|
|
|
|---|---|
|
Är medveten att pga miljöskäl kan inte lacken vara lika tjock eller "bra" som äldre lacker. Men dagens lacker är ju rena skämtet. Här på min gata är det varierande bilar, några ungdomars Volvo 240/740 och någon sunkig gammal merca. Sen har vi de mognas bilar, Skoda Fabia etc. Sedan de som har det lite bättre ställt och kan unna sig en modern fin Bmw, E60, E90. Men det roliga är på min gata är att ju äldre bilen är desto finare är lacken på bilen. Som t ex, min fars vita solida billack skiner alltid (volvo 945) Grannens gamla sunkiga merca har inte en enda tendens till rost, men är sunken ändå. Sen finns det 2st E39 på gatan, de är sönderrostade vid bagageluckan och nederkant av dörrarna. Jämte min plats står det en Saab ng9-3, även den rostig vid nederkanterna på dörrarna. Jag hade tänkt lackera om bilen inom en ganska snar framtid, men är orolig över kvalitén på lacken. Går det begära få "bättre" lack eller är det bara bita i sura äpplet och få rost om 5år? Det är ju helt sinnesjukt, min gamla E34 var kanonfin i lacken! | |
|
Tror att största problemet idag är att det snålas på det mesta även färg,titta under huven på en ny bmw så ligger det en bas som är både fel kulör och tunn och dessutom vattenbaserad.En oskyddad basmetallic är helt oduglig att skydda plåt som rosta. Ska du lämna in bilen på firma så får du vattenbaserat,däremot kan man fixa nån som kan lacka så finns det en hel drös med undantag om man vill ha lösningsmedelsbaserad färg. Några ex motorcykel veteranbil traktorer lastbilssläp (inte hytt) Även rostskydd går bra att få tag på tex så finns hagmans Ca primer via byggavdelning,dom kom med en vattenbaserad lila som var rena skämtet som rostskydd. Har själv köpt några burkar Standox Epgrund o jisses vilket bett denna har. Men den luktar inte speciellt bra så ha bra ventilation. Min dubbeli har jag lackat enligt gamla skolan och det är drygt 2årsen och det finns inte tillstymmelse till rost och jag äter upp min hatt om det kommer rost inom 10år:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.