. Men, som sagt, på 235/50 18 så har den rullat fint och komfortabelt, varm och härligt med dånande V8. Men jag har en liknande historia som Maverick, när det tusan inte var långt ifrån en riktig olycka. Det var blankis och bilen började "flyta" i 70. Den gången klarade jag mif för att jag kvällen innan hade varit med polarna och kört gokart, och det satt färskt i ryggraden hur man parerar sladdar utan att få ännu värre motsladdar. Pust! :) Vet oxo vad ni menar med att man kan känna att man ångrar sig. Jag sålde ju min, och VET hur mycket jag gjort för att göra den fin. Och att det inte går att hitta en jämbördig bil för samma pengar. |
|
|
Jag kör bara dubbat hankook W409 I-PIKE och det gör jag alltid om jag har bakhjulsdrivna bilar.. I vintras så körde jag på ordentligt både i stan och utanför, samt på vägarna i småland och i skåne.. Visst sticker den så blir man svettig under armarna, det håller jag med om. Men då pressar man ju den ordentligt. Det gäller att känna till begränsningen. Men att det skulle vara såå stor skillnad/att man lättare får sladd i en 740/750 det vet jag inte riktigt. Jag kanske bara har haft tur med vädret eller inte råkat ut för nån RIKTIG isgata ännu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.